در نشست مجازی مدیران اقتصادی مازندران و سامارا عنوان شد «سامارا» دومین شریک تجاری مازندران، افزایش ۵ درصدی تبادلات تجاری سامارا و مازندران

در نشست مجازی مدیران اقتصادی مازندران و سامارا عنوان شد
«سامارا» دومین شریک تجاری مازندران، افزایش ۵ درصدی تبادلات تجاری سامارا و مازندران

سامارا یکی از بزرگترین شهرهای روسیه و شهر دیجیتالی این کشور است. علاوه بر آن داری صنعت، کشاورزی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و فرهنگی است. این شهر و استان دومین شریک تجاری مازندران پس از عراق بوده و حجم تبادلات تجاری بین دو استان در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به پنج برابر رسیده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق مازندران، باتوجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله در ایران و روسیه، جهت پیگیری روابط تجاری و گسترش و تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور، نشست مشترک مدیران اقتصادی مازندران و سامارای روسیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در ابتدا، عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق مازندران با بیان اینکه این دیدار پس از حدود چهار ماه برگزار شده است، اشاره ای به همه گیری بیماری کووید۱۹ داشت و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر مشکل کرونا رفع شود تا توسعه تجارت خصوصاً برای دو استان مازندران و سامارا اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در شرایط تحریم قرار داریم و کار بزرگی در تجارت ایران و روسیه فراروی ما قرار دارد. ارتباط ما با سامارا که یکی از استانهای مهم روسیه است در توسعه صادرات دو استان نقش مهمی ایفا می کند. جایگاه ایران و روسیه نیز بلحاظ سیاسی بالاست اما ارتباط در تجارت و اقتصاد باید تقویت، و ضعف ها جبران شود.
* افزایش ۵ برابر تبادلات تجاری مازندران و سامارا
همتای روسی نیز با تشکر از این ارتباط زنده، آن را مهم دانست و با اشاره به تحریمهایی که دو کشور را درگیر کرده است، اما بر حفظ ارتباطات تأکید کرد و گفت: علیرغم این شرایط، از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، حجم تبادلات بین استانهای سامارا و مازندران، ۵ برابر افزایش یافته و این موضوع برای ارتباطاتی که در آینده خواهیم داشت، ارزشمند است.
همچنین طرف روسی بر ادامه‌ی فعال نشست‌های مجازی تأکید کرد و آمادگی کامل خود را برای این منظور اعلام داشت به این ترتیب که آقای عبداله مهاجر می تواند در لحظه و آنلاین با توانمندی‌های سامارا آشنا شود.
آقای «آندره» مدیر بخش اقتصادی و سرمایه گذاری استان سامارا نیز از بهم ریختگی معادلات اقتصادی در پی شیوع کرونا ویروس گفت و عنوان کرد که با مدیریت خوب می توان به نسبت مشکلاتی که ایجاد شده، درهای دیگری را گشود و مسائل را رفع کرد.
او ایران را شریک تجاری خوبی در شرق نزدیک دانست و به بیان ظرفیتهای استان سامارا به ویژه در زمینه صنعت، شامل ماشین سازی، سازه های نفتی و هوا فضا پرداخت و پس از آن به بخش کشاورزی اشاره کرد که محصولاتشان به ۱۰۰ کشور صادر می شود. همچنین توجه به صنعت توریسم و فعالیت در این زمینه را مناسب دانست.
* پیشنهاد ساخت اتومبیل مشترک بین مازندران و سامارا
آندره اعلام کرد که ۸ درصد فعالیتهای تجاری آنها در زمینه فلزات و ۱۰ درصد هم به تولید مواد دامی و غذایی اختصاص دارد. او بیشتر ترجیح داد که دو استان مازندران و سامارا در زمینه شیمیایی و ماشین آلات همکاری داشته باشند و در زمینه ماشین و فلزات، خوب است که در ساخت یک اتومبیل همکاری کنند.
همچنین این مدیر اقتصادی در استان سامارا اعلام کرد که در زمینه تولید آمونیاک، مواد لبنی، نوشیدنی های حاصل از غله، و همچنین دستاوردهای علمی باتوجه به دارا بودن دانشکده صادرات، آماده همکاری با ایران و مازندران است
او کار کردن با سامارا را به صرفه اعلام و اظهار کرد به عنوان نمونه، هر کیلووات انرژی برق به اندازه پنج سنت است و از طرفی دولت روسیه در زمینه حمل و نقل و مالیات، از فعالان اقتصادی حمایت می کنند.
* ۲۰۰ فرصت اقتصادی مشترک فراروی مازندران و سامار
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نماینده وزیر اقتصاد در مازندران نیز در سخنانی، اقتصاد را علم محدودیت‌ها دانست که اقتصاددانان همواره می کوشند تا برای ارتقای شرایط اقتصادی جامعه، از محدودیتها فرصت بسازند.
موسی قاسم پیشه با اشاره به بحث کرونا و از طرفی ادامه تحریمهای آمریکا علیه ایران و روسیه، اعلام کرد که می طلبد تا پروتکل جدیدی را تعریف و تجارت بین دو طرف را ترقی دهیم.
او با اشاره به اشتراکات و همچنین توانمندیهای دو استان مازندران و سامارا که می توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند، از فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی در مازندران گفت که شامل حدود ۲۰۰ فرصت در حوزه کشاورزی، انرژی، گردشگری و صنعت است که می توانیم با استان سامارا و سرمایه گذاران آن به اشتراک بگذاریم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران اعلام کرد که محدودیت در حجم و درصد مشارکت نداریم، انتقال اصل و منافع حاصل از سرمایه گذاری بین دو استان به صورت ارز یا کالا مانعی ندارد و همچنین صدور پروانه سه ساله و اعمال نرخ صفر مالیاتی به تناسب مناطق سرمایه گذاری در حوزه معدنی و خدماتی، بین ۵ تا ۲۰ سال است.
* سامارا; شهر دیجیتالی روسیه
در بخش دیگری از این نشست مجازی، سیستمهای دیجیتال سامارا که بر شهر کنترل دارد، معرفی شد، این سیستم در شهر سامارا که بزرگترین شهر دیجیتالی روسیه محسوب می شود دارای اهمیت است. هر شخص در هر جایی که حضور داشته باشد به طور آنلاین قابل رصد است، سیستم مرکزی به رادار متصل است، بیش از ۱۰ هزار دوربین و بیش از ۱۰۰ هزار گیرنده دارد.
* سامارا دومین شریک تجاری مازندران
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در نشست ویدئو کنفرانسی مشترک با مدیران اقتصادی مازندران و سامارای روسیه، اظهار داشت: از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ نزدیک به دو میلیارد دلار مراودات تجاری بین ایران و روسیه انجام شد که از این میزان حدود یک و نیم میلیارد دلار واردات و ۵۳۸ میلیارد دلار صادرات بوده است.از مجموع کالاهای وارداتی، ۶۳۰ میلیون دلار از مازندران وارد کشور شده است.
حسینقلی قوانلو ادامه داد: عمده واردات چوب و نهاده های دامی(ذرت، سویا، جو) بوده، عمده صادرات یعنی هفتاد درصد آن شامل میوه، خشکبار، سبزی و صیفی‌جات از مازندران به روسیه صادر شده که ظرفیت تأمین هفتاد درصد محصولات صادراتی در مازندران وجود دارد.
این مسئول اعلام داشت که عمده مبادلات تجاری دو کشور نیز بین دو استان سامارا و مازندران است. سامارا پس از عراق، دومین شریک تجاری از دیدگاه تجاری برای مازندران است. و بیشترین کالا را مازندران از روسیه وارد کشور می کند.
قوانلو با بیان اینکه امسال و سال آینده مهمترین برنامه اقتصادی ما توسعه تجارت خصوصاً با روسیه است، خواستار عملیاتی‌شدن این ارتباطات شد و اعلام کرد که مازندران میزبان تجار روس در بخش میوه، خشکبار، صیفی‌جات و سبزی است.
* معرفی پارک کشاورزی و علم و فناوری سامارا
در ادامه این نشست، طرف روسی به معرفی پارک کشاورزی پرداخت، این پارک در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار است که نیمی از آن به فروش محصولات اختصاص داده شده است. سالانه ۹ میلیون تن تولید در این منطقه فناوری کشاورزی تولید می شود، ۱۶۰۰ دفتر دارد، هزار تولیدکننده در آن فعالند. بیش از ۱۲۰۰ دستگاه در پارک کشاورزی استفاده می شود.
همچنین منطقه فناوری کشاورزی در استان سامارا مجهز به کنترل کیفی کالا بوده و دارای دمای خودکار به تناسب نوع محصول، بین ۲ تا ۱۰ درجه است.
در ادامه، طرف روسی به معرفی پارک علم و فناوری در سامارا به عنوان سومین پارک بزرگ علم و فناوری در روسیه پرداخت. در معرفی آن اعلام شد که در زمینه هایی ازجمله حمل و نقل، هوا فضا و دیجیتال فعالیت دارد و ۱۵۰ شرکت زیر پوشش آن هستند، تکنوپارک آنها زیر نظر دولت قرار دارد، قبلاً تفاهمنامه ای با ایران(کرمان) داشتند. و ابراز امیدواری کردند که در زمینه تبادل اطلاعات علمی و فناوری همکاری دوجانبه ای نیز بین مازندران و سامارا صورت بگیرد.
در پایان این نشست ویدئو کنفرانسی بر ادامه ارتباطات و پیگیری ها از همین طریق حتی پس از عادی شدن شرایط تأکید شد تا دو طرف هر زمان که لازم بود بدون هیچ محدودیتی و در لحظه، استفاده بهینه ای را از تبادلات داشته باشند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *