هفتمین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق مازندران

میران آملی؛

بیش از ۹۵ درصد جوجه کشی‌ها در مازندران پر شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد جوجه کشی ها در استان پر شده است و به احتمال زیاد ۱۲۰ میلیون قطعه نیز جوجه ریزی داشته باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، هفتمین نشست کمیسیون تخصصی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق استان در سال ۱۴۰۲ به ریاست امیر میران آملی با موضوع بررسی و تحلیل آمارهای صنعت طیور، با حضور جمعی از فعالان این صنعت و نمایندگانی از بخش دولتی در سالن جلسات اتاق برگزار شد.

امیر میران آملی با عنایت به اینکه کمیسیون کشاورزی به عنوان مادر تشکل ها، اتاق و کمیسیون هاست و برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی تشکیل شده است، اظهار داشت: یکی از جدیدترین پیگیری هایی که از طریق بحث و بررسی در این کمیسیون به نتیجه رسید؛ افزایش سطح اشغال مرغداری ها از ۲۰ به ۴۰ درصد بود بدون اینکه زمین از کاربری خارج شود و این مصوبه‌ی مهم در سطح کشور نیز بازتاب خوبی داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، و منابع طبیعی اتاق مازندران گفت: یکی دیگر از پیگیری هایی که به نتیجه رسید؛ بحث بازارگاه بود که به نظر برخی فعالان اقتصادی در انحصار بانک کشاورزی قرار داشت اما با رایزنی و مطالبه گری از این انحصار خارج شد.

وی ادامه داد: در بحث تغییر کاربری ها نیز پیگیری‌ها انجام شد؛ افرادی که می خواستند زمین خود را تغییر کاربری بدهند تا سه سال وقت داشتند که اقدام کنند و پس از آن حتی به آنها اجازه داده نمی شد دیوار بسازند لذا در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به دنبال آن هستیم که مصوبه به حالت قبل برگردد به طوری که بعد از سه سال، دیگر قابل تعقیب نباشد.

بحث طیور در مازندران، ملی است

میران آملی بحث طیور در مازندران را یک بحث ملی عنوان و اظهار کرد: اگر این صنعت و شرایط فعالان آن در مازندران کنترل شود، کل کشور را می‌توانیم کنترل کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر بالای ۹۵ درصد جوجه کشی‌ها در این استان پر شده است، افزود: به احتمال زیاد اکنون ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به تصمیم دولت در هدفمندکردن یارانه ها اظهار داشت: باید به جای پرداخت یارانه، کارت پروتئین در اختیار دهک های پایین قرار داده شود.

سهم صنعت طیور از تولید ناخالص داخلی چقدر است؟

در این جلسه دکتر حسن مهربانی یگانه از فعالان باسابقه صنعت طیور کشور با ارائه گزارش آماری از وضعیت طیور در ایران و جهان، اشاره ای هم به نوسانات بازار مرغ و همچنین گوشت قرمز تحت تاثیر شرایط اقتصادی موجود داشت.

وی در خصوص مرغ لاین، همچنان از ضعف مدیریت دولتی گفت و معتقد است که اگر چنین مدیریتی نبود؛ کشور می توانست در تولید این نژاد که از هسته های اصلی ژنتیک و اصلاح نژاد در صنعت طیور است، موفقیت حاصل کند.

مهربانی یگانه با اعلام اینکه ۲.۵( دو و نیم) درصد از GDP کشور از صنعت طیور است، گفت: استان مازندران به تنهایی به اندازه ۷ تا ۸ استان در این صنعت فعالیت دارد و سهم این استان از صنعت طیور در تولید ناخالص داخلی مهم است.

این فعال حوزه دام و طیور، سرانه مصرف مرغ در کشور را ۲۵ کیلو اعلام کرد که حداقل باید سه برابر این میزان باشد و دلیل آن را نیز کاهش توان خرید مردم عنوان کرد.

مهربانی یگانه دو پیشنهاد برای شرایط فعلی صنعت طیور داشت؛ یکی اینکه دولت باید از این صنعت خارج شود و دوم اینکه نباید به صنعت طیور یارانه داده شود.

در پاسخ به این اظهار، یکی از فعالان اقتصادی صنعت طیور مازندران معتقد است که در شرایط فعلی نمی شود از تصدیگری دولت خارج شویم چون صنعت طیور باید لیدر داشته باشد و با همکاری دولت فعلا صنعت طیور گرچه سینه‌خیز می رود اما باز هم جای امیدواری است.

مرغ لاین پشتوانه استراتژیک ایران است

سید جواد حسینی مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران در پاسخ به اظهارات دکتر مهربانی در خصوص مرغ لاین اظهار داشت: ظرف دو تا سه آینده مرغ لاین وارد فرآیند جدیدی خواهد شد. این نژاد یک پشتوانه استراتژیک برای کشور است.

وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت طیور مازندران، معتقد است که باید فعالان این بخش، یک برنامه ریزی منسجم داشته باشند، زنجیره طیور را تشکل بدهند و هر فعال اقتصادی ما به ازای سرمایه گذاری خودش، سود ببرد.

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران گفت: یک بار برای همیشه در استان به یک زنجیره و گفتمان مشترک در صنعت طیور برسیم.

بنا بر این گزارش، امسال بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران داریم که یک سوم تولیدات در استان مصرف شده و بقیه راهی بازار تهران می شود. استانهای مازندران، گلستان، گیلان، فارس و خراسان رضوی ۵ استان برتر در تولید مرغ هستند و ۴۷ درصد مرغ کشور را تأمین می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *