رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق تأکید کرد: لزوم رفع مشکل سهمیه سوخت بخش طیور مازندران

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق تأکید کرد:

لزوم رفع مشکل سهمیه سوخت بخش طیور مازندران

 

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: طی سه سال گذشته درگیر سهمیه تخصیصی سوخت هستیم، هر سال جلسه برگزار و قول هایی داده می‌شود اما هنوز مشکل حل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق مازندران، نشست تخصصی کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی استان امروز به ریاست امیر میران آملی رئیس کمیسیون و با دعوت از مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از فعالان صنعت طیور برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق در ابتدا با اعلام اینکه در بخش سوخت مشکلاتی وجود دارد که بیشتر مربوط به سامانه است، اظهار داشت: سهمیه ای که برای این استان در نظر گرفته شده، مطابق با نیاز مرغداران نیست و از طرفی چون خرید سوخت و حمل و نقل ماهانه است؛ اگر مرغدار به هر دلیلی نتوانست سهمیه خود را دریافت کند، نمی تواند در فرصت دیگری این سهمیه را بگیرد.

وی تأکید کرد: سهمیه تخصیصی سوخت برای مازندران کم است و نباید نسخه ای که برای تهران در نظر گرفته می شود برای ۳۰ استان دیگر هم باشد.

میران آملی با اشاره به اینکه مازندران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ رتبه نخست را در این محصول دارد، افزود: برای تامین سوخت در سه ماهه زمستان مشکل داریم، سال گذشته نیز همین مشکلات بررسی شد و نتیجه ای نداشت علاوه بر اینکه در مجموع طی سه سال گذشته درگیر سهمیه تخصیصی هستیم و هنوز حل نشده است.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با بیان اینکه ما تولیدکننده و سرباز نظام هستیم، گفت: باید نگاه جدی به بخش کشاورزی باشد و دغدغه فعالان اقتصادی در بخش تولید، تنها تولید باشد. باید یک بار برای همیشه مشکل سوخت حل شود.

این مسئول ادامه داد: در گذشته، واحدها را نسبت به ایجاد ظرفیت برای ذخیره سازی سوخت ملزم کرده بودند، تانکر ذخیره سوخت نصب شد تا در تابستان سهمیه ای را اختصاص بدهند اما اعلام کردند که سوخت ماهانه تعلق می گیرد و برای ذخیره، چیزی تعلق نمی‌گیرد.

میران تصریح کرد: واحدهای مرغداری بسیاری را در مناطق صعب العبور داریم و وقتی هوا سردتر شود، امکان حمل و نقل بسیار سخت می‌شود و تا مکاتبه با جهاد کشاورزی و شرکت نفت و تهران صورت بگیرد، ممکن است مرغداران دچار خسارت شوند.

واحدهای طیور بهسازی و نوسازی شوند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این نشست با بیان اینکه مازندران رتبه نخست صنعت طیور کشور را دارد و بایستی توجه جدی به این موضوع شود، در رابطه با حل مشکلات توزیع سوخت، از شرکت‌های نفتی خواست تا با کمک تشکل های بخش کشاورزی ظرف دو هفته آینده سهمیه تخصیصی را با مستدلات به اتاق اعلام کنند تا موارد مورد نیاز در شورای گفتگو عنوان شود.

مهدی گلچوب افزود: اگر در سامانه مشکلی است باید بازنگری و رفع شود، تشکل ها نیز هر جایی با مشکل مواجه شدند اعلام کنند تا شبکه در ایامی که با پیک مواجه هستیم دچار اختلال نشود.

وی درباره مشکل توزیع سوخت، پیشنهاد داد که به عنوان نمونه دو شرکت سوخت در اختیار تولیدکنندگان باشد، برای مناطق صعب العبور شاید نیاز باشد که اتحادیه مرغداران یک ماشین ۱۴ هزار لیتری دیگر را اضافه کند یا انجمن جوجه یکروزه تامین خودرو را برعهده بگیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: امکان تحقق یارانه سوخت در شرایط فعلی امکان ندارد. باید صرفه جویی و بهسازی در دستور کار قرار گیرد، می توان از محل تبصره ۱۸ و سایر موارد یک عددی را برای تسهیلات ارزان قیمت جهت بهسازی و نوسازی واحدهای طیور در نظر گرفت.

سهمیه سوخت، استانی باشد

در این نشست یکی از مرغداران گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد سوخت ما گاز است و بقیه گازوئیل است، چالش حمل و نقل را داریم و ماشین های حمل سوخت(گازوئیل) برای زیر ۱۹ هزار لیتر به سختی تامین می شود.

دیگر فعال صنعت طیور نیز اظهار داشت: سهمیه مناطق سردسیر با دیگر مناطق متفاوت است، باید تصمیمات استانی اتخاذ شود زیرا به طور طبیعی شرایط هر استان با دیگر استان به لحاظ اقلیمی متفاوت است ضمن اینکه در خود مازندران نیز مناطق متفاوتی داریم(سردسیر و معتدل).

مشکل ثبت نام در سایت تجارت آسان حل شد
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی مازندران نیز با تأکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به گاز مهیاست از مرغداران خواسته شده که زیرساختهایی را برای استفاده از گاز طبیعی مهیا کنند، اظهار داشت: اما رغبت در این زمینه کم است، در برخی مناطق نیز مرغداران راغب هستند ولی راه دسترسی، به آنها اجازه چنین اقدامی را نمی دهد.

محمدعلی یداللهی با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی، مازندران در بخش معتدل قرار گرفته است اما در بالادست بخش سردسیری را داریم، گفت: میزان مصرف سوخت در این بخشها متفاوت است و مرغداران خواستار اختصاص سهمیه متفاوت هستند.

وی ادامه داد: مشکل بسته بودن سایت تجارت آسان از ۲۵ تا ۳۰ هر ماه نیز حل شده است و مرغداران می توانند برای تأمین سوخت در سامانه ثبت نام کنند.

نماینده جهاد کشاورزی همچنین درباره اصلاح ساختار مرغداری ها بیان کرد: از هزار و ۷۰۰ واحد، ۳۰۰ واحد مرغداری اصلاح ساختار انجام داده اند و تاکنون اعتباری برای بقیه واحدها نیامده است.

در این نشست تخصصی، نمایندگان شرکت پایانه های نفتی ساری و چالوس نیز اعلام کردند که مشکلی در تأمین سوخت ندارند، دستورالعمل ها و سهمیه ها از تهران برای مناطق مختلف مشخص شده است.

همچنین در جلسه عنوان شد که تمهیداتی برای حمل و نقل سوخت به میزان کمتر از ۱۹ هزار لیتر نیز اندیشیده شده، سوخت مستقیما بارگیری می شود و ماشین و تجهیزات لازم نیز آماده شده است.

در این نشست مقرر شد که جهاد کشاورزی و تشکل ها پیشنهاداتی را برای اصلاح سامانه، سهمیه و حمل و نقل سوخت، و نوسازی و بهسازی واحدهای مرغداری ارائه کنند تا در کارگروه مصوب و به تهران ارسال شود.

همچنین سهمیه سوخت که به دلیل تأخیر در حمل و نقل یا هر دلیلی دیگری دریافن نشده است؛ به مرغداران فرصت دیدگری داده شود که بتوانند سهمیه خود را دریافت کنند، این مشکلات در صورت امکان از سوی شرکت های نفت ساری و چالوس و یا در نهایت با رایزنی از مرکز حل شود./

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *