رییس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران: ظرفیت خالی هتل‌ها گاهی به ۹۰ درصد می‌رسد، وجود قوانین مزاحم در بخش جایگاه‌های سوخت

رییس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران:

ظرفیت خالی هتل‌ها گاهی به ۹۰ درصد می‌رسد، وجود قوانین مزاحم در بخش جایگاه‌های سوخت

 

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق مازندران با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری به ویژه در دو بخش هتل ها و جایگاه های سوخت، گفت: در برخی زمان های سال حتی تا ۹۰ درصد ظرفیت هتل ها خالی است. در بحث جایگاه های سوخت نیز قوانینی وجود دارد که در مازندران جواب نمی دهد و مزاحم است.

 

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی مازندران، سومین جلسه کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی به ریاست ایوب فلاح نژاد با دستور جلسه‌ی بررسی جایگاه های سوخت و رتبه بندی خدمات هتل ها با حضور نمایندگانی از دو صنف و کارشناسان مربوطه از دستگاه های دولتی برگزار شد.

در این نشست باتوجه به وجود برخی قوانین مزاحم که ساخت جایگاه های سوخت جدید را با مشکل مواجه کرده است، اعلام شد که این قوانین به طور نمونه در بحث اینکه جایگاه های سوخت باید ۵ هزار مترمربع و در قالب مجتمع باشد؛ در مازندران جواب نمی دهد و شورای گفتگو باید وارد عمل شود که یک مصوبه کشوری داشته باشیم.

ایوب فلاح نژاد درباره دیگر مشکل جایگاه های سوخت، به عدم رعایت پاکیزگی در غالب سرویس های بهداشتی اشاره و بیان کرد: بسیاری از سرویس های بهداشتی در این اماکن وضع نامناسبی دارند و گردشگران و مسافران از این وضعیت گلایه مند هستند.

وی افزود: البته یکی از دلایلی که جایگاه داران در سال های گذشته کمتر به این موضوع توجه دارند این است که افرادی غیر از مصرف کنندگان سوخت از اطراف و اکناف یا رهگذری از سرویس ها استفاده می کنند و جایگاه داران باید هر چند سال نسبت به بازسازی و بهبود شرایط در این مکان ها اقدام کنند.

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق مازندران با اشاره به اینکه ۲۲۰ جایگاه سوخت در مازندران داریم، گفت: پیشنهاد خوبی است که مدیریت سرویس بهداشتی جایگاه های سوخت در اختیار یک شرکت قرار بگیرد و بهتر است که با همکاری بهزیستی، افرادی به کار گرفته شوند.

فلاح نژاد درباره دیگر تقاضای جایگاه داران اظهار داشت: فاصله بین جایگاه های سوخت بسیار مهم است. این فاصله و جانمایی توسط دستگاه های مربوطه مشخص می شود و اگر فواصل تعدیل شود؛ هم اشتغال و هم سرمایه گذاری جدید صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود حدود ۳۰۰ هتل در مازندران، بیان کرد: تعداد هتل های مناسب و استاندارد کمتر از ۱۵ درصد این تعداد است.

فلاح نژاد با بیان اینکه اتاق بازرگانی به دنبال تسهیلگری است، افزود: باید کمک کنیم که مسافرپذیرها، هتل ها، متل ها و سایر اماکن اسکان مسافران، مناسب ترین امکانات را به گردشگران و مسافران ارائه دهند تا این افراد تبدیل به مشتریان همیشگی شوند.

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی گفت: یکی از دلایل عدم رجوع گردشگران، گرانی است و هتل را جایگاه افراد اشرافی می دانند! در شرایط فعلی بسیاری از گردشگران از چادرها و خانه مسافرها استفاده می کنند.

این مسئول گفت: برخی هتل ها گاهاً حتی نمی توانند هزینه های جاری خود را تأمین کنند. کاری که باید بکنیم این است که از استقرار چادرخواب ها و مسافرخانه ها و خانه های مساقر غیرمجاز جلوگیری کنیم.

فلاح نژاد اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، دولت به مردم برای گردشگری تسهیلات می دهد تا آن ها زمان هایی از سال را به گردش و مسافرت بروند، اما در کشور ما هنوز زمینه ای برای این اقدام وجود ندارد و حتی در اوقاتی از سال، ۹۰ درصد هتل ها خالی از مسافر و گردشگر هستند.

وی تأکید کرد: دولت باید به فعالان مجاز در حوزه گردشگری سوبسید بدهد تا به شکوفایی برسند و در ازای آن نیز، از این واحدها ارائه‌ی خدمات استاندارد و مناسب را تقاضا کنند.

در این نشست مقرر شد که ساماندهی مسافرخانه ها و سرویس های بهداشتی به طور ویژه پیگیری شود. پیشنهاد داده شد که در خصوص به کارگیری شرکت خدماتی برای تمیز نگه داشتن سرویس های بهداشتی جایگاه های سوخت اقدام شود. دولت، تسهیلات سوبسیدی برای کمک به جایگاه داران و هتلداران اختصاص بدهد. قوانین مزاحم از پیش رو برداشته، و مسافرخانه ها و چادرهای غیرمجاز برچیده شود. بخش آموزش در زمینه هتلداری به روزهای اوج خود بازگردد. فاصله بین جایگاههای سوخت تعدیل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *