استاندار مانگستائو قزاقستان: ” همکاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه ها افزایش می باید”

استاندار مانگستائو قزاقستان:

همکاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه ها افزایش می باید

 

استاندار مانگستائوگفت : همکاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه ها افزایش می باید.

لیک آیداربایف ر در همایش فرصت های سرمایه گذاری در آکتائو قزاقستان گفت : فرصت برقراری ارتباط همکاری اقتصادی میان کشورها در سطح جدید از برنامه های جدی ماست و همکاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه ها افزایش خواهد یافت.

وی از امضا برخی موافقتنامه ها در زمینه همکاریهای تجاری اقتصادی و فرهنگی بین ایران و قزاقستان خبر داد و گفت : در سفر سال گذشته دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به جمهوری قزاقستان راهها و راهکارهای توسعه و تقویت همکاریهای آتی قزاقستان و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

آلیک آیداربایف افزود : نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان خاطر نشان کرد که قزاقستان جمهوری اسلامی ایران را یکی از شرکای خود در دنیا و همچنین دریای خزر می داند.

وی تاکید کرد : همکاری های سودمند دو جانبه دو کشور با راه اندازی مسیبر ریلی قزاقستان – ترکمنستان و ایران در دسامبر ۱۰۱۴ تقویت شد و این مسیر راه آهن امکانات جدیدی را برای کشورهای ما خواهد گشود.

آیداربایف گفت : همانگونه که می دانید قرار است در سال ۲۰۱۷ نمایشگاه بین المللی ۲۰۱۷ در کشور ما برگزار شود و چنین نمایشگاهی می تواند به توسعه ارتباطات بین المللی و تقویت همکاریهای سودمند و دو جانبه و سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کمک کند.

وی از حضور بیش از ۱۰۰ کشور و ۱۰ سازمان بین المللی در این نمایشگاه خبر داد و توسعه آتی همکاری ها با جمهوری اسلامی با موضوع لغو تحریم ها اتحادیه اروپا و امریکا را یادآور شد و گفت : بی شک این موضوع امتیاز جدید را برای توسعه همکاری ها و امکان ایجاد شرکت های جدید میان کشورها و مناطق فرامنطقه ای فراهم خواهد کرد.

وی برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در راستای اجرایی شدن توافقات دو رئیس جمهور ایران و قزاقستان اعلام کرد و گفت : یکی از مهمترین موضوعات دستور کار همکاری ما در این نشست دورنمای برقراری ارتباط تجاری نزدیک میان فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایران و مانگستائو است.

وی تاکید کرد: منگستائو یکی از مناطق پیشرو و تاثیر گذار قزاقستان است و نقش حائز اهمیت در توسعه اقتصادی و اجتماعی و به روز رسانی کشور ایفا می کند. مانگستائو یکی از مناطق و استان های رو به توسعه و قابل سرمایه گذاری قزاقستان و از نظر رشد جمعیت بعد از پایتخت در جایگاه دوم قرار دارد.

آلیک آیداربایف توسعه تولیدات نفت و گاز ، توسعه پتانسیل های حمل و نقل ، توسعه صنعت ساختمان و توسعه توریسم را از برنامه های جدی استان منگستائو اعلام کرد و گفت : در چارچوب برنامه ملی ‘ نورلی ژن ‘ اجرای ۱۴ طرح در زمینه های اقتصادی به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیون دلار در استان منگستائو در حال اجراست .

وی از افزایش توانایی بندر آکتائو و ساخت اسکله های جدید به منظور تسریع در حمل و نقل کالاهای صادراتی و انتقال کالا به ترکیه ، ققفقاز ، ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و هند خبر داد و گفت : ساخت محموعه اسکله های انتقال کالا تا۶/ ۳ میلیون تن در سال در بندر کوریک نیز از طرحهای در حال اجرا می باشد.

استاندار مانگستائو گفت : دولت در قالب دو برنامه نقشه راه تجاری و نقشه راه اشتغال ۳۰ میلیون دلار را برای اجرای این برنامه ها پیش بینی کرده است .

وی از فراهم کردن امکانات گسترده برای اجرایی کردن طرح های سرمایه گذاری در مانگستائو خبر داد و گفت : در سال ۲۰۱۴ مبادلات تجاری استان مانگستائو با جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۷ / ۳۵ میلیون دلار و در ماههای ژانویه تا مه ۲۰۱۵ بالغ بر ۶ /۱۱ میلیون دلار بوده است .

وی از اجرای ۱۵ طرح اقتصادی ، در قالب حمل و نقل دریایی ، صنایع غذایی و تجارت کلان توسط شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی در منگستائو خبر داد و گفت : در این راستا سرکنسولگری جمهوری اسلامی در آکتائو افتتاح و فعال می باشد که می تواند نقش موثری را در برقراری ارتباطات اقتصادی و فرهنگی ایفا کند .

نمایشگاه اختصاصی ایران روز سه شنبه با حضور شرکت های ایرانی و با حضور استاندار مازندران در آکتائو قزاقستان افتتاح و تا روز دوم مرداد دایر خواهد بود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *