به همت اتاق بازرگانی مازندران: همایش فرصت های توسعه روابط اقتصادی ایران با اوراسیا برگزار شد

به همت اتاق بازرگانی مازندران:

همایش فرصت های توسعه روابط اقتصادی ایران با اوراسیا برگزار شد

 

همایش آشنایی با فرصت ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران در همایش آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه هرکجا دولت به بخش خصوصی توجه کرد در صادرات موفق بودیم گفت: باید برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در تلاش است تا صادرات داشته باشد زیرا ظرفیت مازندران فرا استانی است و اگر شرایط مهیا شود با همت بخش خصوصی و حمایت دولت روند صادرات افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی برای صادرات آمادگی دارد و باید همه شرایط را برای این طرح مهیا کنیم و باید از تجریه دیگران بهره گیریم.

مهاجر یادآور شد: اوراسیا ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات دارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت و هزار میلیارد دلار بازار اقتصادی دارد و اکنون ایران در این بازار زیر یک درصد نقش دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: می‌توانیم با بهره گیری از فرصت‌ها صادرات خوبی را به کشورهای حوزه اوراسیا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید موانع فراروی را حل کنیم.

وی خواستار حمایت دستگاه‌های دولتی از بخش خصوصی برای توسعه صادرات به کشورهای عضو اوراسیا شد و گفت: چندسالی برای عضویت کشور به اتحادیه اوراسیا منتظر بودیم و اکنون به این هدف رسیدیم.

مهاجر یادآور شد: با الحاق به اوراسیا برای تعدادی از اقلام تعرفه‌ها کاهش یافته است و می‌توان از این فرصت برای توسعه صاردات بهره گرفت.

  

اتحادیه اوراسیا روزنه ای برای اقتصاد ایران است

مدیرکل روابط چندجانبه اتاق بازرگانی ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک روزنه برای توسعه اقتصادی ایران یاد کرد و خواستار بهره گیری از ظرفیت آن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار امیدبخش صبح شنبه در همایش آشنایی با فرصت‌ها و افزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به شرایط تحریمی در کشور گفت: تنها کشوری که در شرایط تحریمی به اتحادیه اوراسیا ملحق شده است، ایران است و هیچ کشوری در شرایط تحریم نتوانستند به موافقتنامه تجارت ترجیحی ملحق شود.

وی افزود: طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته تعاملات ما با دنیای اقتصاد به سمت توافقات منطقه‌ای و چندجانبه ای پیش رفته و هیچکدام از این توافقات مانند کشورهای اسلامی و اکو موفقیت آمیز نبود و ما جزو غیرفعال‌ترین کشورها در حوزه تعاملات منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ایران در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه که عضو ۲۳ تفاهمنامه تجارت آزاد است و توفیق چندانی در تعاملات منطقه‌ای نداشتیم و پرونده خوبی نداریم.

امیدبخش با اشاره به اهمیت اتحادیه اوراسیا برای اقتصاد ایران گفت: پس از مدتها و تحریم و بسته بودن فضای تعاملات، اتحادیه اوراسیا یک روزنه‌ای در اقتصاد به شمار می‌رود و تجار کشور و بازرگانان شمال می‌توانند ازاین ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل چندجانبه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تعرفه برخی کالاها از جمله پسته صفر است گفت: باید از فضا و فرصت اوراسیا برای توسعه صادرات استفاده کنیم و حفظ، تعمیق و توسعه این بازار عملاً در دست ما است.

وی یادآور شد: اتحادیه اوراسیا نیز با چند کشور موافقتنامه تجارت آزاد را اجرایی کردند وباید از ظرفیت این اتحادیه برای نقش آفرینی در این بازار بهره برد.

وی گفت: اتحادیه اوراسیا می‌تواند با اتحادیه‌های دیگر توافقنامه تجارت آزاد اجرا کند و ملکف به اجرای تعهد خود هستند.

امیدبخش یادآور شد: موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا پس از سه سال به موافقتنامه تجارت آزاد مبدل می‌شود و این موافقتنامه پس از دو سال مذاکره نهایی شده است و پشتیبانی سیاسی و دولتی از این موافقتنامه بسیار مهم و اساسی است.

 

تسهیلات گمرک برای حمایت از صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تسهیلات گمرک برای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا گفت: درحال حاضر تبادلات الکترونیکی گمرکی با این کشورها داریم.

حسن کاخکی اظهار داشت: در قانون فصل‌های مختلفی همانند همکاری‌های گمرکی در اتحادیه اوراسیا وجود دارد و این اتحادیه پتاسیل های خوبی برای تجارت دارد و بیش از ۹۳ میلیون نفر جمعیت فعال دارد.

وی افزود: برخی کشورها مانند هند و سنگاپور در این اتحادیه عضویت دارند و این اتحادیه در تولید برق و گاز رتبه‌های برتر را دارد و فرصت‌های سرمایه گذاری رقابت پذیری کالاها را فراهم کند.

وی به فرصت‌های سیاسی و اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها دو وظیفه اساسی مانند کدگذاری تعرفه و ارزش کالا دارند و اکنون ما تعرفه هشت رقمی و اوراسیا تعرفه ۱۰ رقمی را اعمال می‌کند.

کاخکی به پروتکل با اتحادیه اوراسیا برای ارتباطات الکترونیکی و فنی اشاره کرد و گفت: همچنین در ارزش گذاری کالاها قرار شد بازنگری در این بخش صورت گرد.

وی به تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی برای به صادرکنندگان کالا به کشورهای اتحادیه اوراسیا اشاره کرد گفت: قرار شد تسهیلاتی را گمرک نظیر استفاده از مجوزهای سازمان‌های همجوار ارائه دهد و در سال قبل نیز نشستی به اتحادیه اوراسیا برای تبادل الکترونیکی داشتیم.

کاخکی یادآور شد: دستورالعمل اجرای نحوه موافقتنامه را به واحدها ابلاغ کردیم و با تمام کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا قبل از الحاق موافقتنامه تبادلات الکترونیکی در امور گمرکی داشتیم و این سبب می‌شود که به صورت مستقیم با کشورها مکاتبه کنیم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی یادآور شد: تمام استعلام‌های سالانه و مکاتبات گمرکی با کشورها به صورت مستقیم انجام می‌شود.

وی زیرسامانه اختصاصی برای ذی نفعان اوراسیا، موافقت با حمل یکسره، هماهنگی برای نمونه برداری کالا و پذیرش اسناد، ترخیص درصدی اقلام سالانه، موافقت با ترخیص نسیه از دیگر اقدامات برای حمایت از صادرات اوراسیا است.

کاخکی یادآور شد: پس از الحاق به اوراسیا، مجموع صادرات ما به اوراسیا بیش از ۱۸۵ میلیون دلار بوده که ۴۲ میلیون دلار کالا شامل ۲۲ درصد مشمول صادرات تعرفه ترجیحی شده است.

وی واردات از اوراسیا را بیش از ۲۸۳ میلیون دلار دارد که ۸۶ درصد واردات مشمول تعرفه ترجیحی شده است و باید بیشتر نسبت به صادرات اقدام کنیم.

 

هدفگذاری ۲ میلیاردی صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا

بهروز الفت مدیرکل اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت ایرن نیز گفت: میزان صادرات هدف گذاری شده برای اوراسیا دو میلیارد دلار است و برنامه‌های زیادی در مرکز برای رسیدن به این هدف طراحی و پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در مازندران با توجه به پتاسیل هایی که برای صادرات به اوراسیا وجود دارد لازم است تا دفتر و مرکز برای توسعه تجارت با اوراسیا در استان راه اندازی شود.

الفت یادآور شد: می‌توان پیشنهاد داد که محصولات کشاورزی را از بازگشت ارز معاف کنند و تعرفه‌های بخش کشاورزی تقریباً صفر شده است و روسیه به عنوان بزرگترین و قوی‌ترین کشور اقتصادی در اوراسیا است و مازندران می‌تواند به این دو بازار توجه و تمرکز کند.

وی گفت: سازمان توسعه و تجارت مسئولیت کارگروه مشترک با اوراسیا را دارد و موضوعات فی مابین را طرح و بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد از سال آینده آغاز می‌شود گفت: برای انجام مذاکرات و میدان عمل نیاز داریم که اطلاعات قوی از بازار تجاری با اوراسیا داشته باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *