چهارمین کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران

 

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران:

سرنوشت مبهم برنج در سال آینده/قیمت برنج باید واقعی شود

 

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران با بیان اینکه اگر مسئولان به مشکلات حوزه برنج توجه نکنند؛ وضعیت برنج در سال آینده مبهم و نامشخص است، افزود: شاید تبعات این سوءمدیریت وضعیت برنج را از سال گذشته و امسال بدتر کند و تاکید این است که قیمت برنج واقعی شود.

 

به گزارش روابط عمومی، چهارمین نشست مشترک کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به ریاست سید اسماعیل یزدانپناه امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در سالن جلسات اتاق با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حوزه برنج و ارائه راهکارهای عملیاتی مناسب جهت رفع آنها برگزار شد.

در این جلسه، کشاورزان، شالیکاران، تشکل های کشاورزی و تعدادی از مدیران و نمایندگان بانکها نیز حضور داشتند و به عمده نظام مسائل در خصوص برنج پرداختند که به گفته علی احسانی مشاور اتاق مازندران، اکثریت صحبت ها حول کلیدواژه های وحدت رویه، خرید تضمینی، حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، واردات بی رویه و تشکیل سازمان یا یک تشکل مدنی قوی برای دفاع از حقوق شالیکاران و صادرکنندگان برنج، بوده است.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران نیز با اشاره به اینکه برنج دومین محصول کشور است و مقام معظم رهبری نیز تأکید بر بحث کشاورزی و امنیت غذایی داشتند، اظهار داشت: اساسی ترین موضوع برای نجات از وضعیت موجود «وحدت رویه» است و تا یکصدایی و هماهنگی وجود نداشته باشد، مشکلات حل نخواهد شد.

یزدانپناه با اشاره به اینکه در مقوله واردات بعضا ۴۰ درصد و یا۱۰۰ درصد  ورودی برنج خارجی عوارض داشت، افزود: در سالهای گذشته نیز این رقم ۴۰ درصد عوارض داشت اما اکنون ۴۰ درصد سوبسید دارد به این دلیل که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می شود و حمایتی که از کشاورز خارجی و واردکننده می شود از کشاورز داخلی نمی شود و کشاورز داخلی با دلار ۵۵ هزار تومانی تولید می کند اما در زمان فروش به هر دلیلی که مصرف کننده ها توان ندارند و نباید گران شود؛ برنج خارجی وارد می‌شود.

قیمت برنج واقعی شود

وی تصریح کرد: ما موافق گران شدن برنج نیستیم اما باید به یک قیمت واقعی برسد که فرآیند تولید برای کشاورز به صرفه باشد، زمین ها تبدیل نشود و ترک زمین نکنند و این توان را داشته باشند که در سالیان متمادی به کار خود ادامه بدهند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: این توقع را از وزارت جهاد کشاورزی داریم که نسبت به واردات، تنظیم واردات، تخصیص منابع مالی کافی به بخش های مختلف حوزه تولید برنج، در تأمین کود و سم، نسبت به کارخانه های شالیکوبی در زمان تبدیل و نوسازی و چه به بخش بازرگانی که بتواند روانی کار را داشته باشد و برنج را به بازار عرضه کند و بستر آن آماده باشد، اشرافیت داشته باشد.

یزدانپناه ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی این اطلاعات را ندارد از استان این توقع می رود که در مباحث کارشناسی پیگیری لازم را انجام بدهد.

وضعیت مبهم برنج در سال آینده

وی با بیان اینکه اگر نگاهی به وضعیت برنج کشور بیندازیم هیچگاه آن را مشابه دو سال گذشته نخواهید دید، گفت: اکنون به سمتی می رویم که باید برنج را تولید کنیم این در حالی است که هنوز برنج های سال گذشته برای فروش نرفته و بازهم معضل سال گذشته تکرار می‌شود و شاید عواقب امسال بدتر از سال گذشته باشد.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی اتاق مازندران با اشاره به پیگیری های خوب استاندار مازندران و همچنین اداره کل جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد که مشکلات به پایان نرسیده است و در این جلسات تلاش داریم تا مشکلات را دسته بندی و همراه با راهکار و پیشنهاد در شورای گفتگوی استان مطرح کنیم.

این مسئول با اشاره به سخنان فعالان اقتصادی در خصوص تشکیل سازمان برنج، این پیشنهاد را مورد تأیید قرار داد و خاطرنشان کرد: در هر تشکل و مجموعه اگر وحدت رویه نباشد، نتیجه ای نخواهد داشت.

یزدانپناه با بیان اینکه همه ما در بخش برنج که غذای استراتژیک است، مسئولیت داریم، افزود: باید درد دل کشاورز و تولیدکننده را که عرق به کشت این محصول را دارد؛ بشنویم و راهکارهای جدی ارائه بدهیم. اگر کوتاهی کنیم؛ به کشور خیانت کردیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: ۶۰ درصد بودجه های بانک کشاورزی باید به کشاورز اختصاص یابد اما این رقم، اکنون ۲۰ درصد است.

شرط تولیدکننده برای واردات برنج

در این جلسه، محمد جعفری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی مازندران با اشاره به ابلاغ دستور العمل واردات برنج از روز گذشته، اعلام کرد که در این خصوص شرط تولیدکننده آن است که اگر یک کیلو برنج وارد می‌شود، دو کیلو برنج هم باید صادر شود.

وی اظهار داشت: پایانه برنج صادراتی در آمل ایجاد شد که می تواند انقلابی را در صادرات برنج ایجاد کند و باید به این مجموعه توجه کنیم و مدیریت صادرات صورت بگیرد.

جعفری به واقعیت های تلخ بازرگانی برنج اشاره و بیان کرد: وجود رانت در واردات برنج حائز اهمیت است؛ به عنوان نمونه؛ یکی از کشاورزان مراجعه کرده است که می خواهد ۵۷ هزار تن شلتوک به عراق صادر کند اما می گویند ممنوع است و در عین حال می بینیم که واردات به راحتی صورت می گیرد.

واردکننده یا تأمین کننده برنج؟

در این جلسه، فعالان بخش خصوصی در حوزه برنج نیز به بیان سخنان خود پرداختند؛ قیمت تمام شده برنج برای کشاورز ۷۰ هزار تومان است؛ حال آنکه برنج طارم را اکنون زیر این قیمت هم نمی خرند و دست کشاورز مانده است، واردات بی رویه، بی توجهی به بذر سنتی، حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تشکیل سازمان برنج، تلاش برای کاهش هزینه های تولید، توجه به اینکه واردکنندگان برنج در نقش تأمین کنندگان برنج هستند و همچنین خرید تضمینی و ارائه تسهیلات ارزان به تولیدکنندگان جهت مدرن سازی تجهیزات، ازجمله مواردی بود که توسط فعالان اقتصادی حوزه برنج مازندران عنوان شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *