دومین کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی

میران آملی:

ظرفیت تبدیل سالانه یک میلیارد تخم مرغ نطفه دار به جوجه یکروزه در مازندران

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران گفت: کارخانجات جوجه کشی این استان در صورت حمایت دولت، ظرفیت خواباندن سالانه یک میلیارد تخم مرغ نطفه دار در دستگاهها و تبدیل آنها به جوجه یکروزه را دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق استان با موضوع ساماندهی و توسعه فعالیت کارخانجات جوجه کشی با بهره گیری از ظرفیت انجمن کارخانجات جوجه کشی، به ریاست امیر میران آملی در سالن جلسات بخش خصوصی مازندران برگزار شد.

یکی از موارد مطرح شده؛ رتبه بندی کارخانجات و ارائه خدمات براساس این رتبه بندی بوده است، اهمیت دسترسی به آمار واقعی در بخش طیور(مرغ مادر، گوشتی و …) جهت برنامه ریزی درست و عبور از چالش ها که اکنون نبود این آمار یک حلقه مفقوده در زنجیره تولید است، و همچنین تسهیل در دریافت مجوز حمل به کارخانجات جوجه کشی از دیگر موارد عنوان شده در این جلسه بود.

با عنایت به رتبه بندی کشتارگاه ها در سطوح A، +A، و B، رتبه بندی کارخانجات جوجه کشی نیز حائز اهمیت است و در همین راستا، یک دوره آموزشی در یکی از کارخانجات منتخب جوجه کشی استان برگزار شد که البته موضوع رتبه بندی، بحث های اقتصادی و مالی را نیز متعاقب خود دارد.

اداره کل دامپزشکی مازندران نیز آمادگی خود برای معرفی همکاران با تجربه و متخصص این مجموعه در خصوص بیماریهای طیور، و دیگر علوم طیور جهت کیفی شدن صنعت طیور استان در تمامی شاخه ها را اعلام کرد.

بنا بر اعلام امیر میران آملی رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران، در حال حاضر ۴۱ کارخانه جوجه کشی در استان فعالیت دارند و چنانچه حمایت شوند، امکان خواباندن سالانه یک میلیارد تخم مرغ نطفه دار در دستگاهها و تبدیل آنها به جوجه یکروزه را دارند.

وی اظهار داشت: مازندران با این حجم از کارخانجات جوجه کشی که یک ظرفیت مهم در صنعت طیور است، می تواند ۵۰ درصد تولید تخم مرغ نطفه دار را تبدیل به جوجه یکروزه کند، از این میزان ۳۰ درصد تخم مرغ نطفه دار داخل استان تولید و ۲۰ درصد دیگر از سایر استانها وارد می شود.

میران آملی با اشاره به اینکه سابقه انجمن جوجه یکروزه استان مازندران به ۱۵ سال می رسد، گفت: انجمن کارخانجات جوجه کشی استان تنها تشکل کارخانجات جوجه کشی کشور است که در مازندران شکل گرفته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این انجمن میتواند در راستای اهداف وزارت جهاد کشاورزی و امنیت غذایی، مرکز خوبی جهت ارائه آمار تخم مرغ نطفه دار و مرغ گوشی باشد.

وی تصریح کرد: انجمن جوجه یکروزه می تواند مرغداری های مجاز و غیرمجاز طرف حساب را شناسایی کند و در کنار معاونت امور دام که به برنامه ریزی و دامپزشکی نیز به بهداشت واحدهای تولیدی رسیدگی میکند، به عنوان یک همکار و مرجع خوب در آمار واقعی جوجه کشی عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *