مدیرعامل بانک کشاورزی ایران: ” سالانه ۱.۶ میلیون تولیدکننده کشاورزی تسهیلات دریافت می کنند “

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران:

سالانه ۱.۶ میلیون تولیدکننده کشاورزی تسهیلات دریافت می کنند 

 

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت: سالانه یک‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تولیدکننده از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت می‌کنند و ۶۵ درصد آن سرمایه در گردش و بقیه سرمایه‌گذاری برای توسعه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، مرتضی شهیدزاده در نشست مدیرعامل بانک کشاورزی ایران با مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران بنگاه ها و فعالان اقتصادی مازندران در سالن همایش اتاق بازرگانی، از بانک کشاورزی به‌ عنوان بازوی اقتصادی دولت برای پشتیبانی بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: تنها بانکی که ۹۵ درصد منابعش را به بخش کشاورزی و حمایت از تولید اختصاص داده، این بانک است.

شهیدزاده شمار شعت بانک کشاورزی هزار و ۹۰۸ شعبه اعلام کرد و گفت: برند این بانک، اعتماد مردم است و منابع این بانک در خدمت تولید و کشاورزی است و طبق مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار، به بخش‌های مکانیزاسیون تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد ارائه شد.

وی افزود: سالانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تولیدکننده از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت می‌گیرند که ۶۵ درصد سرمایه در گردش و بقیه سرمایه‌گذاری برای توسعه است و ظرف ۱۰ ساله گذشته ۸۰ هزار واحد تولیدی از منابع بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

شهیدزاده درباره صادرات محصولات بابیان اینکه تولیدکنندگان با سختی در حال تولید است گفت: در حال حاضر در بازارهای داخلی نیز برای جابجایی و نقل انتقالات پول با مشکل مواجه هستیم

وی به توافق با روسیه برای صادرات و نقل انتقالات پولی اشاره کرد و گفت: مقرر شد اگر ایران بتواند شرکت مورد وثوقی را معرفی کند مشکل فراروی انتقال پول رفع می‌شود.

شهید زاده با تأکید بر اینکه باید برای صادرات، هزینه‌ها کاهش یابد گفت: مقدمان راه‌اندازی شرکت مورد وثوق راه‌اندازی شده است و این شرکت رقیب بخش خصوصی نیست.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت: شرایط برای صادرات محصولات طبق استانداردهای بازار توسط شرکت فراهم می‌شود و امیدواریم مشکلات فراروی نیز رفع شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع بانکداری نخستین بار در بانک کشاورزی اجرا شده است، گفت: نظام بانکداری الکترونیک نخستین بار در بانک کشاورزی اجرایی شده است و دومین نرم‌افزار جهانی را در اختیارداریم.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران تصریح کرد: برای حل مشکلات مربوط به مبادلات پولی با روسیه درپی آن هستیم تا سهام بانکهایی را خریداری کنیم و شعباتی را در مرزها ایجاد کنیم و این طرح در حال پیگیری است.

شهیدزاده با بیان اینکه ۸۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی اختصاص می یابد، اظهار داشت: این منابع برای پروژه های استراتژیک وزارت جهادکشاورزی تخصیص داده می شود.

وی همچنین تصریح کرد: بانک کشاورزی برای تسهیلات مربوط به تجهیزات مکانیزاسیون سقف اعتباری قائل نیست و متقاضیان با درنظرگرفتن شرایطی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

شهیدزاده تصریح کرد: بانک کشاورزی امسال باید ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار دریافت کند و بنا داریم با دریافت مجوزهای ریالی این اعتباری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم، همچنین ۲۰۰ میلیون دلار برای طرح های دانش بنیان درنظر گرفته می شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران، یادآور شد: همچنین اگر طرحی قابلیت صادرات داشته باشد امکان آنکه بتواند از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بهره مند شود، وجود دارد.

 

 

مازندران ماهانه توان صادرات ۱۰۰ هزار تن محصول را دارد

 

عبداله مهاحر دارابی، رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: مازندران توان صادرات ۱۰۰ هزار تن کالا را در ماه دارد اما باید زیرساخت های موردنیاز آن فراهم شود.

وی گفت: مازندران در چند حوزه تولید رتبه نخست را دارد اما یکی از موانع استان برای صادرات کالا، موانع فراروی نقل و انتقال پول است.

مهاجر دارابی، عنوان کرد: مازندران با مساحتی حدود سه هزار کیلومتر مربع، ۲۲ شهرستان و سه هزار و ۶۹۷ آبادی و با بیش از دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی، ۱۰.۵درصد ارزش افزوده کشاورزی و تولید را به خود اختصاص داده است که چهار و نیم برابر میانگین کشوری است.

مهاجر با اشاره به اینکه مازندران رتبه نخست را در بخش تولید برنج، مرکبات، کیوی، گوشت سفید مرغ، گل و گیاهان، ماهیان گرمابی و کلزا و شبدر را دارد گفت: همچنین این استان رتبه دوم را در تولید ماهیان خاویاری دارد و بیش از ۴۵ نوع محصول کشاورز ی و زراعی در استان تولید می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: ۲۴۹ هزار هکتار از مزارع استان در کشت نخست به زیر تولید برنج می‌روند و بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج در آن تولید می‌شود که معادل ۸۰ درصد تولید کشور است.

وی به ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲.۵ میلیون تن تولید مرکبات استان بوده است و می‌توانستیم ۵۰۰ هزار تن محصول را صادر کنیم اما به دلیل برخی مشکلات از جمله بانکی این امر محقق نشده است.

مهاجر یادآور شد: مازندران می‌تواند در حوزه صادرات مرکبات درآمد بیش از دو میلیارد دلاری را برای کشور داشته باشد ولی نتوانستیم به اهداف دست یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران توان صادراتی استان را در همه حوزه‌ها بالا دانست و گفت: در ماه می‌توانیم تا ۱۰۰ هزار تن محصول از استان صادر شود.

وی با اشاره به ظرفیت های بخش طیور و مرغ در استان یادآور شد: در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت تولید مرغ استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کمک به بخش رکود باید به صادرات توجه شود.

وی خواستار فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش توان صادراتی استان مازندران شد و گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان امر اثرگذاری موثری در حوزه صادرات داشته باشیم.

 

تولید مازاد و صادرنشدن محصولات مشکل فراروی کشاورزی مازندران است

 

دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تولید مازاد و صادر نشدن محصولات را مشکل عمده بخش کشاورزی در استان اعلام کرد.

وی گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان از خطر اعتباری ویژه مکانیزاسیون در دو سال و نیم گذشته به استان تخصیص داده شد و ۱۰۰ درصد این اعتبار جذب‌شده است.

حیدرپور اظهار داشت: امسال نیز ۵۰ میلیارد تومان در مرحله نخست برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تسهیلات اختصاص داده‌شده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی همواره از نقدینگی و آماده نبودن زیرساخت‌ها رنج می‌برد تصریح کرد: این درحالی‌که فعالیت غالب مازندران کشاورزی است که ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

حیدرپور با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین در برخی از بخش‌ها ازجمله صنعت طیور گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش طیور مازندران سرمایه‌گذاری و ۱۲درصد گوشت کشور را استان تأمین می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اظهار اینکه مرغداری‌های مازندران با ظرفیت ۵۰ تا ۵۵ درصدی فعالیت دارند افزود: ۳۳ درصد جوجه یک‌روزه کشور در مازندران تولید می‌شود و ۲۰ هزار نفر در صنعت طیور استان فعالیت دارند.

وی تولید مازاد و صادر نشدن تولیدات را ازجمله مشکلات موجود فراروی بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: بالابودن هزینه تولید از دیگر مشکلات است زیرا وقتی تسهیلات با بهره بیش از ۲۲۰ درصد در اختیار قرار گیرد، مشکل‌زا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: تولیدکننده ما در مقابل تولیدکننده کشورهای مدرن قابلیت رقابت ندارد و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود زیرا اکثر کسانیکه از تسهیلات استفاده می‌کنند از روی ناچاری است و اگر فکری به حال آنان نشود طبیعتاً در آینده با چالش بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد.

حیدرپور، ظرفیت تولید مرغ را در استان ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: اکنون با کاهش تقاضا مواجه هستیم و تولیدکننده با ضرر مواجه است.

وی بابیان اینکه ساختار کشاورزی مازندران خرده دهقانی است گفت: در این وضعیت نیاز به تأمین منابع بانکی داریم تا بخشی از مشکلات فراروی تولید را رفع کنیم. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *