رئیس اتاق بازرگانی مازندران: روابط تجاری ایران و روسیه باید همانند روابط سیاسی، بسیار خوب باشد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

روابط تجاری ایران و روسیه باید همانند روابط سیاسی، بسیار خوب باشد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از دیرباز در بخش اقتصادی و سیاسی وجود داشته است، گفت: روابط اقتصادی دو کشور باید همانند روابط سیاسی بسیار خوبی که داریم، شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست تجاری فعالان اقتصادی مازندران با هیات تجاری از روسیه با حضور مدیران کل صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، گمرک، نماینده وزارت امور خارجه، و نماینده استانداری در حوزه اقتصادی، به ریاست عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی مازندران با خوش آمدگویی به هیأت تجاری روس، شناخت شرکتها و ظرفیت های مورد نیاز طرفین را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب از ضروریات ایجاد روابط تجاری دانست.

وی اشاره ای هم به تعاملات ایران و روسیه به عنوان دو شریک تجاری و دو کشور دوست و همسایه داشت که از دیرباز در زمینه های اقتصادی و سیاسی با یکدیگر در ارتباط هستند.

مهاجر دارابی اظهار امیدواری کرد که روابط و تعاملات در حوزه اقتصادی همانند ارتباط بسیار خوبی که در حوزه سیاسی بین ایران و روسیه برقرار است، شکل بگیرد و به طور ویژه در شرایط کنونی که موضوع امنیت غذایی محل بحث و اهمیت است، باید ارتباطات بخش تجاری بسیار بیشتر از گذشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به شرکتهای حاضر در جلسه، به تجار روس گفت که این فعالان اقتصادی از شرکتهای خوب و معتبر استان مازندران هستند که زمینه تجاری، محصولات و فعالیت آنها کاملا روشن و مشخص است.

در این جلسه، حسن عنایتی مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های بی شمار کشاورزی استان و زمان برداشت محصولات، اظهار داشت: مرکبات در آذرماه و کیوی در آبان ماه بهترین زمان برداشت و صادرات است، گل و گیاه اعم از آپارتمانی و گلدانی، و شاخه بریده نیز در تمام فصول سال قابلیت صادرات را دارد.

ظرفیتهای بخش دام و طیور، سبزیجات به ویژه گوجه فرنگی، توت فرنگی، کشت فرا سرزمینی و تولید ماشین آلات کشاورزی نیز از دیگر توانمندی های بخش کشاورزی مازندران است که مدیرکل جهاد کشاورزی استان در دیدار با بازرگانان روس به آنها اشاره کرد.

مجید فانی سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به مسائلی که اکنون در جهان رخ داده است، امنیت غذایی را شاخصه مهمی از قدرت در کشورهای عنوان و خاطرنشان کرد: رویکرد و جهت گیری دولت سیزدهم، بر مبنای همکاری و تعامل برای حل مشکلات منطقه است و تضمین امنیت غذایی با کمک دولت محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه روسیه از شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران است، اظهار امیدواری کرد که نشست تجاری تنها به آشنایی ختم نشود و با ارتباطات تجاری همراه باشد و بتواند بخش خصوصی دو طرف را در تحقق اهداف کمک کند.

نماینده اداره‌کل شیلات استان مازندران نیز ظرفیتهای شیلاتی استان و تنوع گونه های خاویاری، ماهیان سردآبی و گرمابی را عنوان کرد و گفت: آمادگی تامین نیازمندیهای طرف روس در زمینه شیلاتی وجود دارد.

نماینده استانداری مازندران با بیان اینکه شرکتهای تجاری که امروز در جلسه هستند، قابل اعتماد بوده و اتاق بازرگانی از آنها پشتیبانی می‌کند، به طرف روس این اطمینان را داد که در صورت درخواست کالا، می توانند با اعتماد کامل با این شرکتها وارد مبادله شوند.

وی با بیان اینکه “هم تولیدکنندگان و تجار ایرانی و هم شما که از روسیه آمدید، هر دو گروه تحت حمایت دولت ایران هستید”، اظهار امیدواری کرد که پایان جلسه با عقد قراردادهای تجاری همراه بشود.

نماینده استانداری مازندران اعلام کرد که آمادگی دیدارها در سطح استانداران نیز وجود دارد و در صورت تمایل طرف روس، میتوان این دیدارها را تدارک دید.

در ادامه تعدادی از بازرگانان استان مازندران به معرفی شرکتهای خود ازجمله در بخش مرکبات، برنج، لبنیات، چاشنی، گل و گیاه، و مرغ و شیلات پرداختند.

نماینده تجار روس با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه آشنایی با بازرگانان مازندران عنوان کرد که قطعا در جلسه اول از طرف خودمان این تضمین را می دهیم که زمینه برای همکاری با تجار ایرانی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه موارد را از طریق کاتالوگ هایی که در اختیارشان قرار داده شده است به صورت عمیق‌تر مطالعه می کنند.

این تاجر روسیه با دعوت از شرکتهای ایرانی حاضر در نشست، اظهار کرد: “ما امنیت همکاریهای بیشتر را تضمین می کنیم و در سطح استانداران نیز تضمین خواهیم داشت که ارتباطات برقرار شود”.

در پایان جلسه، بازرگانان دو طرف با تاکید بر تعهد و ارتباط دوسویه، با ظرفیتهای تجاری یکدیگر بیشتر آشنا شدند و اعلام کردند که مذاکرات و بررسی های بیشتری از سوی طرفین تجاری باتوجه به اطلاعات اولیه ای که از یکدیگر به دست آوردند، صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *