در هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق عنوان شد: برای تحقق مصوبات شورای گفتگو با تمام وجود تلاش می‌کنیم

 

در هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق عنوان شد:

برای تحقق مصوبات شورای گفتگو با تمام وجود تلاش می‌کنیم

هفتمین نشست هیأت نمایندگان دوره هفتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد و از جمله موضوعات عنوان شده در این نشست می توان به جدیت اتاق برای تحقق مصوبات شورای گفتگو، توسعه صادرات، پیگیری مشکلات پیش آمده بر محصولات باغی ناشی از ورود مگس مدیترانه ای، قابل پیگیری بودن ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، بهره مندی مازندران از ظرفیت های اوراسیا اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق مازندران، هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق مازندران با حضور علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده مردم ساری و میاندرود برگزار شد.

در این نشست ابتدا عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به وضعیت باغداری و تولیدات مرکبات مازندران اظهار داشت: علیرغم کشت مطلوب مرکبات با توجه به آب و هوای خوب مازندران اما محصولات به دلیل آفت مگس مدیترانه ای دچار مشکل شدند لذا دولت باید در این خصوص پیشگیری می کرد و می توانست بسیاری از مشکلات را مرتفع سازد.

وی در خصوص سرای تجاری ولگاگراد گفت: این مجموعه از وظایف جدی اتاق بوده که از زحمات دست اندرکاران ، هیأت نمایندگان و کارکنان اتاق در شکل گیری آن قدردانی می کنم و امیدوارم خروجی خوبی را از این پروژه مهم و با اهمیت شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تلاش ایران برای عضویت در اوراسیا اظهار داشت: در اوراسیا قطعاً برنامه مدونی می توانیم داشته باشیم و بسیار برای کشور و مازندران حائز اهمیت است بنابراین تمام تلاشمان را در این زمینه به کار گرفته ایم.

 

برای تحقق مصوبات شورای گفتگو از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم

 

مهاجر با بیان اینکه فکر می کنیم مسیری که با افتتاح سرای تجاری آغاز شده و بحث اوراسیا،
می توانیم با حمایت دولت شاهد شکوفایی بهتری برای استان مازندران باشیم.

وی با اشاره به مصوبات شورای گفتگو اظهار کرد: تمامی مدیران دولتی باید به قانون عمل کنند و قطعاً برای تحقق مصوبات شورای گفتگو از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

رئیس اتاق مازندران همچنین از روسای کمیسیون های تخصصی اتاق خواست که حتماًماهانه یکبار جلسه بگذارند و سعی کنند بخش خصوصی را دعوت کنند، مشکلات شناسایی و برای بررسی به کمیته و شورای گفتگو ارجاع داده شود.

مهاجر با اشاره به حضور یوسف نژاد در جلسه هیأت نمایندگان، از پیگیری و نظرخواهی وی از بخش خصوصی جهت تصویب طرح ها، رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات، قدردانی کرد.

 

برنامه اقتصادی درستی تدوین شود

رضا رستمی نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز ، گفت: ۸ ماه از سال گذشته و هیچ شادابی در بخش تولید و بازار احساس نمی کنیم. هر کسی که تلفن و اخبار را چک کند حتی یک خبر امیدوارکننده نمی شنود.

وی با طرح این سوال که به واقع پیش بینی برنامه اقتصادی جامعه چیست؟ از نمایندگان مجلس خواست که تصمیمات اتخاذشده باعث امیدواری مردم و بازار شود و تصمیم‌گیران نیز تصمیم درستی بگیرند که در آینده اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

سرگردانی فعالان اقتصادی از ماده ۳۸ تامین اجتماعی

رئیس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق هم در این نشست بیان کرد: موضوع ماده ۳۸ سازمان تأمین اجتماعی فعالان اقتصادی را سرگردان کرده است و این قانون کاملا با آنچه در حال انجام است مغایرت دارد لذا باید برای کمک به کارگاه ها و کارآفرینان در مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی شود.

سید مجید لطیفی همچنین به جلسه کمیسیون تخصصی حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران و سرمایه گذاری طرح شده در آن کمیسیون اشاره و بیان کرد: موضوعات عنوان شده برای توسعه ناوگان حمل و نقل شرق استان می تواند مفید باشد.

مجلس از بخش خصوصی حمایت کند

در ادامه، غلام عسگر بهزاد رئیس کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه با اشاره به ظرفیت بالای مجمع نمایندگان مازندران و یوسف نژاد به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به حمایت از تولید و تولیدکنندگان می بایست مجلس و دست اندرکاران برای تسریع در فرآیند تهیه و فراهم کردن زیرساخت ها کمک کنند تا تولیدکنندگان دغدغه زیرساختی نداشته باشند و وقت خود را تنها برای تولید بگذارند.

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس در خصوص مشکلات بانکی و اختصاص جوایز صادراتی، از تولیدکنندگان و بخش خصوصی حمایت کند.

 

دولت برای مشکل مگس مدیترانه‌ای چاره‌اندیشی کند

دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق با اشاره به ۲۹ مهرماه روز صادرات از اینکه هیچ برنامه ای در کشور پیرامون این روز تشکیل نشده است، انتقاد کرد.

موسی آقایی همچنین موضوع مگس مدیترانه ای که سبب مشکلاتی برای باغداران شده است را یکی از نگرانی های بخش کشاورزی عنوان و بیان کرد: لازم است که دولت برای این آفت، چاره اندیشی کند.

 

اوراسیا فرصتی برای رشد اقتصادی مازندران است

در ادامه رئیس کمیسیون تخصصی تجارت خارجی اتاق مازندران اظهار داشت: از فرصت هایی که در بخش اوراسیا پیش آمده می بایست استفاده کرد. زیرا تنها گزینه ای است که در خصوص استفاده از حقوق گمرکی می توان از آن بهره گرفت.

سیدمحمدجعفری گفت: در حال حاضر ۵۰۲ قلم کالا برای صادرات در ایران داریم که می تواند از طریق فرصتی که اوراسیا فراهم آورده بسیار مفید باشد.

وی با بیان اینکه اوراسیا فرصتی برای رشد اقتصادی مازندران است، افزود: اگرچه اتحادیه اقتصادی اوراسیا درمقایسه با اتحادیه های منطقه ای دیگر مثل اتحادیه اروپا، آ سه آن، مرکوسور و امثالهم قدمت کمتری دارد و اعضای آن سابقه کمتری در همکاریهای اقتصادی منطقه ای دارند اما باید توجه داشت که درحال حاضر این اتحادیه تنها تشکل اقتصادی منطقه ای است که ایران می تواند با آن تعامل داشته باشد مضافا اینکه اهمیت این ارتباط برای استان مازندران به دلیل جایگاه جغرافیایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جعفری اظهار داشت: البته موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا یک موافقتنامه موقت است و مقرر است پس از یکسال طرفین اقدام به گسترش دامنه همکاری های اقتصادی نمایند و این موافقتنامه به یک موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل شود. اوراسیا دارای پهنه جغرافیایی بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع است که بیش از ۱۴ درصد مساحت زمین را به خود اختصاص داده است.

 

ارتباط مجمع نمایندگان با مردم و بخش خصوصی بیشتر باشد

در این نشست رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با اشاره به افتتاح سرای تجاری این استان در ولگاگراد روسیه، این سرا را یکی از مهمترین عملکردهای اتاق استان در ۴ سال گذشته عنوان کرد که علاوه بر ماهیت این اتفاق، از پوشش رسانه ای خوب در داخل و خارج برخوردار بوده است.

امیر میران آملی با اشاره به گردشگرپذیر بودن مازندران و اینکه زیرساخت های این استان برای ۳ میلیون نفر است اما عملا به حدود ۱۰ برابر این میزان جمعیت در طول سال خدمات می‌دهد خواستار نگاه ویژه دولت و تصمیم گیران به مقوله اعتبارات برای این استان شد.

امیر میران آملی با اشاره به حضور نمایندگان مازندران در کمیسیون های مختلف مجلس، افزود: اما نتوانستیم از قدرت نمایندگان مجلس برای استان، بهتر از شرایط فعلی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در مازندران مشکلات زیادی در بحث پسماند داریم، گفت: مجمع نمایندگان برای حل این مشکل چه کرده است؟ حجم زباله ای که در مازندران تولید می شود به دلیل گردشگری مذهبی، طبیعی و … بالاست و در تبدیل زباله به کود و انرژی مشکل داریم، در راهسازی و برق نیز مشکل داریم و نمایندگان باید این معضل را حل کنند.

میران ادامه داد: قوه قانونگذار باید بداند که درد مردم و درد بخش خصوصی کجاست تا اگر قانون داریم اصلاح کند و اگر نیاز به قانون جدید است آن را وضع کنند.

وی در پایان اظهار داشت: ارتباط مجمع نمایندگان با بخش خصوصی و مردم باید بیشتر باشد و نقش مشاوره ای مردم را از طریق تشکل های مردم نهاد و نقش بخش خصوصی را از طریق اتاق بازرگانی مورد توجه قرار بدهد.

 

اتاق‌های سه‌گانه در مجلس جایگاه ویژه‌ای دارند  

علی اصغریوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری و میاندرود به تمامی سخنان در نشست گوش داد و در پایان با بیان اینکه اقتصاد ما در استان تقریباً به کشاورزی وابسته است و حتی بازار و رفتار ما و ظرفیت و توان استان برای صادرات وجود دارد، ادامه داد: اما نتوانستیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم که می طلبد همه مسئولین، مجلس، دولت و بخش خصوصی جهت تحقق این مهم تلاش کنند تا بسیاری از مشکلات ما رفع شود.

وی بیان کرد: نخستین نکته در خصوص صادرات  این است که در صادرات علم، تخصص، دانش و تجربه لازم باید مد نظر گرفته شود و دولت نیز می بایست زیرساختها و بستر را فراهم کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تمام دنیا و کشورهای توسعه یافته، صادرات همراه با برندسازی است و این چیزی است که در مازندران دیده می شود لذا می بایست پایانه های صادراتی ما در بخشهای مختلف در استان مورد تاکید قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی در ۸ سال گذشته در برنامه های مختلف و در شوراهای مهم تصمیم گیری حضور داشته و دارد. در مجلس هشتم به اتاق های سه گانه یک نگاه مثبت داشته و این سه تشکل مهم را در شورای تصمیم گیری ملی مورد توجه قرار داده است و در مجلس نیز جایگاه بسیار خوبی دارند.

یوسف نژاد پیشنهاد داد که مشابه سازی فعالیت های سطح ملی در استان نیز وجود داشته باشد و حتی شورای تصمیم گیری استان پیش از مصوبه ملی، تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

یوسف نژاد بیان کرد: کار و وظایف اتاق مشخص و تعریف شده است اما انجام آن کار بدون کمک و همراهی دیگر دستگاه ها و نهادها امکانپذیر نیست و نیازمند تعامل و همراهی جدی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برقی کردن راه آهن شمال گفت: یک میلیارد یورو اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد. مقام معظم رهبری در این خصوص بابت ۱۵ درصد سهم ایران از محل صندوق توسعه ملی عنایت ویژه ای داشته و از ایشان به طور ویژه قدردانی می کنیم.

 

 

ماده ۳۸ قانون بیمه تأمین اجتماعی قابل پیگیری است

وی درباره ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، بیان کرد: قطعاً این ماده قانونی قابل پیگیری است.

یوسف نژاد بیان کرد: در شرایط فعلی مشکلات عدیده ای وجود دارد، بیشتر نیازمند گفتگو هستیم که می طلبد از مردم مشورت بگیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تشکل های حرفه ای و شناسنامه دار مانند ۳ اتاق می بایست تقویت شوند و سبب اعتبار برای کشور بوده و می تواند مرتفع کننده بسیاری از مشکلات باشد. کشورهایی چون ترکیه و اتریش تمام فعالیت‌های اقتصادی‎شان بر پایه بخش خصوصی است و ما نیز باید قدر این ظرفیت را بدانیم.

مجلس سعی دارد بودجه سال ۹۹ بدون نفت باشد

وی با اعلام اینکه مجلس به زودی بودجه نویسی سال ۹۹ را در دستور کار قرار می دهد، افزود: مجلس تلاش دارد که بودجه بدون نفت باشد. اقتصاد در یک شرایط سختی است. بخش خصوصی می بایست میدان داری کند و شایسته است اتاق بازرگانی پس از نهایی شدن تصمیم مجلس، در خصوص معرفی وزیر بازرگانی اهتمام داشته باشد.

یوسف نژاد در پایان گفت: به شخصه به اتاق بازرگانی بسیار علاقمند هستم و هر کاری داشته باشند در خدمت خواهیم بود./

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *