قائم مقام وزیر ارتباطات در امور بین الملل: ” یخ روابط تجاری با ترکیه در حال آب‎شدن است و بحث روادید با روسیه تسهیل می‌شود “

قائم مقام وزیر ارتباطات در امور بین الملل:

یخ روابط تجاری با ترکیه در حال آبشدن است و بحث روادید با روسیه تسهیل می‌شود

 

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‎الملل گفت: یخ روابط تجاری با ترکیه در حال آب‎شدن بوده و روابط با روسیه و آذربایجان نیز تسهیل می‎شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، مهدی محتشمی در نشست هم اندیشی رفع موانع صادراتی به رویسه در جمع فعالان اقتصادی مازندران که با هدف گسترش تجارت، در سالن اجتماعات بانک ملی استان برگزار شد، گفت: حوزه کار بین‌الملل به‌عنوان یک روی سکه روابط کشورها تحت تأثیر دولت تدبیر و امید قرار گرفته و می‌بینیم که امروز صف حضور مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف را در ایران داریم و این منهای شیطنت‌هایی است که از سوی برخی کشورهای عربی انجام می‎شود، لذا امیدواریم با عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه جنوبی کشور شاهد ارتباطات اقتصادی خوبی باشیم.

وی با اشاره به برخی از سیاست‎های محوری در بخش اقتصادی کشور، افزود: برنامه سند توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی، در واقع چارچوب اقتصادی کشور را تشکیل می‎دهند و تحقق آنها بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

رییس کمیسیون های مشترک ایران و روسیه، ترکیه و آذربایجان با بیان اینکه می بایست منابع اولویت‌ها و ظرفیت‌ها در استان‌ها احصا شود، گفت: مازندران باید به‌ صورت فرا ملی برای توسعه صادرات نگاه شود.

وی تأکید کرد: آمادگی زیرساخت‌های لازم ازجمله ساماندهی گمرکات بر عهده دولت است و یکی از مشکلات ما در گمرکات بروکراسی اداری است زیرا امر تجارت و صادرات جز با برداشتن بروکراسی در صادرات محقق نمی‌شود.

محتشمی خاطرنشان کرد: به دنبال گسترش ارتباطات بانکی و روابط پولی با ارزهای آسیایی با کشورهای مختلف هستیم و باید به دنبال افزایش روادید بانکی باشیم.

وی بابیان این‌که در ارتباط با روسیه مشکلات زیادی داشته‌ایم، افزود: برای صدور آسان روادید یک توافق‌نامه امضا کرده‌ایم و مشکلات حل‌وفصل شد و در سفر رییس جمهور روسیه به ایران نیز ۱۰ سند امضا شد که دو سند بانکی و یک سند امدادگری در دریای خزر بوده است.

وی بابیان این‌که صادرات نفتی و زیرساخت‌های مشترک با روسیه بسیار مهم است، افزود: ۴۰ میلیارد دلار پروژه مشترک با روسیه در نظر گرفته‌ایم که در پنج سال محقق خواهد شد زیرا روسیه هرساله ۵۰۰ میلیارد دلار کالا وارد می‌کند که رقم بالایی است و باید از این ظرفیت برای صادرات به روسیه استفاده کنیم.

 

صادرات متناسب با نیازهای روسیه گسترش یابد

 

استاندار مازندران هم در این نشست با تأکید بر اینکه تولیدات ما باید صادرات محور باشد تصریح کرد: ما باید صادرات را متناسب با نیاز روسیه گسترش دهیم.

ربیع فلاح جلودار مهم‌ترین موضوع استان را صادرات و واردات در کشورهای همسایه برشمرد و بابیان این‌که مازندران به دنبال همکاری مشترک درزمینه های مختلف سیاسی اقتصادی با کشورهای همسایه بوده است افزود: زیرساخت‌های استان درزمینه حمل‌ونقل کالا ۶۰ درصد ا فزایش داشته است.

وی بابیان این‌که بندرامیراباد قابلیت صادرات هفت میلیون تن کالا را دارد گفت: سوآپ نفت، انتقال ارز، اعتبارات و دغدغه‌هایی بوده که مرتب در حال انجام است.

استاندار مازندران با تأکید بر اجرای طرح های کوتاه مدت افزود: با مراوداتی با کشورهای همسایه درزمینه آبزیان و قرنطینه اسناد امضاشده است و باید در ارتباط با تولیدات گوشت مرغ و صادرات نیز تفاهمی انجام شود.

وی بابیان این‌که مشکلی برای صادرات نداریم افزود: زیرساخت‌های استان در ارتباط با پرورش ماهیان در قفس و آبزیان بسیار مناسب بوِده و در ارتباط با صادرات گل و گیاه، ماشین‌های موردنیاز برای صادرات فراهم‌شده است.

مقام عالی دولت در استان مازندران خاطرنشان کرد: در ارتباط با کشتی‌هایی کانتینر دار زیرساخت‌های لازم را دارا هستیم و بخش خصوصی باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که در ستاد رفع موانع تولید مازندران رتبه اول را دارا هستیم و بیشترین جلسات و مذاکرات را داشته‌ایم، تأکید کرد: درجاهایی مشکلات ساختاری داریم و باید رفع شود.

استاندار مازندران به برقی کردن خطوط ریلی شمال اشاره و اضافه کرد: در بخش راه‌آهن قرارداد برقی کردن راه‌آهن شمال با بخش خصوصی و روسی بااعتبار بالغ‌بر پنج میلیارد دلار قرارداد بسته‌شده است.

وی مازندران را ازنظر گردشگری جزو استان‌های اول کشور دانست و افزود: استان فاقد هتل‌های پنج ستاره است و باید بخش خصوصی انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

 

۵۰ هزارتن گوشت سفید صادراتی مازندران در انتظار تعامل تجاری بخش دولتی و خصوصی در ایران

 

امیر میران آملی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم حمایت جدی از بازرگانان ایرانی در کشورهای هدف گفت: حمایت قضایی بازرگانان ایران در کشورهای هدف صادرات تقویت شود.

وی با بیان اینکه مازندران در تولید گوشت مرغ و محصولات باغی توان صادرات دارد افزود: در مجتمع مرغ لاین بابلکنار توان تولید و عرضه گوشت سفیدوجود دارد  و سال گذشته نیز بیشترین صادرات گوشت مرغ انجام شد.

وی به توان صادراتی ۵۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی و ۵۰ هزار تنی گوشت مرغ مازندران به کشورهای دیگر اشاره و تصریح کرد: ارزش صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشورهای هدف در یازده ماهه نخست امسال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در جمع فعالان اقتصادی در زمینه مشکلات بی شمار صادرکنندگان مازندرانی و اختصاص نیافتن مشوق های صادراتی سخن گفت.

میران با تأکید بر لزوم جبران حجم مبادلات پایین به کشورهای حاشیه دریای خزر عنوان کرد:کمیسیون مشترک برای بسترسازی مناسب در صادرات محصولات مازندرانتشکیل شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: هزار میلیارد دلار مشوق صادراتی برای افزایش صادرات در نظرگرفته شد و توقع در اختصاص این مشوق ها اینست که این میزان مشوق به تاجران فعالی که از سال ۹۲ نیز فعالیت کرده اند اختصاص یابد.

به گفته میران هم اکنون وجود تعرفه ترجیحی بالا در کشور یکی از عوامل اصلی در روند نزولی صادرات به کشورهای حاشیه خزر به شمار می آید و حمایت بخش دولتی از فعالان خصوصی در این زمینه باید بیشتر شود.

وی در ادامه این نشست تقویت دفتر امور خارجه در استان مازندران و اتصال به شبکه ریلی در روسیه را خواستار شد وگفت: سیستم بانکی برای نقل و انتقال پول تاجران ایرانی، پیگیری جهت حمایت قضایی از بازرگانان ایرانی در کشورهای هدف، ارتقای زیرساخت حمل ونقل مناسب دریایی و ریلی برای اتصال به شبکه ریلی ایران و روسیه و اجازه ورود موقت کالا را از دیگر درخواست های فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *