رئیس اتاق بازرگانی مازندران: بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر سبب رنجش فعالان اقتصادی شده است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر سبب رنجش فعالان اقتصادی شده است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: بروکراسی های اداری دست و پاگیر سبب رنجش فعالان اقتصادی و کسب و کارهای کوچک شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست کمیته فرعی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی مازندران به ریاست عبداله مهاجر دارابی به منظور پیگیری وضعیت جبران خسارت های ناشی از شیوع کروناویروس توسط دستگاه های مربوطه، با حضور مسئولان کمیسیون های تخصصی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شرایط اقتصادی را دچار چالش کرده است، افزود: فعالان اقتصادی ما مشکلات ریز و درشتی را تجربه کردند اما توانستند به نحوی با دورزدن تحریم ها و به جان خریدن خسارت ها و مشکلات فراوان، در شرایط بسیار نامناسب، صادرات و تعاملات تجاری داشته باشند.

عبداله مهاجر دارابی شیوع ویروس کرونا را سبب تشدید مشکلات اقتصادی عنوان کرد که سراسر جهان را به مخاطره انداخته است و آن را موضوع جدیدی دانست که به دلیل اهمیت، دولت در جهت جبران خسارتها وارد عمل شده و تسهیلاتی را نیز اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیازمند همکاری دستگاه های دولتی جهت جبران خسارت های کروناست، عنوان کرد: در برخی جاها در محیط کسب و کار خلأ وجود دارد، یکی از آن ها خلأهای قانونی است که دغدغه و فکر فعالان اقتصادی را متوجه خود می کند و از فضای موجود دلسرد
می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: بسیاری از مسائل و چالش ها را در کمیته فرعی شورای گفتگو عنوان کردیم و بیش از ۵۰ درصد مصوبات ما یا ملی یا استانی بوده و بقیه بنا به دلایلی اجرایی نشده است اما باز هم پیگیری می کنیم.

این مسئول اظهار کرد: در حوزه برنج پیگیری های زیادی انجام دادیم و تقاضای ما برای توقف واردات برنج در فصل برداشت این محصول، به شورای گفتگوی کشوری رفت تا در زمانی که کشاورز باید سود و مزد تلاش خود را بگیرد، وجود رانت و واسطه برای او مشکل ساز نشود.

مهاجر دارابی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی ما خوب نیست و باید همدلی ها، گره گشایی ها و پیگیریها برای رفع مشکلات بیش از گذشته باشد، افزود: بروکراسی های اداری دست و پاگیر سبب رنجش فعالان اقتصادی و کسب و کارهای کوچک شده است.

وی با اعلام اینکه براساس اعلام مراجع پولی و مالی در استان، تا روز گذشته ۱۴۸ میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات کرونا در مازندران وام پرداخت شده است، گفت: این عدد، قابل توجه نیست و حتی ۱۰ یا ۲۰ درصد خسارت ها را شامل نمی شود.( تاکنون ۹۸ میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن تسهیلات داده شد و بقیه در حوزه کشاورزی، و تقاضای تسهیلات به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان نیز در دست بررسی است)

رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره سامانه بازارگاه و باقی ماندن گلایه مندیهای فعالان بخش کشاورزی، اظهار داشت: نفس راه اندازی سامانه بازارگاه خوب است اما عملکرد آن خوب نیست زیرا ۴۰ درصد نهاده های کشاورزی از این طریق توزیع می شود و ۶۰ درصد دیگر در بازار آزاد است در حالیکه با ارز دولتی خریداری می شود، لذا دولت باید نظارت خود را بیشتر و توزیع نهاده‌ها را شفاف سازی کند.

در این نشست، عنوان شد که توجه ویژه ای به خسارت دیدگان بخش کشاورزی باید باشد، سیاستگذاری ها از تمرکزگرایی بیرون بیاید و استان ها اختیار تصمیم گیری داشته باشند، مجریان دستگاه های اداری از افراد تأثیرگذار انتخاب شده و نیازهای بازار در تصمیمات دیده شود، حساب شرکت های خسارت دیده و حسابهای خصوصی مدیران عامل به دلیل بدهی مسدود شده است و آنها اجازه دریافت وام را ندارند، دولت تمهیداتی را برای این افراد در نظر بگیرد.

همچنین مشکلاتی برای اعطای تسهیلات به واحدهای کسب و کار دارای کارگران فاقد بیمه و حتی بیمه شده در سامانه کارا ایجاد شده است، لذا درخواست شد که اصلاحاتی در این سامانه صورت بگیرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *