رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران: بانکها باید اطلاعات کاملی از طرح تامین مالی زنجیره تولید داشته باشند

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران:

بانکها باید اطلاعات کاملی از طرح تامین مالی زنجیره تولید داشته باشند

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به طرح تامین مالی زنجیره تولید برای جلوگیری از هدررفت منابع و ارائه تسهیلات به متقاضیان واقعی، تاکید کرد که بانکها باید اطلاعات کاملی از این طرح داشته باشند تا به دغدغه های تولیدکنندگان به درستی پاسخ بدهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، ششمین جلسه کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران به ریاست غلام عسکر بهزاد با حضور تعدادی از صاحبان بنگاهها و فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

با توجه به اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل خدمات تامین مالی زنجیره تولید را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است، دستورالعمل گواهی اعتبار مولد(گام) نیز به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در این زمینه معرفی شده است.

در این جلسه دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط موسسات اعتباری و همچنین دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) توسط فردوس باقری مدیرعامل شرکت “سککوک” (سامانه کشوری کسب و کار) ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته فردوس باقری، این سامانه نخستین سامانه مبادلات اعتباری در ایران با هدف ارتقا و تسهیل تعاملات داخلی و بین المللی است، از اینرو شناخت آن نیز برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه در سرمایه در گردش با ریال کار نداریم و موضوع اصلی اعتبار است، عنوان کرد که بنگاهها باید در این زمینه آموزش ببینند تا دغدغه های مالی را برطرف کنند.

در این جلسه با تاکید بر اینکه مازندران یک استان کشاورزی است و باید برطرف کردن مشکلات این بخش و صنایع وابسته به آن در اولویت قرار بگیرد، اشاره ای هم به افزایش چشمگیر مواد اولیه این بخش برای شیلات، و دام و طیور شد و از این رو نیاز تولیدکنندگان به تسهیلات را مضاعف می کند.

اسحاق اسلامی که بزرگترین مجتمع خاویار پرورشی جهان را دارد از مشکلات خود گفت و عنوان کرد که ما از نظر روحی خسته شده ایم و باید یک راه حلی برای تولید ماهیان خاویاری باز شود.

وی با اشاره به دستورالعمل های مختلفی که از سوی دولت ابلاغ می شود عنوان کرد که نتیجه همه اینها باید تولیدکننده را در مسیری قرار بدهد که بتواند با خیال راحت دست به تولید بزند. اینکه برای دریافت تسهیلاتی که اکنون به آن نیازمند است؛ قول چند ماه آینده را بدهند، برای تولیدکننده ضرر است.

رئیس کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران با حمایت از دغدغه های بجای بنگاههای اقتصادی اظهار داشت: شبکه بانکی نیز باید اطلاع دقیقی از دستورالعمل های بانک مرکزی داشته باشد تا فرآیند تامین مالی زنجیره تولید و کمک بهصاحبان کالا و خدمات، تسریع شود.

غلام عسکر بهزاد با بیان اینکه رفع مشکلات مالی تولیدکنندگان عزم ملی می خواهد، افزود: حتی برای دیدن وزیر باید در نوبت باشیم و سال می گذرد و خبری از رفع مشکلات نیست.

لذا می خواهیم که برای بخش صنعت و تولید کمک ویژه ای صورت بگیرد.

وی با اشاره به شرایط موجود، و تاکید بر اجرای درست دستورالعمل های بانک مرکزی، عنوان کرد که هر کدام از شرکتها ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیروی کار دارند و اگر به زیان بیفتند آسیب جدی ناشی از بیکاری آنها به دولت تحمیل می شود.

علی احسانی مشاورعالی اتاق مازندران هم با بیان اینکه هنوز خود بانکها ابزار و سیاستهای خود را در زنجیره تامین مالی مشخص نکردند، افزود: به نظر می رسد باید آموزشها در سطح بانکها و بنگاههای اقتصادی با اولویت بخش کشاورزی، توامان انجام بگیرد.

طرح تامین مالی زنجیره تولید به نظام بانکی این فرصت را داده است که تسهیلات ارائه شده در جای خود هزینه شود و به متقاضیان واقعی که در تولید و اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار در کشور نقش دارند، تعلق بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *