رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق: بستر it هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد؛ بازرگانی باید از حالت سنتی خارج شود

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق:

بستر it هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد؛ بازرگانی باید از حالت سنتی خارج شود

رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران با بیان اینکه وقتی صحبت از تجارت نوین می کنیم بخش it جایگاه ویژه ای دارد، افزود: اما متأسفانه هنوز بازرگانی و تجارت ما به شکل سنتی است در صورتی که بستر it بسیاری از هزینه ها را کاهش میدهد و اثرگذاری بسیاری در تجارت دارد.

سید اسماعیل یزدان پناه در گفتگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی مازندران، با اعلام اینکه برابر اعلام بانک جهانی، ایران در رتبه ۱۲۷ از بین ۱۹۰ کشور در بخش تسهیل در کسب و کار قرار دارد، اظهار داشت: این در حالی است که کشوری چون سنگاپور رتبه دوم را دارد اما ایران با دارا بودن منابع زیاد اعم از انرژی، معادن و نیروی انسانی جوان و متخصص داریم اما وقتی به نرم‌افزار قوانین برخورد می‌کنیم مشکلات عدیده ای را می‌بینیم.

وی افزود: چرا نباید وقتی که هم سمن ها، هم دولت و مسئولان و هم کارشناسان کار می کنند و تمام عزم خود را جزم کرده تا فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند؛این تسهیل کسب و کار صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران گفت: چرا زمانی که ما به درستی در اقتصاد مورد حمله قرار داریم و این جبهه ماست و امروز باید به رزمندگان این جبهه یعنی فعالان اقتصادی کمک کنیم؛ هنوز نتوانستیم گام هایی را برداریم.

یزدان پناه با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف اقتصادی یک آسیب شناسی از وضع موجود انجام دادیم، گفت: به توصیه رییس اتاق مازندران و برحسب تأکیداتی که به همه کمیسیون ها داشتند مبنی بر اینکه در حوزه تخصصی خود راه کارهایی ارائه بدهند؛ ما نیز در کمیسیون بازرگانی داخلی اقداماتی را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: نکته نخست و اورژانسی مشکلاتی بود که حوزه های مختلف در صنعت و کشاورزی با بخش بازرگانی داشتند که باید به دلیل صدور بخشنامه های ضد و نقیض و دستورالعمل های یک شبه، به فوریت حل می شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ما مسائل را پیگیری کردیم تا این بیمار ما از حالت اضطرار خارج شود. عملاً برای برنامه درازمدت باید فرصتی داشته باشیم که در حوزه های مختلف بازرگانی کارشناسی انجام بدهیم تا مسائل را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق با بیان اینکه موارد اورژانسی را با کمک ریاست اتاق در شورای عالی گفتگو با بخش دولتی حل کردیم، گفت: اکنون در حال تشکیل بخش ها و کارگروه هایی هستیم  که مشکلات زیرساختی را حل کنیم.

این مسئول با اعتقاد به اینکه بازرگانی یکی از حلقه های مهم زنجیره ارزش اقتصادی است، اظهار داشت: امروز باید بستر آن را آماده کنیم و کمیسیون بازرگانی اتاق تمام تلاش را دارد تا این حوزه را با برنامه های بلندمدت و میان مدت فعال و نقایص آن را برطرف کند.

یزدان پناه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وقتی صحبت از تجارت نوین می کنیم بخش it جایگاه ویژه ای دارد، افزود: اما متأسفانه هنوز بازرگانی و تجارت ما به شکل سنتی است در صورتی که بستر it بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد و اثرگذاری بسیاری دارد، این فناوری نه تنها محصولات ما را از استان بلکه از کشور خارج می کند به همین دلیل نشستی را با عزیزان و نخبگان در پارک علم و فناوری، شرکت های دانش بنیاد و اصناف داشتیم تا هم علت فقر بخش بازرگانی در حوزه it را بررسی کنیم و هم مشکلات بازرگانان را بشنویم.

وی در پایان گفت: وقتی فعالان اقتصادی اطلاعاتی از حوزه it ندارند، این یعنی کم‌کاری صورت گرفته و باید جای آن پُر شود. به همین دلیل کمیسیون بازرگانی به طور ویژه وارد شده و با مسئولیت یکی از افراد متخصص در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *