مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران تشریح کرد: نکاتی درباره قوانین حمایتی و مالیاتی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران تشریح کرد:

نکاتی درباره قوانین حمایتی و مالیاتی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران به تشریح قوانین و نکات حمایتی و مالیاتی در خصوص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان پرداخت و توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در این زمینه را برای مجموعه‌های دانش‌محور ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، علی حمزه‌ای در گفتگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، به بیان خلاصه‌ای از احکام مالیاتی و معافیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای مهندسی، پژوهشی و فناوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری پرداخت.

وی با عنایت به رسالت و ماموریتی که اتاق بازرگانی استان دارد و از طرفی نظر به اهمیت بالای مالیات برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی، تبیین مواد ۹، ۳ و ۱۱ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستوالعمل اجرایی فصل معافیت‌های مالیاتی که به استناد ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون حمایت به تصویب وزارت اقتصاد و علوم و فناوری در مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۲ رسیده است را مورد توجه قرار داد.

مشاور امور مالیاتی اتاق مازندران با بیان اینکه باستناد بند الف ماده ۳ قانون حمایت مصوب ۰۵/۰۸/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند، تصریح کرد: همچنین باستناد ماده ۹ همین قانون واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های فناوری در جهت انجام ماموریت‌های محوله از مزایای مناطق آزاد در خصوص معافیت‌های مالیاتی برخوردارند، بنابراین، این واحدها به‌مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ صدور نسبت به فعالیت‌های مندرج در مجوز معاف هستند.

حمزه‌ای با اشاره به ۶ نکته مهم وکلیدی برای اعطاء معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های مذکور، عنوان کرد: اگر این نکات رعایت نشوند، شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند از معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

او اظهار داشت: نکته نخست این است که واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک نسبت به درآمدهای مندرج در مجوز، صرفاً در پارک علم و فناوری از تاریخ صدور مجوز که توسط مدیریت پارک صادر می‌شود می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران، ادامه داد: فعالیت‌های خارج از مجوز صادره و فعالیت‌هایی نظیر برگزاری همایش علمی و خدمات کتابداری، آموزش و کارآموزی، فعالیت‌های عادی و روزمره نرم‌افزاری و سایر فعالیت‌هایی که هدف آنها طراحی محصولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آنها نیست، نمی‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

او سومین موضوع حائز اهمیت در خصوص مسائل مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان را در این نکته عنوان کرد که در صورت انتقال واحدهای فناوری به خارج از پارک‌های علم و فناوری، از تاریخ انتقال مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی نخواهند بود.

او تاکید کرد که معافیت مالیاتی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شامل معافیت قانون ارزش افزوده نمی‌شود.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: باستناد بند الف ماده ۱۳۲ اصلاحی مورخ ۰۱/۰۲/۱۳۹۴ تمامی اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای پژوهشی و فناوری مستقر در پارک، مکلف به تسلیم اظهارنامه و دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد برای درآمدهای خود در مواعد مشخص به سازمان امور مالیاتی هستند؛ در غیر این صورت نمی‌توانند از معافیت یا نرخ صفر مالیاتی بهره‌مند شوند.

حمزه‌ای گفت: نکته مهم دیگر در خصوص معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که درآمدهای کتمان‌شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول برخورداری از معافیت‌های مالیاتی نیستند.

او ادامه داد: شرکت‌ها باید تمامی معاملات و رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری در دفاتر مربوطه ثبت کنند.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به ماده ۱۱ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، تصریح کرد: همه اشخاص حقیقی و حقوقی که از حمایت این قانون برخوردار شده‌اند، چنانچه حمایت‌ها و تسهیلات اعطاء شده بر طبق این قانون را برای مقاصد دیگری مصرف کنند و یا با کتمان اطلاعات و یا ارائه ناصحیح از حمایت‌های این قانون برخوردار شده باشند با تشخیص دبیرخانه شورا ، ضمن محرومیت از استفاده مجدد از این حمایت‌ها با ارجاع به مراجع قانونی ذیصلاح، علاوه بر پرداخت اصل مالیات و جریمه نقدی برابر میزان معافیت اعطاء شده بدون رعایت مرور زمان مواد ۱۵۶، ۱۵۷ قابل مطالبه بوده و جرائم مذکور نیر قابل بخشودگی نیست.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی مازندران در پایان گفت: سوالات مالیاتی تولیدکنندگان و بازرگانان استان را جهت مشاوره و راهنمایی، در روزهای زوج در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *