رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران: اختراعات بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته‌شده نیست

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران:

اختراعات بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته‌شده نیست

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران و نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: اختراعات و طرح های بسیاری از محققین، مخترعین و شرکتهای دانش بنیان در صنعت ناشناخته است و گاهاً ابزار و منابع مالی جهت معرفی، بازاریابی و فروش آنها وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، ششمین جلسه کمیسیون تخصصی بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران به ریاست سید اسماعیل یزدانپناه با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی و مسوولان این حوزه در اتاق استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه کشور ما به واسطه تحریم ها و مسائلی که با آن روبرو است، با مشکلات فراوانی مواجه است، افزود: جهت عبور از چالش ها و مشکلات، موانع و مشکلات شناسایی می شود و بر اساس آن مقام معظم رهبری شعار سال را تعیین می فرمایند که اجرای آن برای مسوولان وظیفه و سرمشق است.

وی با تأکید بر اینکه مدیران کشور باید جهت حفظ کشور و رسیدن به قله اقتصاد مقاومتی همانند دستیابی به پیشرفت ها و تکنولوژی های چشمگیر در بخش نظامی، مسائل و مشکلات فعالین بخش اقتصادی را نیز به دقت بررسی و رفع کنند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در سال جاری با جراحی اقتصادی، تحریم ها و جهش ناشی از مهار نسبی بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم، انتظار می رود که مسوولان و مدیران با تعامل و تسامح بیشتر با فعالان اقتصادی نسبت به اجرای شعار سال و رونق تولید و اقتصاد اقدام کنند.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به شعار سال که به عنوان نقشه راه کشور بیان شده است، گفت: اختراعات و طرح های بسیاری از محققین، مخترعین و شرکتهای دانش بنیان در صنعت ناشناخته است و گاهاً ابزار و منابع مالی جهت معرفی، بازاریابی و فروش آنها وجود ندارد که صاحبان این اختراعات می توانند در قالب نمایشگاه و جشنواره به نسبت به جذب سرمایه گذار، بازاریابی و فروش اقدام کنند.

این مسوول گفت: علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شرایط کرونایی در کشور، مشکل خود تحریمی و وضع قوانین و آئین نامه های متعدد در کشور، سبب افزایش مشکلات در حوزه های تولیدی و بازرگانی می شود که دستگاه های مربوطه باید نسبت به رفع آنها تلاش کنند.

 

معافیت مالیاتی واردات تجهیزات و مواد اولیه اجرایی شود

مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به ماهیت جلسات اتاق بازرگانی عنوان کرد که موضوعات در جلسات کمیسیون های تخصصی مورد شناسایی قرار می گیرد و جهت اصلاح، ابقا و حذف قوانین، بخشنامه و دستور العملهای مربوطه بررسی های تخصصی نیز صورت می گیرد.

علی احسانی از حضار در جلسه خواست تا آنچه مورد نظرشان است را به همراه راهکارهای قانونی و عملیاتی، مکتوب به اتاق اعلام کنند.

وی بیان کرد:  معافیت مالیاتی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه واحدهای تولیدی باید اجرایی شود.

احسانی گفت: رویکرد جدید بانک مرکزی مبنی بر ارائه خدمات تأمین منابع مالی در قالب زنجیره تأمین توسط موسسات اعتباری به واحدهای تولیدی جهت استفاده از این ظرفیت مورد تاکید است.

با توجه به طرح کلیات مسائل و مشکلات از سوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه مقرر شد؛ در جلسات تخصصی و دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی موضوعات مهم از جمله: قوانین دست و پا گیر گمرکی، صادراتی و مالیاتی کشور، نبود ثبات در بازار ارز و سیاستهای ارزی و قوانین و بخشنامه های بازرگانی خارجی، واردات بی ضابطه و قاچاق کالا، هزینه های بالای تولید و قیمت تمام شده کالا، نرخ تسهیلات بانکی در بخش تولید و تقویت ناوگان حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نتایج آن جهت تصمیم گیری نهایی در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طرح شود.

همچنین مقرر شد  با توجه به مشکلات رفع تعهدات ارزی که همچنان معضلی جدی برای فعالان اقتصادی محسوب می شود و سبب کاهش صادرات در سالهای اخیر شده است، جهت افزایش مدت زمان رفع تعهد و در نظر گرفتن درصدی از مبلغ کل صادرات برای فعالان اقتصادی توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران از طریق مبادی ذیربط ( دولت و مجلس شورای اسلامی) پیگیریهای لازم را انجام دهند.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل گمرکات استان موظف شدند که نسبت به پیگیری صدور مجوز برای واردات ماشین آلات و دستگاه هایی با تکنولوژی پیشرفته ( High-Tech)، جهت ارتقای تکنولوژی و تولید که نمونه داخلی آن وجود ندارد و هزینه گمرکی بالایی دارد، با استفاده از معافیت از پرداخت حقوق گمرکی اقدام کنند.

در راستای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی از سوی شرکتها و موسسات دانش بنیان، بانکهای عامل استان جهت پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان با اولویت اقدام و در صورت لزوم یک خط اعتباری ویژه در نظر بگیرند.

با توجه به اعلام آمادگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران جهت همکاری با شرکتهای دانش بنیان مازندران در قالب اتحادیه یا بصورت موردی بمنظور ایجاد ارتباط و هماهنگی با واحدهای تولیدی و صنعتی و ۴ مرکز نمایشگاهی استان جهت برگزاری نمایشگاه توانمندی های شرکتهای دانش بنیان از طریق اتحادیه شرکتهای تعاونی دانش بنیان مازندران اقدامات لازم صورت پذیرد.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران در راستای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی با توجه به کمبود کانتینر های یخچالدار در کشور و استان با هماهنگی بانکهای عامل نسبت به  اعطای تسهیلات بانکی مناسب به شرکتهای حمل و نقل و شرکت های خصوصی جهت خرید ناوگان یخچالدار اقدام کند.

همچنین مقرر شد که اداره کل تأمین اجتماعی با همکاری اتحادیه باغداران استان نسبت به پیگیری لازم در خصوص بیمه تأمین اجتماعی باغداران از طریق مالکیت شخصی به عنوان کارفرما اقدام کند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *