در نشست ویدئوکنفرانسی؛ نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های ایسیکول و مازندران بررسی شد

در نشست ویدئوکنفرانسی؛

نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های ایسیکول و مازندران بررسی شد

توانمندی ها، نیازمندی ها و ظرفیت های استان های ایسیکول جمهوری قرقیزستان و مازندران با حضور مسئولان اقتصادی دو استان به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست ویدئو کنفرانسی مدیران اقتصادی استان های مازندران و ایسیکول جمهوری قرقیزستان با حضور حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی و مدیران اقتصادی استان و همتایان قرقیز در استانداری مازندران برگزار شد.

در این نشست، معاون اول تام الاختیار استاندار ایسیکول قرقیزستان با اشاره به پتانسیل های فراوان در مازندران و امیدواری جهت همکاری های بیشتر، گریزی هم به نشست های سال های ۹۵ و ۹۳ برابر با سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در سفر به مازندران داشت که علاوه بر اعلام خواهرخواندگی، قراردهای فیمابین در زمینه های کشاورزی و صنعت، گردشگری و دانش بنیان به امضا رسیده است.

«ژان تایف» با اشاره به تولید ۲۵ هزار تن گوشت قرمز در ایسیکول و آمادگی جهت صادرات به ایران، اعلام کرد که کارخانه کشتار دام حلال جهت صادرات به کشورهای مسلمان و سایر کشورها در ایسیکول دایر بوده که البته فضای آن نیازمند توسعه و تکمیل است به این خاطر که غیر از گوشت گاو، بتوانند تولیدات و صادرات گوشت گوسفند را هم افزایش دهند.

وی با اشاره به وجود فرودگاه «تامچی» در ایسیکول، آن را فرصتی برای صادرات گوشت و سایر کالاها به مازندران دانست.

 

 

 

* تقاضای واردات جوجه یکروزه و تجهیزات انرژی الکتریکی از سوی استان ایسیکول

این مقام قرقیز، همچنین نیاز به واردات جوجه یکروزه و صنایع انرژی بادی جهت تبدیل به انرژی الکتریکی را برای استان خود درخواست کرد و اشاره داشت که سرعت باد در این منطقه ۲۵ متر بر ثانیه است و نیاز دارند که تجهیزات ودانش کافی را برای تولید انرژی از طرف مازندرانی داشته باشند.

معاون اول استاندار ایسیکول پیشنهاد داد که سرمایه گذاران مازندران و ایران می توانند جهت ساخت کارخانه تولید پوره زردآلو و سیب که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار سرمایه می خواهد با این استان همکاری کنند، همچنین شرکت تولید ماهیان را دارند که نیاز به سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار دلاری برای توسعه است و در حال حاضر به روسیه و چند کشور دیگر صادرات دارد، اگر طرف ایرانی آمادگی دارد می تواند از این فرصت استفاده کند.

وی ادامه داد: فرصت سرمایه گذاری دیگری نیز برای تولید آهک و مصالح ساختمانی وجود دارد که نیازمند ۲ میلیون دلار سرمایه است و اگر طرف ایرانی مایل باشد می تواند از این فرصت استفاده کند.

معاون اول استاندار ایسیکول با اشاره به اینکه محصولات خوب و سالمی در این استان وجود دارد، گفت: سالانه هزار تن عسل تنها در منطقه ایسیکول تولید می شود و به طور میانگین از هر کندو حدود ۴۰ تن عسل برداشت می شود، لذا آمادگی صادرات عسل به مازندران وجود دارد.

* نیازمندی ها و ظرفیت های مازندران در ارتباط تجاری با قرقیزستان

در این نشست، پس از اتمام گزارشات طرف قرقیز، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اظهار داشت: مازندران در بخش های مختلف ظرفیت های بالایی دارد، سالانه بیش از ۷ میلیون تن بهترین محصولات کشاورزی را تولید و به کشورهای هدف بویژه حاشیه خزر صادر می کنیم.

وی با اشاره به عضویت ایران و قرقیزستان در اوراسیا، آن را فرصت مناسبی برای تعاملات دو طرف به طور خاص برای صادرات و واردات و استفاده از تعرفه ترجیحی عنوان و خاطرنشان کرد: مازندران بستر مناسبی برای این منظور دارد، سه بندر و سه فرودگاه مهم در شرق، غرب و مرکز استان داریم و مزیت دیگر آن نیز قرارداشتن این استان در کریدور شمال – جنوب است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران پیشنهاد داد: باتوجه به نزدیک شدن به فصل برداشت مرکبات و کیوی و اعلام اینکه سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۸۰ هزار تن کیوی در مازندران تولید می شود؛ آمادگی صادرات به قرقیزستان از طریق ایسیکول وجود دارد و از سوی دیگر نیز استان ما نیازمندیهایی در بخش غلات و نهاده های کشاورزی داریم که ایسیکول می تواند حتی با شرایط تهاتر در اختیارمان بگذارد.

وی ادامه داد: در زمینه لبنی و شیلاتی نیز مازندران غنی است و شرایط و آمادگی صادرات به قرقیزستان را دارد.

خیریانپور پیشنهاد داد که پس از عادی شدن شرایط، مذاکرات رو در رو بین صادرکنندگان، تجار و مسوولان صورت بگیرد، فیلمی از ظرفیت های دو استان تهیه و در سیمای دو استان منتشر شود، همچنین فرصتی برای بازدید دو طرفه و شناساندن ظرفیت ها از طریق اعزام نمایندگان رسانه ها صورت بگیرد.

* تعیین نماینده ویژه جهت پیگیری تفاهمات استان های ایسیکول و مازندران

رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به عقد خواهرخواندگی مازندران و ایسیکول اظهار داشت: حدود ۴ سال است که پروتکل همکاری را دو طرف امضا کردیم اما آمارها نشان می دهد که دستاورد خوبی نداشتیم.

عبداله مهاجر دارابی با اشاره به شرایط موجود و رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جهان، اعلام کرد: سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۲۰۰ دلار میزان صادرات ما به قرقیزستان بوده اما در سال جاری صفر است.

وی ادامه داد: هر دو کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم و این وضعیت قطعاً برای دو طرف خوب نیست، باید ببینیم ایراد کار از کجاست و مسائل را رفع کنیم، همچنان که شما در استان خود به دنبال توسعه تجارت هستید ما نیز در مازندران همین را دنبال می کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران پیشنهاد داد که جهت توسعه و تحکیم و همچنین پیگیری و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات دو طرف، فردی متخصص و قابل اعتماد از هر دو استان به عنوان نماینده دو استان، پیگیر مسائل و تفاهمنامه ها باشد.

مهاجر دارابی با اشاره به پیشنهاد طرف قرقیز برای صادر کردن گوشت قرمز، گفت: در این حوزه ما نیاز به واردات داریم و از کشورهای دیگر وارد می کنیم، بهتر است که به دلیل مناسبات و تفاهمنامه همکاری که با قرقیزستان داریم، از این کشور گوشت مورد نیاز استان خود را هم به صورت لاشه و هم به صورت دام زنده تأمین کنیم.

* جمعبندی نشست ویدئوکنفرانسی مازندران و ایسیکول

در جمع بندی نشست مجازی با استان ایسیکول قرقیزستان، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران پیشنهاداتی را ارائه داد: نخست اینکه نشستی در سطح دو استاندار برگزار شود، دوم اینکه در جهت عملیاتی شدن برنامه ها و درخواست ها نشستB-TO-B  بین اتاق مازندران و ایسیکول برگزار شود.

وی درباره واردات گوشت قرمز از ایسیکول نیز اظهار داشت که آمادگی برای این منظور وجود دارد، طرف قرقیز نامه رسمی به استان ارسال کند تا مراتب انجام بگیرد، آمادگی کشت فراسرزمینی مخصوصاً برای برنج و گندم در قرقیزستان به ویژه ایسیکول وجود دارد.

خیریانپور بیان کرد: در زمینه سرمایه گذاری نیز به طور خاص در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد این آمادگی برای فعالان اقتصادی قرقیزستان وجود دارد.

معاون اقتصادی استاندار مازندران اظهار داشت: باتوجه به شکل‌گیری کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و قرقیزستان با مسئولیت وزیر راه و شهرسازی، لازم است که از ظرفیت این کمیسیون استفاده شود.

وی ادامه داد: دو استان مازندران و ایسیکول از ظرفیت تعرفه های ترجیحی اتحادیه اوراسیا برای صادرات و واردات استفاده کنند.

خیریانپور در پایان گفت: انتظار داریم که این نشست ها به سمت اقدام و عمل برود و دو استانداری نیز برای تحقق تفاهمنامه ها و پیگیری مستمر توافقات، افرادی را در اسرع وقت تعیین کنند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *