در جریان برگزاری هجدهمین اجلاس شورای همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزرتاکید شد: رفع موانع توسعه تجارت میان کشورهای منطقه

در جریان برگزاری هجدهمین اجلاس شورای همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزرتاکید شد:

رفع موانع توسعه تجارت میان کشورهای منطقه

 

هجدهمین اجلاس شورای همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزرicbcصبح روز دوشنبه در شهرستان بابلسر استان مازندران آغاز شد.

در این مراسم عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران ضمن خیر مقدم به تمامی حاضران به اهداف برگزاری این اجلاس و تاثیر آن در بهبود روابط تجاری و مبادلات اقتصادی کشورهای حاشیه خزر پرداخته و گفت: این اجلاس از ۲۳ سال قبل راه اندازی شده است.

وی در ادامه به ضرورت ارزیابی عملکرد این اجلاس اشاره کرده و افزود: دریای خزر دارای ظرفیت های زیادی است که تا کنون به آنها توجه جدی نشده است.اگر از دریای خزر به درستی استفاده می شد، هیچ تحریمی اثرگذار نخواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران همچنین در ادامه گفت: که نتوانستیم از ظرفیت اجلاس برای حل مشکلات تجارت منطقه ای استفاده کنیم .ضرورت دارد تا از این توان منطقه ای برای ایجاد بازارهای تجاری میان کشورهای عضو بهره بیشتری ببریم.

وی ابراز امیدواری کرد تا این اجلاسیه بتواند مشکلات پیش روی گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را بر دارد.

تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز بعنوان سخنران بعدی مراسم گفت:در این اجلاس پنج کشور حاشیه خزر هستیم اما کشورهای دیگری را می توانیم بعنوان دوستان این اجلاس به عضویت اجلاس درآوریم.

وی رقم صادرات به روسیه را نا مطلوب دانسته و ادامه داد: می توان به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری با یک برنامه ریزی خوب رسید.می توان مبادلات حاشیه خزر را افزایش داد.
وی همچنین گفت: پیمان نامه اوراسیا مورد موافقت قرار گرفته است و اگرمجلس مصوب کند،می.توانیم بااین کشورها ارتباط بهتری داشته باشیم.باید با تهاتر و شیوه های جدید مبادلات اقتصادی را افزایش دهیم تا تحریم ها اثر نداشته باشد.

تیز هوش تابان افزود: راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در استراخان حدود یک سال و نیم افتتاح شده و امورات آن را در خصوص یک شبکه مویرگی صادرات و واردات را پیگیری کنیم.

رستم ژیکانشین نماینده بازرگانی روسیه در ایران سخنران دیگر هجدهمین اجلاس شورای همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزرicbcبود. وی در این مراسم با تاکید بربرقراری روابط دوجانبه و چند جانبه و ایجاد فضای ارتباطی گفت:روسیه و ایران علی رغم فشارهای امریکا دارای روابط مناسبی هستندو این ارتباط درسال ۲۰۱۸ دو درصد افزایش یافته است.
وی در ادامه گفت: روسیه امیدوار است موافقتانه تشکیل منطقه از بین کشورهای اوراسیا و ایران زو دتر به تصویب برسد. این سند فرصت جهش خوبی برای شرکت های روسی و ایران است واکنون نیز های فرصت سرمایه گذاری خوبی میان دو کشور وجود دارد.

مظاهیر معاون اتاق بازرگانی آذربایجان هم در این مراسم با بیان اینکه دریای خزر فاکتور مهمی برای نزدیکی کشورها است گفت: اتاق ها و دولت ها باید نزدیک تر با هم کار کنند. مبادلات تجاری و آماری و توانایی شرکت ها باعث افزایش همکاری می شود.
وی ادامه داد: کارفرمایان آذربایجان نه تنها در حوطه اتاق کار می کنند بلکه در کشور ماساختار های اقتصادی در حال رشد است. پروژه جاده ابریشم در حال اتمام هست و این اتفاق باعث سهولت انتقال کالا ازشرق به غرب می شود.همچنین قسمت دوم بندر باکو در حال احداث استو این مهم باعث افزایش روابط با کشورهای حاشیه خزر خواهد شد.

پوتین علاقه‌مند به توسعه ارتباط تجاری با ایران است

در همین راستا ولادیمیر شکارین معاون استاندار ولگاگراد روسیه نیز ازعلاقه‌مندی پوتین به توسعه ارتباط تجاری با ایران خبرداده و گفت که سابقه تاریخی توسعه تجاری ایران و روسیه موجود است.

وی با اشاره به اینکه افتخار بزرگی است که گام مهمی برای توسعه روابط دوستانه برداریم افزود:پوتین ایران را شریک مهم تجاری ایران می‌داند، افزود: سابقه تاریخی توسعه ارتباط تجاری ایران و روس مبین علاقه‌مندی به همکاری چندجانبه است.

معاون استاندار ولگاگراد روسیه یادآور شد: همکاری بین منطقه‌ای یکی از عناصر اصلی ایران و روسیه است و روابط دوستانه قوی بین دو کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج این جلسه طرفین ایران و روس مواقفت‌نامه‌های مناسب تجاری امضاء می‌کنند.

شکارین افتتاح سرای تجاری ایران در ولگاگراد را یک رویداد بسیار مهم در توسعه ارتباطات اعلام کرد و افزود: مدیران شرکت‌های علاقه‌مند به توسعه همکاری ایران در ترکیب به ایران آمدند.

وی ادامه داد: نمایندگان دانشگاه فنی ما در این همایش حضور دارند و حمایت لازم برای پروژه‌های روسی که سود متقابل به کشورها برساند را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: مشکلات و موانع توسعه ارتباطات را مورد بررسی قرار داده و به‌صورت ملی این موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شکارین یادآور شد: همکاری بین استان‌های ما باید افزایش پیدا کند.

در ادامه شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: گسترش روابط با همسایگان حاشیه دریای خزر یکی از موضوعات مهمی است که باید پیگیری شود.

وی با اعلام اینکه علاوه بر مروادت تجاری به لحاظ فرهنگی با کشورهای حاشیه دریای خزر نزدیکی خاصی داریم، تصریح کرد: با کمی تلاش می‌توانیم به مشترکات مناسبی دست پیدا کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: رقم ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت ما در حاشیه دریای خزر است که این مقدار رقم مورد انتظار نیست و باید در این اجلاس چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و اگر موانعی وجود دارد بخش خصوصی دولت‌ها را مجاب به برداشتن موانع از سر راه توسعه تجاری کنند.

وی اضافه کرد: نقش کشورهای حاشیه دریای خزر در توسعه جاده ابریشم باید به‌صورت پررنگ دیده شود.

شافعی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی کشورها کمیته مشترک برای بررسی موانع تشکیل داده و برای رفع آن پیشنهادات خاص خودشان را ارائه کنند.

حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا نیز بعنوان میهمان ویژه این مراسم گفت: کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورسیا در مجلس تصویب شده است که این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند.

وی افزود: کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورسیا در مجلس تصویب شده است که این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند.

وی با اعلام اینکه بیشتر رؤسای کشورهای حاشیه دریای خزر از توسعه ارتباط با ایران استقبال می‌کردند، گفت: ظرفیت‌های تجاری و زیرساخت‌های مناسبی در استان مازندران وجود دارد.

سفیر ایران در اسپانیا خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های بسیاری مناسبی در این کشور برای توسعه تجاری وجود دارد و علاقه‌مندی به توسعه تجاری وجود دارد.

در ادامه وقار زینالوف معاون اتاق بازرگانی آذربایجان اظهار کرد: پروژه جاده ابریشم در کشور آذربایجان در حال اجراست و با اجرای این پروژه امکان انتقال کالاها وجود دارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر قسمت دوم احداث بندر باکو در حال انجام است، گفت: این پروژه زمینه توسعه روابط را دارد.

معاون اتاق بازرگانی آذربایجان یادآور شد: توانایی شرکت‌ها باید بیشتر شود، هر چه مقدار تبادل بیشتر باشد، همکاری بیشتر می شود.

ولی‌اله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان مازندران دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: از ظرفیت دریای خزر باید به‌صورت مناسب استفاده کرد، آلودگی دریای خزر یکی از نگرانی‌های جدی است که باید در این ارتباط برنامه مدونی در دستور کار قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت موجود در استان‌های شمالی کشور برای توسعه تجاری بسیار مناسب است اما حجم مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریایی خزر مناسب نیست.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطرنشان کرد: لازمه برون‌رفت از تحریم‌ها افزایش ظرفیت حجم مبادلات تجاری است.

نانواکناری یادآور شد: مازندران قطب تجاری تولید گوشت سفید می‌تواند باشد، این موضوع در برنامه کاری متولیان قرار گرفته و بتوانیم بخشی از نیازمندی‌های کشورهای حاشیه دریایی خزر را تأمین کنیم.

 

مازندران تمامی زیرساخت‌های لازم را برای ارتباط نزدیک با کشورهای حوزه دریای خزر دارد / موافقت نامه های بین کشورها باید با جدیت پیگیری شود

 

احمد حسین زادگان استاندار مازندران  در هیجدهمین اجلاسیه رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در بابلسر با تاکید بر اهمیت مراوادت بین المللی به انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی، امضای تفاهمنامه، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد در جهت افزایش تعاملات با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: حتی از سوی مازندران فراتر از ارتباطات منطقه‌ای، نشست ها و مراودات مختلف در حوزه آسیای میانه با این کشورها در دهه های اخیر صورت گرفته است.

وی گفت: متأسفانه علیرغم همه ظرفیت‌ها و نیاز همه کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه به همدیگر، حجم مبادلات تجاری آن قدر بالا نیست و این مسائل می‌تواند در اجلاس کنونی آسیب شناسی و راهکارهای آن بررسی شود.

استاندار مازندران با بیان این که آنچه که باعث می شود که کشورهای منطقه سهم واردات را به یگدیگر اختصاص ندهند، بالا بودن ریسک تجاری در کشورهای همسایه است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا ریسک تجاری را کاهش دهیم و بهمین منظور حمایت صندوق توسعه صادرات را با امضا تفاهم نامه اخذ کردیم تا ریسک تجاری صادر کنندکان کاهش یابد.

مقام عالی دولت در مازندران  همچنین حذف موانع گمرکی، تعرفه های آزاد حمل نقل را از جمله موانع صادرات دانست و افزود: این اجلاس ها صرفا همایش محض نباشد باید موافقت نامه ها پیگیری شود و این اجلاس ها نیز برای اثرگذاری بیشتر منظم تر برگزار گردد.

نماینده عالی دولت در مازندران بر نظم بخشی بیشتر در برگزاری جلسات اجلاس و پیگیری مصوبات تاکید کرد و گفت: سه بندر در مازندران ظرفیت ارزشمندی است که مهیاست و در کنار آن وجود ارتباطات ریلی مناسب، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های تولیدی در بخش های مختلف بویژه کشاورزی، صنایع تبدیلی مرتبط و شیلات می تواندن نقطه اتکای مناسبی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

استاندار مازندران، افزود: حدود ۱۲۳ نوع کالا و ۳۲۰۰ کارخانه در استان وجود دارد که قابل رقابت در بازار های بین المللی هستند.

حسین زادگان، ابراز داشت: در مازندران نیاز به یک هلدینگ سرمایه گذاری داشتیم که بزودی راه اندازی خواهد شدتا نیاز های صادراتی و سرمایه گذاری استان مازندران تامین شود

استاندار با بیان این که در حوزه فرهنگی _ گردشگری مراودات کمی با کشورهای همسایه داریم اما در کنار آن از  کشورهای عربی توریست بیشتری به استان می آیند، گفت:  مراودات فرهنگی _گردشگری این کشورها باید افزایش یابد تا شاهد افزایش مبادلات اقتصادی باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *