رییس اتاق مازندران: بخش خصوصی آماده شفاف‌سازی درخصوص بازگشت ارز صادراتی ا‌ست/ فعالان اقتصادی مازندران به تعهدات ارزی عمل کردند

رییس اتاق مازندران:

بخش خصوصی آماده شفاف‌سازی درخصوص بازگشت ارز صادراتی ا‌ست/

فعالان اقتصادی مازندران به تعهدات ارزی عمل کردند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی استان به تعهدات ارزی خود عمل کردند، گفت: اتاق ایران و مازندران آماده شفاف‌سازی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی صواحی سیمای شبکه تبرستان ، در پاسخ به این موضوع که بانک مرکزی اعلام کرده است “صادرکنندگان به تعهدات ارزی خود عمل نکردند”، اظهار داشت: موارد عنوان شده توسط رییس کل بانک مرکزی واقعیت ندارد، و مبلغ ۲۷ میلیارد دلاری هم که ادعا شده ارز حاصل از صادرات است و صادرکنندگان آن را برگشت نداده‌اند، به این مقدار نبوده و تنها ۴ تا ۵/۴ میلیارد دلار است که فاصله عددی بالایی با رقم اعلام‌شده دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صادرات ایران به عراق و افغانستان است، تصریح کرد: دولت، تبادلات زیریک میلیون دلار را از بازگشت ارز معاف کرده و حتی برای عراق و افغانستان تبادلات ریالی هم در نظر گرفته است و بنابراین در این موارد نباید خواستار بازگشت ارز صادراتی باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: بخش خصوصی در سال گذشته، ۴۵ هزار میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را بازگردانده، و این یعنی بخش خصوصی به تعهدات خود پایبند است.

این مسوول افزود: برای استان مازندران ۱۴۴ مورد را اعلام کردند که ارز صادراتی را به نیمایی برنگرداندند اما براساس رصدی که در استان انجام دادیم، حتی صادرکنندگانی داشتیم که به صد درصد تعهدات خود عمل کردند آنهم در جایی که دولت گفته بود تا ۷۰ انجام تعهدات هم قابل قبول است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه هفته گذشته در همین رابطه نشستی در اتاق ایران برگزار شد اما آقای همتی رییس کل بانک مرکزی حضور نیافتند، اظهار داشت: اگر بانک مرکزی مشکل پولی و ارزی دارد، باید آن را در جای دیگری حل کند نه اینکه همه صادرکنندگان را به برنگرداندن ارز حاصل از صادرات متهم کند، در حالیکه هنوز کالای برخی از صادرکنندگان در گمرکات مانده است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی بانک مرکزی درباره پول صحبت می کند باید اعداد و آمار منطبق بر واقعیت باشد، افزود: اعلام آمارهای غیرواقع هم برای فعالان اقتصادی مشکل‌آفرینی می کند و هم اذهان عمومی را نسبت به فعالیت بخش خصوصی ناامید می سازد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران در پایان سخنان خود بار دیگر بر اینکه صادرکنندگان به تعهدات خود عمل کردند، اظهار داشت: بخش خصوصی به عنوان بازوی خوب نظام، در اتاق ایران و مازندران، برای شفاف‌سازی در زمینه تعهدات ارز حاصل از صادرات آماده است./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *