با تشکیل کارگروه گیاهان دارویی کمیسیون کشاورزی اتاق، کشت صادرات‌محور گیاهان دارویی در مازندران رونق می گیرد

 

با تشکیل کارگروه گیاهان دارویی کمیسیون کشاورزی اتاق،

کشت صادرات‌محور گیاهان دارویی در مازندران رونق می گیرد

دومین کارگروه تخصصی کشاورزی کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با هدف رونق کشت اصولی، بازارمحور و صادرات محور گیاهان دارویی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، این کارگروه تخصصی با موضوع بحث و بررسی در خصوص نیازهای تحقیقاتی و شناسایی و استفاده از پتانسیل های آموزشی موجود در حوزه کشت گیاهان دارویی استان برای ترویج و فراهم نمودن زمینه های اشتغال و صادرات، با حضور نمایندگانی از استانداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، سازمان صمت و تعدادی از کارشناسان گیاهان دارویی، برگزار شد.

در این جلسه بر تحقیقات بازارمحور، توجه به فاز تحقیقاتی و اجرایی، همکاری بین بخشی، استفاده از ظرفیت کارشناسان ترویج و جامعه دانشگاهی، آمایش سرزمینی، تمرکز بر کشت گیاهان دارویی بومی و برندسازی آنها، آموزش مرتع داران در خصوص کشت گیاهان دارویی و آشنایی آنها با گونه های گیاهی مجاز و ممنوع، ترسیم نقشه گیاهان دارویی و ایجاد زیرساخت های فرآوری گیاهان دارویی، تأکید شد.

ضرورت ایجاد تشکل قوی در حوزه گیاهان دارویی

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی فرصت خوبی برای استان و به ویژه فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی است، برگزاری دومین جلسه در خصوص گیاهان دارویی توسط اتاق بازرگانی مازندران را به فال نیک گرفت و گفت: گیاهان دارویی پتانسیل خوبی برای استان و یک نعمت خدادادی است که به راحتی می توانیم از آن کسب درآمد کنیم و کل استان از آن منتفع شوند.

امیر میران آملی اظهار داشت: دولت، سرمایه گذاری خوبی را در این زمینه با در نظر گرفتن تسهیلات، فراهم آورده است که باید از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد یک تشکل قوی در حوزه گیاهان دارویی مازندران، پیگیری ها را به نتیجه
می رساند، افزود: در سایه‌ی یک تشکل قوی می توانیم زنجیره ارزش بخصوص بخش بازار را فعالتر کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران اظهار امیدواری کرد که فعالیت در بخش گیاهان دارویی طوری باشد که ابتدا بفروشیم و بعد تولید کنیم، یعنی تولید براساس تقاضای بازار باشد.

محمد چلنگری نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست شناخت بازار و گونه های گیاهی سودآور را مهم دانست و گفت: بخش ترویج و تیم فنی که در کارگروه گیاهان دارویی تشکیل می شود باید به این موضوع توجه کند تا از هدررفت وقت و هزینه جلوگیری شود.

علی احسانی مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران هم با اشاره به چالش های موجود در کشت گیاهان دارویی ازجمله بازار، فرآوری و تجارت، اظهار داشت: در این شرایط انتخاب گونه های گیاهی که صرفه اقتصادی بالا و آب‌بری کمتری داشته باشند، حائز اهمیت است.

وی همچنین خواستار تهیه شیوه نامه کاشت، داشت و برداشت اصولی گیاهان دارویی در استان شد

توجه به کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر با صرفه اقتصادی بالا

معاون باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه هر فعالیتی بایستی پشتوانه تحقیقاتی داشته باشد، بر انجام تحقیقات کاربردی تأکید کرد.

حسین ملایی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در سال های اخیر که در عالم فراگیر شده است، بحث تأمین آب را از تبعات ناشی از این پدیده عنوان کرد و افزود: ما باید به دنبال توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب با ارزش اقتصادی بالا باشیم که از جمله آنها می توان به گل محمدی، رزماری، مریم گلی و گل گاو زبان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه گیاهان دارویی ممکن است برخی گونه ها را در معرض انقراض قرار دهد، گفت: با شناسایی و اهلی کردن گونه های در معرض انقراض باید از خطر نابودی آنها جلوگیری کنیم.

معاون باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران، خشک کردن صحیح گیاهان دارویی را در بالابردن ارزش افزوده آنها تأثرگذار دانست و اظهار داشت که در این زمینه و در خصوص کاشت، داشت و برداشت فنی گیاهان دارویی، چندین جلسه توسط جهاد کشاورزی مازندران با کارشناسان و بهره برداران برگزار شده است و ادامه دارد.

ملایی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی مازندران انجام می شود و هزار هکتار دیگر نیز به سطح کشت اضافه خواهد شد، از اعطای ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای گیاهان دارویی گل محمدی و گل گاوزبان در سال گذشته گفت و اینکه علاوه بر آن، ۲ هزار نهال رایگان نیز توسط جهاد کشاورزی استان در اختیار بهره برداران قرار گرفت.

انتصاب رییس کارگروه گیاهان دارویی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران

در این جلسه، بر اساس حکمی از سوی امیر میران آملی رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، آقای حسین ملایی به سمت رییس کارگروه گیاهان دارویی کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران منصوب شد.

لازم به ذکر است که این کمیسیون پیشتر نیز کارشناسانی را به ریاست کارگروه های باغی، مرغ و خوراک آماده دام و طیور، منصوب کرده بود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *