در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران تأکید شد: رونق گیاهان دارویی در مازندران با آموزش، دانش فنی و جلوگیری از خام فروشی

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران تأکید شد:

رونق گیاهان دارویی در مازندران با آموزش، دانش فنی و جلوگیری از خام فروشی

 

تولید گیاهان دارویی در مازندران همچنان به روش سنتی و فروش آن هم به صورت فله ای طی سال ها، هیچ بازار داخلی و خارجی سودآوری را برای بهره برداران رقم نزده است، بخش خصوصی استان به دنبال آن است که با آموزش، دانش فنی و جلوگیری از خام فروشی به رونق گیاهان دارویی کمک کند.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، هفتمین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق به ریاست امیر میران آملی، با موضوع شناخت ظرفیت های گیاهان دارویی و نقش آن در اقتصاد استان برگزار شد.

در این نشست، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی از فعالترین کمیسیون‌های اتاق استان است، از مباحثی که در جلسه عنوان شد استقبال کرد و گفت: آموزش، از ارکان مهم در فعالیت اقتصادی است.

محمد چلنگری بیان کرد: اگر علم و پژوهش را در کنار کشاورزی داشته باشیم، موفق خواهیم شد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالایی که در کشت گیاهان دارویی در مازندران وجود دارد، اظهار داشت: باید راه بهره برداری اصولی و ارزش آفرین از این گیاهان را بیاموزیم تا به رونق اقتصادی دست یابیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه کارگروه ویژه گیاهان دارویی ذیل کمیسیون تشکیل خواهد شد و در آن باید نقشه راه ترسیم شود که بتوانیم به اشتغال و اقتصاد استان کمک کنیم.

 

 

ارزش افزوده بالا در گیاهان دارویی

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران نیز از اینکه استعدادهای فراوانی در بخش گیاهان دارویی استان وجود دارد ابراز خرسندی کرد و گفت: موارد بسیاری در تولید و صادرات مغفول مانده که با برگزاری این نشست‌ها، به نتایج خوبی جهت رفع موانع خواهیم رسید.

امیر میران آملی با اشاره به اینکه مازندران توانایی، استعداد و ظرفیت نخست آن در کشاورزی است، آوردن صنایع همراه با این بخش را مهم و حیاتی دانست.

وی افزود: کشت گیاهان دارویی ارزش افزوده بالایی دارد و زمینهای زیادی داریم که می توانیم به این امر اختصاص دهیم.

 

ارائه نقشه راه گیاهان دارویی به شورای برنامه‌ریزی استان

لیلا دولتشاهی معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مازندران، با اشاره به اینکه گفته شده است نقشه راه درباره تولید بازارمحور گیاهان دارویی  ترسیم شده است، خواستار ارائه آن به استانداری جهت بحث  در تصویب شورای برنامه ریزی استان شد.

کشاورزی بازارمحور

علی احسانی مشاور عالی اتاق بازرگانی استان نیز تولید را در دل محیط کسب و کار ارزش آفرین دانست و تأکید کرد: کشاورزی ما تولیدمحور است اما باید به سمت بازارمحوری برود و این مهم به دست نخواهد آمد مگر اینکه موانع برداشته و کشاورز حمایت شود.

توجه به بخش بازرگانی

نایب رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق نیز با بیان اینکه ما همه زنجیره های تولید را می بینیم اما آن چیزی که تولید را موفق می کند و بخش بازرگانی است را توجه نمی کنیم.

سید اسماعیل یزدان پناه افزود: یک بانک اطلاعاتی باید داشته باشیم که ظرفیت ها چیست، توانایی در چیست و بازار کدام است، باید دیپلماسی قوی تری داشته باشیم تا تولیدات ما به ثمر بنشیند.

فروش فله ای گیاهان دارویی

در این نشست، معاون باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان با اشاره به فرصت ها و چالش هایی که در بخش گیاهان دارویی داریم، یکی از آنها را بی توجهی به این صنعت، ضعف در برندینگ، بسته بندی نامناسب و فروش فله ای عنوان کرد.

حسین ملایی با بیان اینکه اسانس گیاهان دارویی ارزش اقتصادی بالایی دارد اما متأسفانه همچنان نگاه سنتی بر صنعتی غالب است، افزود: ارزش هر لیتر اسانس گیاهان دارویی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

وی با اعلام اینکه در مازندران ۲۰ گونه گیاه دارویی در ۱۳۳۵ هکتار با تولید سالانه ۲۵۰۰ تن یک ظرفیت مهم اقتصادی است، افزود: بررسیهای زیادی انجام دادیم و استعدادهای گیاهان دارویی در مناطق دشت، اراضی میان‌بند و ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر را شناسایی کردیم و برای هر کدام گونه های مناسب را در نظر گرفتیم.

معاون باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران تأکید کرد که صادرات گیاهان دارویی به صورت فله ای ارزش بالایی ندارد و بهتر است در بخش برندینگ و بسته بندی و افزایش کیفیت محصول کار کنیم و آنگاه صادرات واقعی داشته باشیم.

صادرات گل گاوزبان به هند و پاکستان

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه صادرات گیاهان دارویی، چند سالی است که روی روال افتاده است، از صادرات گل گاوزبان به هند و پاکستان گفت که در سه ماهه نخست امسال علیرغم تمامی محدودیتهای کرونا و سایر موارد، انجام شده است.

ابراهیم قربان نژاد گفت: حتی برای اسپند هم تقاضاهایی داریم، برای گل محمدی، و گلاب هم همینطور، اما نیاز به کارخانجات صنایع تبدیلی برای فرآوری و اسانس گیری استاندارد و بهداشتی داریم تا بخش اشتغال و سرمایه گذاری و در نهایت صادرات، به سود مطلوب برسد.

شناسایی ۱۰ گیاه دارویی رو به انقراض در مازندران

عضو هیأت مدیره اتحادیه ملی گیاهان دارویی نیز در سخنانی بر روی کشت گیاهان بومی و گیاهان سازگار با آب و هوای استان تأکید کرد و گفت: “ثعلب” گیاهی است که  کاربرد فراوانی بویژه در صنایع غذایی دارد، به همین دلیل در حال بومی کردن آن هستیم.

اسماعیل صادقی افزود: گیاهان رو به انقراض به تعداد ۱۰ مورد در استان شناسایی شدند که بیشتر آنها در ارتفاعات قرار دارند.

وی با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان که در مازندران کشت می شود خریداران زیادی دارد اما به دلیل اینکه امسال به خوبی خشک نشده بود، بخش قابل توجهی از صادرات گل گاوزبان برگشت خورد و اکنون این گیاه دارویی دست کشاورزان مانده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه ملی گیاهان دارویی خواستار حمایت کشاورز، خرید تضمینی، و فرآوری گیاهان دارویی شد.

تحقیق بر روی ۴۰ گونه گیاه دارویی در مازندران

کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با بیان اینکه، ۷۰ درصد زنجیره تولید به بازار مربوط است، تولید محصول باکیفیت را در این بازار، امری اساسی دانست.

شهاب الدین میری نژاد گفت: در مرکز تحقیقات کشاورزی استان، بر روی ۴۰ گونه گیاه دارویی تحقیقات داریم. دانشجویان در مزرعه ما با این گیاهان و روش کشت و نگهداری آنها آشنا می شوند.

وی اعلام آمادگی کرد که این مرکز می تواند به کشاورزان در تولید محصولات باکیفیت و بازارپسند در بخش گیاهان دارویی، آموزش دهد.

تولید کپسول از بنفشه معطر

رییس پژوهشکده فناوری های زیستی دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی ساری، با اشاره به اینکه بذرهایی از گیاهان دارویی در این پژوهشکده تولید شده است، از فعالیت در فرآوری گیاهان دارویی گفت که گیاه بنفشه معطر را نانو کپسوله کردند و برای اینکه روکش آن ضرری برای انسان نداشته باشد، حتی پوشش کپسولها را نیز از گیاه به دست آوردند و اکنون به دنبال بازار آن هستند.

مهدی حدادی نژاد برای همکاری در بخش صادرات گیاهان دارویی در بحث سلامت گیاه و کمک به کاهش دغدغه صادرکنندگان اعلام آمادگی کرد تا با بهره گیری از دانشجویان خبره و علاقمند در چهار دانشکده به یاری بخش صادرات استان بیاید.

اختصاص ۶۰۰ هکتار از مراتع مازندران به کشت باریجه

رییس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – ساری نیز با بیان اینکه ظرفیت زیادی در مراتع استان داریم از گیاهان فوق العاده ای چون شقایق، آویشن و باریکه در مراتع گفت که به طور ویژه برای باریجه در سطح ۳۰۰ هکتار از مراتع حوزه ساری و به همین میزان در حوزه نوشهر، طرح بهره‌برداری تهیه شده است.

نعمت اله کوهستانی گفت: برای نخستین بار در استان به همه شهرستانها اعلام کردیم که حداقل یک طرح مرتع داری چند منظوره داشته باشند زیرا می خواهیم از مراتع برای صرفاً تولید علوفه فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: مشکل اساسی در آموزش و ترویج است که ابتدا باید در این مهم به نتیجه برسیم.

آموزش زیربنای فعالیت کشاورزی

شاپور علیزاده همدانی که مشاور شرکت جویای سلامت در مازندران است، از تکمیل نبودن زنجیره تولید در استان به عنوان یک مشکل زیربنایی نام برد که بخش عمده ای از زحمات کشاورزان را تحت الشعاع قرار میدهد، وی بنیادی ترین آن را آموزش دانست و در این رابطه اعلام آمادگی کرد.

در پایان جلسه مقرر شد که کارگروه بررسی چالش‌ها و ظرفیت های گیاهان دارویی ذیل کمیسیون کشاورزی اتاق شکل بگیرد، این کارگروه ازجمله متشکل از فعالان بخش خصوصی، کارشناسان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بهداشت و نماینده استانداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *