مهاجر اعلام کرد : ” آمادگی مازندران برای تأمین نیازمندی‌های قرقیزستان “

مهاجر اعلام کرد :

آمادگی مازندران برای تأمین نیازمندی‌های قرقیزستان

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تأکید بر توسعه مراودات همکاری مازندران و ایسیکول، گفت: مراودات تجاری مازندران و ایسیکول قرقیزستان مطلوب نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در نشست مشترک فعالان اقتصادی مازندران و هیأت اقتصادی استان ایسیکول قرقیزستان با اشاره به تناسبات کشاورزی مازندران و ایسیکول اظهار داشت: قرقیزستان کشور دوست و مسلمان می‌تواند در حوزه مراودات اقتصادی با مازندران تاثیرگذار باشد.

وی افزود: ارتباطات اقتصادی و اجتماعی ایران و قرقیزستان مطلوب بوده ولی با توجه به تشابهات کشاورزی و اقتصادی مازندران و ایسیکول، ظرفیت تجاری این استان با استان هدف در حد معقول قرار ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه صادرات ایران در سال ۹۴ به کشور قرقیزستان بیش از ۵۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های این دو استان خزری، باید ظرفیت‌های صادراتی ایران و قرقیزستان افزایش یابد.

مهاجر با بیان اینکه اتاق بازرگانی مازندران به عنوان پارلمان بخش خصوصی آمادگی دارد نیازمندی‌های کشور قرقیزستان را تامین کند، افزود: دام و کشاورزی از نقاط قوت استان ایسیکول قرقیزستان بوده که فعالان بخش کشاورزی مازندران می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه زیرساخت ارتباطات تجاری آسان بین ایران و قرقیزستان باید فراهم تا تجارت و صادرات در مازندران و ایسیکول تداوم یابد، گفت: استاندار مازندران در سفری که آبان ۹۳ به کشور قرقیزستان داشته از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان داشته و چندین پروتکل تجاری در قرقیزستان منعقد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه با گذشت بیش از دو سال از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، ارتباط تجاری مطلوبی بین دو استان مازندران و ایسیکول صورت نگرفته است، افزود: باید با ریشه یابی اساسی، به دنبال تقویت مناسبات همکاری و اقتصادی باشیم.

مهاجر با اشاره به اینکه موانع و مشکلات پیش روی صادرات محصولات ایرانی به قرقیزستان باید رفع شود، تصریح کرد: عمده ترین موانع این دو استان ایرانی و قرقیزی، نبود خط مستقیم پروازی بوده که مشکلاتی را برای مسئولان، مردم و تجار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مراودات بانکی ایران و قرقیزستان برای انتقال پول، همچنان تجار ایرانی دارای مشکلات عدیده ای هستند، افزود: تسهیل در حوزه گمرکی قرقیزستان، می‌تواند موانع پیش روی صادرات و مراودات تجاری دو کشور را رفع کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه پروتکل منعقده در قرقیزستان باید به صورت واقعی در دو استان ایرانی و قرقیزی اجرایی شود، افزود: با اجرای این مهم، سهم صادراتی مازندران و ایسیکول افزایش دوچندانی خواهد داشت.

مهاجر با بیان اینکه مازندران دارای ظرفیت‌های بکر گردشگری و صنعتی فراوانی است، گفت: با تقویت تفاهم‌نامه‌های دو کشور، این قابلیت‌ها می‌تواند برای توسعه دو استان در حوزه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی موثر باشد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *