رییس اتاق بازرگانی مازندران در ارتباط تصویری با مقامات استان لوری ارمنستان: مازندران آمادگی تأمین نیازمندیهای ارمنستان در هر سطح و سقف را دارد

رییس اتاق بازرگانی مازندران در ارتباط تصویری با مقامات استان لوری ارمنستان:

مازندران آمادگی تأمین نیازمندیهای ارمنستان در هر سطح و سقف را دارد

 

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به ظرفیت ها و روابط سیاسی همچنین عضویت دو استان مازندران و لوری در اوراسیا، میزان مبادلات تجاری فعلی را قابل قبول ندانست و گفت: بخش خصوصی و دولتی مازندران آمادگی دارد که نیازمندی های ارمنستان در هر سطح و سقفی را تأمین کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نخستین کمیته مشترک کاری به صورت ویدئوکنفرانس براساس توافقی که پیشتر صورت گرفته بود، بین بخش خصوصی و دولتی استان مازندران با استان لوری ارمنستان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با ابراز خرسندی از این ارتباط، اشاره ای به عضویت ارمنستان و ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت و آن را نقطه بسیار خوبی دانست که می توانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

عبداله مهاجر دارابی ادامه داد: همین نکته و حرکت در این مسیر، سبب شد که در سه ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی ۶۷ درصد افزایش صادرات به ارمنستان را داشته باشیم.

وی البته این میزان مبادلات تجاری را به این سبب که ارتباط سیاسی نزدیک بین دو کشور و ظرفیت عضویت در اوراسیا وجود دارد را قابل قبول ندانست و اعلام کرد: دو کشور و دو استان توانمندی ها و فرصت های تجاری بسیار خوبی داریم، و هر دو به صادرات و واردات برخی اقلام اساسی نیازمندیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: این آمادگی در بخش خصوصی و دولتی مازندران وجود دارد که نیازمندی های استان لوری و ارمنستان در هر سطحی و سقفی که باشد را تأمین کنیم و امیدواریم با پیگیری و جدیت دو کشور به جایی برسیم که بگوییم سقف و سطح صادرات و واردات دو طرف به میزان قابل قبولی رسیده است.

به گفته حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، به دلیل شیوع ویروس کرونا، در دهم نوامبر ۲۰۱۹ بین دو استان لوری و مازندران از طریق تماس تصویری ارتباط دوسویه برقرار و مقرر شد که دو طرف تا ارتباط بعدی که در قالب کمیته مشترک برگزار می شود درباره موارد عنوان شده به نتایجی دست یابند.

وی بیان کرد: یکی از توافقات در خصوص اعزام هیأتی متشکل از نمایندگان رسانه های مازندران به استان لوری و بالعکس، جهت انعکاس توانمندی ها و ظرفیت های دو استان بوده که در این رابطه استان ما تعداد افراد و تقسیم هزینه ها را مشخص کرده است.

خانم مارگوسیان معاون استاندار لوری ارمنستان نیز ضمن اعلام نظر مساعد خود، اظهار داشت که پس از عادی شدن وضعیت کرونا، پذیرای این هیأت خواهیم بود و تمام امکانات را نیز فراهم خواهیم کرد.

خیریانپور درباره دیگر توافق صورت گرفته گفت: مقرر شده بود که صدا و سیمای دو استان نیز فیلمی از ظرفیت های استان خود را تهیه کنند و این فیلم در اختیار دو استان قرار بگیرد، در این زمینه مازندران تا ۸۰ درصد کارها را انجام داده و به زودی فیلم را آماده و از طرف سفارت به ارمنستان ارسال می کند.

معاون استاندار لوری ارمنستان نیز از تهیه فیلم مورد نظر توسط جمعی از خبرنگاران و مسوولان این استان خبر داد که به زودی نسخه ای را به مازندران ارائه می کند.

یکی دیگر از موارد توافق شده بین دو طرف، راه اندازی خط پروازی مازندران به لوری بود که به گفته حسن خیریانپور، استان ما با یک شرکت هواپیمایی قرارداد بست و آمادگی خود را برای پرواز اعلام کردند.

خانم مارگوسیان پاسخ داد که استان لوری خط پروازی به این شکل و مستقیم ندارد، اما می تواند از ظرفیت پروازی در استان مجاور که ۲۰ کیلومتر تا لوری فاصله دارد، استفاده کند.

پیگیری تسهیل در ترخیص کالا نیز از مواردی بود که در نوامبر ۲۰۱۹ بین دو طرف توافق شده بود و معاون استاندار مازندران اعلام کرد: انتظار داریم همکاریهای دوجانبه صورت بگیرد و مدیران گمرکات دو استان نیز با یکدیگر ارتباط تصویری داشته باشند.

همچنین آقای خیریانپور اشاره ای به برداشت و صادرات مرکبات و کیوی از مازندران به ارمنستان در آینده ای نزدیک داشتند و اینکه پیرو مذاکرات قبلی، تجار دو استان با بهره گیری از ظرفیت اوراسیا نسبت به صادرات مرکبات و کیوی به ارمنستان اقدام کنند.

معاون استاندار لوری پاسخ داد که در خصوص گمرکات باید در سطح بالاتر و ملی تصمیم گیری شود و با توجه به قوانین باید برای حل آنها تلاش کنیم.

وی در خصوص صادرات مرکبات و کیوی نیز اظهار داشت که این موضوع را از دو جنبه بررسی می کنند؛ یکی افرادی که علاقمند هستند تا مرکبات را در سطح استان لوری توزیع کنند و تعدادی نیز از طریق اتحادیه اوراسیا اقدام کنند، که درباره هر دو جنبه نتیجه نهایی را در ارتباط بعدی اعلام خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران همچنین درباره تقاضای شرکت «کاسپین مازندران» در زمینه احداث پارک آبی و شرکت دستمال کاغذی در لوری ارمنستان که درخواست شده بود، از طرف ارمنستانی پاسخ خواست که خانم مارگوسیان با ابراز خرسندی از این تقاضای سرمایه گذاری، اظهار داشت: در حال رایزنی هستیم و پاسخ نهایی را اعلام خواهیم کرد.

خیریانپور درباره سرمایه گذاری هایی که قرار بود با استفاده از ظرفیت بنادر نوشهر و امیرآباد صورت بگیرد، اظهار داشت: مازندران، فرصتهای سرمایه گذاری و شرایط آن را اعلام خواهد کرد و متقابلاً آنها نیز فرصتهای خود را بیان کنند.

طرف ارمنستانی نیز خواستار اعلام کامل مواردی که طرف ایرانی خواستار سرمایه گذاری در آن است شد و اظهار داشت که درباره موارد مورد موافقت، با کارآفرینان و سرمایه گذاران خود صحبت می کند.

در خصوص تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف موافقت کردند که رشته های دانشگاهی مورد نظر خود را اعلام کنند.

در پایان دو طرف بر ادامه برگزاری نشست کمیته مشترک کاری بین دو استان تا عادی شدن شرایط، از طریق تماس تصویری تأکید کردند و همچنین مقرر شد که دو طرف، لیست کارآفرینان و سرمایه گذاران خود را در خصوص سرمایه گذاریهایی که پیشتر اعلام کرده بودند، به یکدیگر ارائه دهند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *