رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران: بازار گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن نباید انحصاری باشد

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران:

بازار گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن نباید انحصاری باشد

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران گفت: بازار گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن نباید انحصاری باشد زیرا تجربه نشان داده که موفق نخواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، سومین نشست کارگروه کشاورزی کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با موضوع گیاهان دارویی و با محوریت بررسی مشکلات این حوزه در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری، برگزار شد.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به نعمت‌های خدادادی عظیمی که مازندران در گیاهان دارویی دارد، بهره برداری خردمندانه از این نعمتها را فرصتی ارزشمند برای اشتغال و ارزآوری دانست.

امیر میران آملی برگزاری مستمر جلسات کارگروه تخصصی گیاهان دارویی ذیل کمیسیون کشاورزی را نشان از عزم راسخی دانست که آقای ملایی به عنوان رییس کارگروه در تحقق اهداف ترسیم شده ازجمله جلوگیری از خام فروشی، و توجه به کشت اصولی و بازارپسند با نگاه به صادرات، دارد.

وی در نشست امروز که با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه های دولتی مربوطه و مدیران کارخانجات فرآوری گیاهان دارویی برگزار شد، اعلام داشت که بیشترین دغدغه تولیدکنندگان بحث حمایتی و باور به ارزآوری بالای گیاهان دارویی است.

وی بیان کرد: هزاران هکتار گیاهان دارویی در سراسر مازندران در دامنه، کوه و دشت به صورت خودرو یا پرورشی وجود دارد که سرمایه های عظیمی هستند به طوری که اگر ما در مازندران تنها روی همین گیاهان دارویی هم برنامه ریزی کنیم، رشد اقتصادی بالایی خواهیم داشت.

میران آملی با اشاره به توانمندی بالای بخش خصوصی مازندران، تأکید کرد که باید تشکل ها فعالیت بیشتری داشته باشند و خواسته های خود را یک جهت و یک صدا کنند.

وی همچنین بحث هایی در زمینه انحصاری کردن تولیدات را نپذیرفت و گفت: بازار باید رقابتی و آزاد باشد، به دنبال انحصار نباشیم زیرا تجربه نشان داده که موفق نخواهد بود.

اسانس‌گیری ارزآوری و سود بالایی دارد 

رییس کارگروه گیاهان دارویی نیز در این جلسه با تأیید سخنان رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق اظهار کرد: صنایع تبدیلی شامل خشک‌کن، بسته‌بندی، عرق‌گیری و مهمتر از همه، اسانس‌گیری در مازندران قابل قبول نیست و چند کارخانه موجود، نیاز به حمایت دولت دارند.

ملایی بیان اینکه ایران ۲۷ هزار هکتار باغ گل محمدی دارد اما سالانه تنها ۱۰ میلیون دلار از اسانس آن عقایدش می شود، افزود: کشور بلغارستان تنها ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی پرورش می دهد اما سالانه ۴ هزار میلیارد دلار از اسانس درآمد دارد.

وی با بیان اینکه باید تجهیزات روز اسانس‌گیری وارد چرخه کارخانجات عرقیات شود، گفت: هر لیتر گلاب بین ۲ تا ۲/۵ دلار ارزش دارد اما هر لیتر اسانس، حدود ۷ هزار یورو قیمت دارد.

تولیدکنندگان با موانع بانکی روبرو هستند

در این جلسه، یکی از تولیدکنندگان نمونه ملی با اشاره به سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومانی برای ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شرق مازندران بیان کرد: تقاضای یک میلیارد تومان وام داشتم تا کارخانه را توسعه بدهم اما با موانع اداری برخورد کردم و از ادامه کار منصرف شدم.

مدیر کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در گلوگاه نیز از مسوولان خواست که تولیدکنندگان عرقیات گیاهی و سایر فرآورده های گیاهی را در چرخه تولید، فرآوری و بازار حمایت کنند.

وی اعلام کرد که برای دریافت تسهیلات با سختی های زیادی روبرو می شود و بانکها نباید تا این حد تولیدکننده را تحت فشار بگذارند و او را علاوه بر بانک، در ادارات سرگردان کنند.

 

 

 

مجوز سیب سلامت در مازندران به سختی اعطا می شود

در این جلسه همچنین از اختصاص سیب سلامت برای محصولات بهداشتی و استاندارد سخن به میان آمد و اینکه در استانی مانند کاشان به‌راحتی این مجوز داده می شود اما در مازندران اینطور نیست و انگیزه را از تولیدکننده می گیرد.

در زمینه صادرات گیاهان دارویی نیز تأکید شد که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و جلوگیری از خام فروشی، در وهله اول کار بر روی دو تا سه گیاه انجام بگیرد.

باتوجه به اینکه هنوز مشاغل خانگی در بخش اسانس‌گیری نداریم، این مهم نیز پیگیری شود، ایجاد هلدینگ گیاهان دارویی، اختصاص مکانی از سوی شهرک ها و نواحی صنعتی به صنایع تبدیلی و تکمیلی، توجه به بسته بندی محصول، و حمایت از صنایع تبدیلی کوچک حوزه گیاهان دارویی، ازجمله مواردی بود که در جلسه بر انجام آن تأکید شد.

زنجیره تولید در گیاهان دارویی شکل بگیرد

علی احسانی مشاور عالی اتاق نیز به فلسفه برگزاری این جلسات که استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است اشاره و اعلام کرد: بیان مشکلات و ارائه راه کارهای برون رفت از آن، به یک تصمیم سازنده و تسهیل در فعالیت و تحقق مطالبات تولیدکنندگان در شورای گفتگو می انجامد.

وی در پایان گفت: زنجیره تولید در بخش گیاهان دارویی که بسیار جای کار دارد و از ارزش بالایی هم برخوردار است باید در استان شکل بگیرد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *