درنشست روسای اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر صورت می گیرد رایزنی های بین المللی برای شناساندن ظرفیت ها سرمایه گذاری مازندران

درنشست روسای اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر صورت می گیرد
رایزنی های بین المللی برای شناساندن ظرفیت ها سرمایه گذاری مازندران
بیستم خرداد ماه امسال استان مازندران میزبان دو سه اتفاق بزرگ بین المللی خواهد بود.در این رویداد کم نظیر قرار است در کنار برگزاری اجلاس روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر، در ساری به صورت همزمان برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی و همایش فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران را به منظور جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ظرفیت‌های این استان شاهد باشیم.
طیق اعلام مسوولان برگزاری این رویداد مهم، ۱۲۳ غرفه در محل برگزاری نمایشگاه در اختیار شرکت های بزرگ اقتصادی و فعالان عرصه تولید در عرصه صنعت، گردشگری و کشاورزی قرار داده شده است تا توانمندی های استان را برای مراجعه کنندگان عرضه کنند.
این اقدامات در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای شناساندن توانمندی های تولیدی مازندران برای توسعه صادرات و ایجاد بازارهای تازه برای تجارت با کشورهای دیگر صورت می گیرد.چرا که اکنون استان مازندران علی رغم دارا بودن پتانسیل های زیاد در عرصه های مختلف تولیدی به دلیل موانع و مشکلات پیش رو نتوانسته است در حد توان خود در بازار های خارجی حضوری فعال داشته باشد. موضوعی که استاندار مازندران هم در نشست با اصحاب رسانه بدان اشاره داشته و میزان صادرات این استان به خارج از کشور را حدود ۳۷۵ میلیون دلار اعلام کرد. این آمار در حالی مطرح شده است که از اوایل سال ۹۷ با طرح رسیدن به صادرات ۳ میلیارد دلاری از سوی استاندار وقت مازندران ، برنامه ریزی های خوبی از سوی اتاق بازرگانی بعنوان پارلمان بخش خصوصی و محور اصلی صادرات در این راستا صورت گرفته است اما همواره صادرکنندگان و فعالان در این عرصه با مانع بزرگی بنام ناشناس بودن درخارج از مرزهای ایران و موانع قانونی روبرو بوده اند که تلاش آنان را با محدودیت های زیادی روبرو می کرد. حالا این امیدواری در میان تولید کنندگان بوجود آمده است تا این همایش و نمایشگاه و اجلاس زمینه هایی را برای برون رفت از بن بست های موجود ایجاد کند.
استان مازندران دارای سه بند مهم و بزرگ است که ظرفیت های زیادی را برای توسعه صادرات دارند اما بهره گیری از این ظرفیت ها تا کنون به هر دلیلی در حد توان عملیاتی نشده است شاید گره این کلاف پیچیده با برگزاری چنین رخداد های اقتصادی گشوده شود. هر چند که در گذشته برخی از اهداف برگزاری همایش هایی از این دست به سرانجام مقصود نرسیده و در میانه راه نیمه کاره رها مانده است اما بنا بر اظهارات عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران خیلی از مراودات تجاری که اکنون میان تجار استان با سایر کشور ها انجام می شود ، رهآورد همین همایش ها بوده و نقطه آغازین آن در چنین مراسماتی استارت خورده است.
به هر حال در شرایط کنونی که تحریم های خارجی اقتصاد کشور و به تاثیر از آن اقتصاد مازندران را با مخاطرات زیادی روبرو کرده است ، بنا بر اعلام استاندار مازندران ، کشور این روزها بیشتر از اینکه به دیپلماسی سیاسی نیاز داشته باشد ، نیازمند دیپلماسی قوی در حوزه اقتصادی و تجارت است. اقداماتی از این دست می تواند راهکاری مناسب برای گریز و برون رفت از اقتصاد تک محوری و وابستگی صرف به نفت باشد. هر چند که ظرفیت های اعلام شده صادراتی استان برای سال گذشته کمتر از۳۸۰ میلیون دلار اعلام شده است اما نباید از این موضوع غافل بود که درصدی از کالاهای تولید استان از طریق تجار استان های دیگر به خارج از کشور ارسال شده است وبا احتساب آن ها رقم صادرات تولیدات مازندران می توانست بسیار بیشتر از رقم اعلام شده کنونی باشد اما حتی با این وضعیت نیز میزان صادرات استان از رشد حدود ۱۵ درصدی برخوردار بوده است. رشدی که در صورت رفع موانع پیش روی ، با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی پارلمان بخش خصوصی می تواند شاهد سیر صعودی چشمگیری خواهد بود.
وقتی بنا بر اعلام استاندار مازندران ، این استان از ظرفیت ۷میلیون تنی تولید در بخش کشاورزی برخوردار است، باید به این مهم اهتمام داشت که با رفع برخی موانع سیاسی و تجاری می تواند این استان در آینده به دروازه های صادرات ۳ میلیارد دلاری برسد.
به گفته نماینده عالی دولت در استان مازندران قرار است در این رخداد بزرگ اقتصادی بالغ بر ۲۲۰ فرصت جدید سرمایه گذاری استان مازندران ارائه شود.اقدام مهمی که می تواند دروازه های شناسایی ظرفیت های اقتصادی استان را به روی سرمایه گذاران بگشاید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم گفته که ۲۰سفیر از کشورهای همسایه و عضو اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاقهای بازرگانی موسوم به ICBC برای شرکت در اجلاس هجدهم و بازدید از نمایشگاه توانمندی های مازندران دعوت شدند که تاکنون ۱۵ سفیر اعلام آمادگی کرده اند.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت:

در کنار این اجلاس، دو رویداد دیگر یعنی همایش فرصتهای سرمایه گذاری و تجاری و برگزاری نمایشگاه توانمندیهای این استان در روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می شود که در واقع هر کدام از آنها مکمل یکدیگر هستند.
وی گفت: اجلاسیه، همایش و نمایش توانمندیهای مازندران پیام مثبتی دارد، اینکه باید به این سمت حرکت کنیم که علیرغم همه محدودیتها و تحریمها، هم توانمندیهای خود را عرضه کنیم و به دنبال ایجاد انگیزه و رغبت برای افرادی باشیم که تمایل به سرمایه گذاری در این استان را دارند.
در همین حال قرار است ۴ پنل تخصصی با عناوین صنعت و معدن، زیرساخت و انرژی، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شودو در این پنل ها، سرمایه گذاران امکان مذاکرات دوجانبه و در قالب مذاکرات B2B داشته باشند.
بنا بر اعلام احمد حسین زادگان استاندار مازندران احتمالا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعنوان میهمانان عالی رتبه کشوری در مراسن افتتاحیه این مراسم خواهند بود.
با این اوصاف به نظر می رسد که ضرورت فعالسازی دیپلماسی اقتصادی در شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر باشد و از اینرو از جهتی باید روی تولیدات و مقاوم سازی اقتصاد داخلی کشور تمرکز، و از سوی دیگر زمینه های رونق تولید و صادرات و سرمایه گذاری را به‌ درستی مهیا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *