مهاجر دارابی اعلام کرد ۱۵ آبان‌ماه؛ آغاز برداشت و صادرات مرکبات

مهاجر دارابی اعلام کرد

۱۵ آبان‌ماه؛ آغاز برداشت و صادرات مرکبات

رئیس اتاق بازرگانی مازندران اعلام کرد که ۱۵ آبان‌ماه زمان برداشت و صادرات مرکبات است چرا که قند و اسید میوه در این زمان به حد استاندارد رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در سومین جلسه میز تخصصی توسعه صادرات مازندران که به موضوع بررسی موانع و مشکلات صادرات مرکبات (زمان برداشت، صادرات و ذخیره سازی) اختصاص یافت، با اشاره به مشکلاتی که در گذشته وجود داشته و هر سال در جایی و به نوعی، تولیدکنندگان یا صادرکنندگان را زمین‌گیر کرده است، بر رفع این چالش ها با توجه به نگاه استانداری و دستگاههای مربوطه جهت مدیریت صحیح مرکبات در سال جدید، تاکید کرد.

وی گفت: سالانه ۲.۵ میلیون تن مرکبات و نارنگی در مازندران تولید می شود که نیمی از آن را مازاد داریم و امسال این ظرفیت نزدیک دو برابر است و باید شرایطی ایجاد شود و به طوری مدیریت کنیم که تولیدکننده، سورتینگ‌دار، و صادرکننده متضرر نشوند.

محصول باکیفیت؛ هویت ایرانی است

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران با اشاره به اینکه بیشتر پرتقال های تولید استان یک جنس بوده و واریته ها ظرفیت بسیار ناچیزی را در بر می گیرند، درباره زمان برداشت مرکبات تاکید کرد که این زمان نباید به صادرات ما لطمه بزند؛ از این رو نظر مرکز تحقیقات و پژوهشکده مرکبات برای ما مهم و قابل استناد است.

مهاجر با تاکید بر اینکه باید خود را با دنیا وفق بدهیم و محصول باکیفیت که هویت ایران در بازار مرکبات است را صادر کنیم؛ افزود: آنهایی که به خود اجازه می دهند با ارسال محصول نارس و بی کیفیت، نام مرکبات استان را زیر سوال ببرند به این دلیل است که فکر می کند بین او و کسی که محصول باکیفیت و در زمان مناسب را صادر می کند تمیز داده نمی شود، لذا امسال برخوردها تشدید و با متخلفان برابر قانون رفتار می شود. گمرک نیز پیش از زمان اعلام شده، اجازه صادرات را نمی دهد.

وی با اشاره به نظر کارشناسی و تحقیقاتی پژوهشکده مرکبات ایران که زمان برداشت پرتقال را ۱۵ آبان ماه اعلام کرده است، گفت: این تاریخ مبنای ما برای برداشت و آغاز صادرات پرتقال است، چون میزان قند میوه به عدد استاندارد ۶.۵ واحد رسیده است و زودتر از این زمان مورد تایید پژوهشکده نیست.

واکس میوه دارای تاییدیه معاونت غذا و دارو باشد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره رنگ افزایی و سبززدایی و واکس مرکبات نیز نظر دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان مرجع مورد تاکید قرار داد که نماینده این دانشگاه اعلام کرد: رنگ افزایی نباید انجام شود اما سبززدایی تنها پس از اینکه قند میوه به حد استاندارد رسیده باشد، مجاز است با این توضیح که میوه سبززدایی شده باید زودتر به بازار مصرف برسد چون ماندگاری آن کاهش یافته است.

همچنین درباره واکس میوه، نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است که واکس میوه حتما باید پروانه یا مجوز واردات را از معاونت غذا و دارو داشته باشد و لازم است که اتحادیه باغداران(مرکبات) لیست واکس ها را به این معاونت اعلام کند.

بازار مرکبات نیازمند کنسرسیوم ثابت است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به نظرات اتحادیه باغداران نسبت به زمان برداشت مرکبات، گفت: ساختار این اتحادیه باید منسجم شود و اگر در جلسه تصمیم گرفته شد که زمان برداشت مرکبات از ۱۵ آبان باشد، اتحادیه باید تمکین کند و به باغداران هم اطلاع بدهد.

سید جابر کریمی با بیان اینکه در مازندران با این حجم از تولید مرکبات که به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میرسد و امسال بیش از این خواهد بود، افزود: یکی از مشکلات بزرگ در این استان، نبود “کنسرسیوم” ثابت است؛ همه می خواهیم مستقل و جزیره ای کالا را صادر کنیم و استراتژی مشخصی نیست در حالیکه باید مرکبات ما از زمانی که هنوز برداشت نشده، مشخص شود که مقصد صادرات داخلی و خارجی آن کجاست.

صادرات سنتی را کنار بگذاریم

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا در مراودات خود با کشورهای مقصد صادراتی به طور خاص در بخش مرکبات وارد فاز جدیدی شویم و هوشمندانه عمل کنیم، اظهار داشت: یک مقداری در استفاده از ظرفیتهای مشتریان خارجی سهل‌انگاری شد و حتی به بحث “برندسازی” و “لیبل” توجه نشد در حالیکه بسیاری از واحدهای تجاری می توانند برند تجاری بگیرند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران بیان کرد: باید قواعد و تعهدات قرنطینه ای و استانداردسازی را در صادرات رعایت کنیم، محصول باکیفیت ارائه بدهیم، سبززدایی را پیش از ۱۵ آبان انجام ندهیم، صادرات سنتی را کنار بگذاریم و دلال و واسطه را کنار بگذاریم، چون اکنون بخش مهمی از هزینه ها در این راه صرف می شود و حتی روش پرداخت را هم واسطه ها تعیین می کنند.

صادرات باید براساس استانداردهای جهانی و ذائقه بازار مقصد باشد

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران هم در این نشست با بیان اینکه بحث مرکبات و مسائل مربوط به آن هر ساله با چالشهایی مواجه است، یادآور شد که امسال مسوولیت بخش مرکبات را به مازندران و بخش خصوصی سپردند تا به صورت جدی ورود پیدا کند تا مشکلات کمتری را در بازارهای هدف داخلی و خارجی داشته باشیم.

علی تقی پور با بیان اینکه تاریخ های متفاوت برای زمان برداشت میوه کار را سخت می کند و باید به یک جمعبندی برسیم، تصریح کرد: در این زمینه نشستی را با سورتینگ داران، اتحادیه ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته و داریم اما موضوع مهم این است که باید برابر با استانداردهای جهانی و ذائقه کشور و بازار هدف صادراتی به پیش برویم.

صادرکننده مرکبات مازندران با بیان اینکه منفعت شخصی نباید تمام زحمات تولیدکنندگان ما را زیر سوال ببرد و کشور را دچار چالش کند، گفت: سبززدایی مرکبات در حالی که هنوز قند میوه به استاندارد ۶.۵ نرسیده است و بدون توجه به استانداردها انجام و در ادامه به هر طریقی کالا صادر می شود، در کشور مقصد نام ایران را زیر سوال می برد.

وی ادامه داد: از اینر و؛ برای سال ۱۴۰۱ تمهیدات جدی تری اندیشیده شده و با گمرک و سایر دستگاههای مربوطه هماهنگ شده است که سبززدایی، برداشت و صادرات از ۱۵ آبان باشد و در بحث واکس میوه هم اتحادیه باغداران حتما لیست واکس ها را به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کند، ضمن آنکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران مخالفت خود را با بحث رنگ‌افزایی مرکبات اعلام کرده است.

تقی پور در پایان از سورتینگ‌داران خواست که دستگاههای خود را به روز کنند، و از سوی دیگر از دولت خواست که زمینه پرداخت تسهیلات کم بهره را برای آنها فراهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *