با حضور استاندار؛ ” صادرکنندگان نمونه مازندران تجلیل شدند “

با حضور استاندار؛

”  صادرکنندگان نمونه مازندران تجلیل شدند “

همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران با حضور استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی، تشکل ها و فعالین اقتصادی استان در سالن همایش اتاق بازرگانی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، در این همایش از شرکت فرآورده های لبنی کاله به عنوان صادرگننده ممتاز کشوری، شرکت های لوله و پروفیل جویبارلوله و مازی نور به عنوان صادرکنندگان نمونه کشوری و خشکبار الماس یار، بازرگانی قمری، بازرگانی دوجی، بازرگانی ترابی، بازرگانی شفیعی، شرکت کاسپین خزر خطیر، بازرگانی آقایی، بازرگانی فردوس، فولاد ماشین نکا، کشت صنعت پرستو قائم، کیسه کاسپین، ارسال مخزن، شرکت فرآورده های لبنی دوشه آمل، شرکت پارس گیپس، شرکت آریس، فرآورده های لبنی لاله، شرکت لوله طبرستان، شرکت فرش و موکت بابل، شرکت خزرالکتریک، شرکت تعاونی مرزنشینان فریدونکنار و شرکت آسمان فراز افضل به عنوان ۲۱ صادرکننده نمونه استانی تجلیل شد.

 

سند چشم‌انداز توسعه صادرات مازندران تدوین شود

 

استاندار مازندران در این همایش با اشاره به اینکه سند چشم انداز توسعه صادراتی مازندران باید تدوین شود، گفت: تولیدات کشاورزی و باغی مازندران می بایست با یک برنامه مدون به کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس و اروپایی صادر شود.

ربیع فلاح‌جلودار در این همایش با گرامی‌داشت هفته بسیج، اظهار داشت: ایران اسلامی به مدد تفکر بسیجیان، پله‌های اقتدار و شکوفایی را یکی پس از دیگری سپری می‌کند.

وی افزود: ایران اسلامی به برکت خون شهدا، استقامت مردم در عرصه اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها توانسته حرکت بسیجی را در تولیدکنندگان متجلی کند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان را کاملاً واقف هستیم، تصریح کرد: تولیدات صادراتی مازندران باید به‌گونه‌ای باشد که جایگاه بهتری در کشور داشته باشد.

فلاح با بیان اینکه در صورت عدم رقابت تولیدکنندگان از قافله صادرات عقب خواهیم ماند، افزود: تولید صادرات محور باید مدنظر تولیدکنندگان باشد تا بتوانیم رقابت با کشورهای خارجی داشته باشیم.

رئیس کارگروه توسعه صادرات مازندران با اشاره به اینکه پایداری اقتصادی و سیاست‌های مستمر در فعالیت تولیدکنندگان باید تقویت شود، گفت: در دولت تدبیر و امید، آرامش در حوزه اقتصاد پیش آمد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه سند چشم انداز توسعه صادراتی مازندران باید تدوین شود، گفت: تولیدات کشاورزی و باغی مازندران باید با یک برنامه مدون به کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس و اروپایی صادر شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات فنی و مهندسی مازندران قابلیت صادراتی دارد، گفت: بیشترین صادرات مازندران مربوط به محصول سیمان است و باید برای رقابت در کشورهای اروپایی، کیفیت محصولات استان باید افزایش یابد.

 

صادرات و واردات در مازندران نامطلوب است/ کاهش هزینه‌های صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران گفت: صادرات و واردات کالا در استان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

عبدا.. مهاجر با اشاره به مصادف بودن تجلیل از صادرکنندگان با هفته بسیج اظهار کرد: مجموعه صادرکنندگان به عنوان یک بسیجی در عرصه‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی در مازندران وجود دارد اما صادرات آن در جایگاهی که باید قرار داشته باشد نیست، افزود: صادرکنندگان به عنوان نمایندگان نظام جمهوری اسلامی در کشور‌های مختلف هستند و باید وظیفه‌ای که بر ما نهاده شده است از ظرفیت حیثیتی و نگاه اقتصادی که داریم از صادرکنندگان حمایت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران ادامه داد: تکریم و تجلیل از کسانی که به عنوان خدمتگزاران جامعه هستند، وظیفه انسان‌هاست و باید وظیفه‌ای که بر دوش داریم به خوبی انجام دهیم.

مهاجر گفت: صادرکنندگان نمونه استان به عنوان نمایندگان دولت در حوزه کشورهای مختلف هستند که علاوه بر صیانت از نظام جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی هم تلاش دارند.

وی اظهار کرد: مشکلات فراوانی در حوزه صادرات وجود دارد که استاندار مازندران دستورات زیادی را به مدیران مربوطه داده، اما بخشی از مشکلات فراتر از حوزه مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه ظرفیت صادرات و واردات استان در جایگاه خوبی قرار ندارد، افزود: طی هفت ماهه امسال ۲۷۰ میلیون دلار صادرات در حوزه گمرکات استان صورت گرفته که در مدت مشابه سال گذشته هم به این میزان بوده است که نشان می‌دهد تغییر چندانی نداشته است و در هفت ماهه گذشته امسال ۴۵۰ میلیون دلار واردات کالا به مازندران انجام شد.

وی، قیمت تمام شده و کارمزد بالای تسهیلات بانکی را از جمله مشکلات بخش صادرات اشاره کرد و افزود: یا باید هزینه‌های صادراتی را کاهش داد که این امر شدنی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی که داریم باید از قابلیت‌های آن به درستی استفاده شود.

مهاجر با بیان اینکه از لحاظ وزنی یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن واردات از گمرکات استان با ارزش ریالی ۴۵۰ میلیون دلار انجام شد که قابل قبول نیست، گفت: نگاه اقتصاد مقاومتی بر این است گام‌ها در حوزه صادرات برداشته شود نه در حوزه واردات.

 

وضعیت موجود صادرات در مازندران بهبود می یابد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم بابیان اینکه میزان صادرات غیر نفتی محصولات رو به افزایش است، گفت: برای توسعه صادرات بدنبال بهبود وضعیت موجود هستیم.

محمد پور عمران با اشاره به اینکه دو تکلیف برای بهبود افزایش صادرات در دنیا وجود دارد که در جهت توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های مالی برای صادرکنندگان است، اظهار داشت: برای پرواز مستقیم مازندران با کشورهای CIS  هستیم تا با این خطوط پرواز صادرات کالا را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات و سرای تجاری تلاش‌های بسیاری در حال انجام است، افزود: در بحث نوآوری بخش خصوصی باید به نوع بسته‌بندی، کیفیت کالا، قیمت تمام‌شده، اصول مشتری مداری و خدمات باید به آن توجه شود.

محمد پور عمران، کشور عراق نخستین کشور تجاری مازندران عنوان و تصریح کرد: این کشور به سمت تجارت  و فعالیت‌های به‌روز دنیا رفته و می‌توانیم به‌صورت مشترک سرمایه‌گذاری داشته باشیم که این امر برای حفظ تجارت و پرداخت نکردن تعرفه‌هاست.

وی همچنین از رابطه تجاری استان با افغانستان، ترکیه، روسیه، ارمنستان، ترکمنستان و قزاقستان خبر داد و گفت: برای توسعه صادرات و تجارت لغو تعرفه‌ها، خط منظم کشتی کانتینر دار با هزینه محدود سرمایه‌گذاری و دیگر اقدامات است که می‌تواند در توسعه صادرات کمک کند.

 

یارانه صادرکنندگان مازندرانی پیگیری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: با همکاری مسئولان استانی پیگیر دریافت یارانه برای صادرکنندگان کالا به ویژه در بخش کشاورزی هستیم.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه صادرکنندگان با تلاش پرچم صادرات را برافراشته نگه می‌دارند و اتاق بازرگانی در زمینه پویایی فعالان این عرصه نیز تلاش خوبی دارند و در استان نیز حمایت خوبی از صادرکنندگان انجام می‌شود، اظهار کرد: صادرکنندگان سربازان اقتصادی کشور هستند و با وجود مشکلات روند صادرات مازندران رو به افزایش است و در استان نیز وضعیت صادرات مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه دولت وظیفه دارد زمینه صادرات را تسهیل کند، گفت: ظرفیت افزایش صادرات کالا در استان وجود دارد و باید از قابلیت‌های موجود استان به خوبی بهره‌برداری شود.

حیدرپور خواستار بهره‌برداری از مزیت‌های استان شد و اظهار کرد: هزینه تولید برخی محصولات در استان بسیار مناسب‌تر از دیگر استان‌های کشور است و از این فرصت برای صادرات باید بهره‌برداری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه تامین نقدینگی در تولید بسیار مهم است، بیان کرد: نقدینگی متناسب با بخش تولید و کشاورزی مهم‌ترین دغدغه است و سرمایه در گردش با سود بالا نمی‌تواند هزینه تمام شده برای تولیدکنندگان را کم کند.

وی با اشاره به اینکه برای حضور در بازارهای جهانی پیگیر دریافت یارانه صادراتی هستیم و این موضوع در حال پیگیری است که پرداخت یارانه به صادرکنندگان زمینه رقابتی کردن تولید را نیز فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: تولیدات استان قابل رقابت با بسیاری از محصولات اروپایی است و برای صادرات نیاز به حمایت ساماندهی فعالان این حوزه است.

حیدرپور با بیان اینکه سیاست حمایتی را باید مسئولان دولتی و پارلمان بخش خصوصی تدوین کنند ،خطاب به صادرکنندگان گفت: میزان وابستگی خودشان به حمایت از دولتی را کاهش دهند، به این دلیل که خطرپذیری و ریسک این حمایت بسیار زیاد است.

 

اختصاص اعتبار شبکه بانکی برای توسعه صادرات

دبیر شورای هماهنگی بانک های مازندران از اختصاص اعتبار شبکه بانکی برای توسعه صادرات خبر داد.

هبت‌ا.. ویسی با اشاره به اینکه صادرکنندگان تلاش می‌کنند که برای کشور ارز و منابع مادی تامین کنند، اظهار کرد: توسعه اقتصادی آرمان همه مردم در دنیا است و این موضوع محقق نمی‌شود مگر در امر فروش به صادرات توجه شود.

مدیر امور شعب بانک ملی مازندران با اعلام اینکه در تولید باید اصل رقابت‌پذیری رعایت شود، افزود: شبکه بانکی نیز در زمینه تامین سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کنند و بانک‌های استان سرمایه در گردش بسیاری از تولیدکنندگان را تامین و به توسعه اقتصادی کمک کردند.

ویسی با بیان اینکه برای تامین تولیدات استان اقدامات مناسبی از سوی بانک‌ها انجام شد، تصریح کرد: به دلیل برخی مشکلات تعدادی از سرمایه‌گذاران دچار مشکل شدند که باید با همکاری دوجانبه مشکلات سرمایه‌گذاران حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه تامین سرمایه در گردش یکی از دغدغه جدی دولت و مدیران بانک‌ها است و از سوی مسئولان دولتی نیز تلاش‌های برای تامین سرمایه در گردش فراهم شد، گفت: این موارد در کمیسیون ویژه بانک‌ها بررسی شد و بیش از ۱.۵ برابر سال ۹۳ برای تامین سرمایه در گردش برنامه‌ریزی شد.

مدیر امور شعب بانک ملی مازندران با تاکید برای بانک‌ها در بخش توسعه صادرات برنامه مدونی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای کمک به صادرات جلساتی با مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تشکیل شد، اضافه کرد: مدیران شبکه بانکی با اختیارات و امکانات نهایت تلاش خود را برای توسعه صادرات انجام می‌دهند.

 

صادرات ما تابع سیاست‌گذاری مدون و برنامه محور نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان مازندران نیز گفت: باید این باور ایجاد شود که صادرات به چهار مولفه بازار، تولید، سیاست‌گذاری دولت و زیرساخت‌های توسعه‌ای محقق می‌شود.

شمس‌علی هادی‌زاده معلم تصریح کرد: صادرات ما تابع سیاست‌گذاری مدون و برنامه محور نیست، صادرات اگر خوب و سودآور شود به صورت خودکار به کیفیت تولید هم توجه می‌شود.

وی با اعلام اینکه نگرانی از انجام واردات کالا در کشور باید برداشته شود، خاطرنشان کرد: نوع واردات کالا باید نگران کننده شود چرا که این مسئله به تولیدات داخلی ضربه می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *