سومین کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران:

دولت به تعهدات خود در تسهیلات ۶ درصدی و افزایش ۱۲ درصدی مرغ آرین عمل کند

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران با اشاره به بسته های حمایتی دولت در جهت احیای مرغ آرین، خواستار وفای به عهد دولت در تحقق این حمایت به ویژه تسهیلات ۶ درصدی و افزایش ۱۲ درصدی این سویه ملی در صنعت طیور کشور شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، سومین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق استان با موضوع «بحث و بررسی در خصوص وضعیت و نحوه ارائه بسته های حمایتی و تشویقی دولت برای حمایت سویه ملی جوجه آرین در واحدهای مرغداری مادر گوشتی و مرغ گوشتی» به ریاست امیر میران آملی و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دولتی برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت نژاد آرین که در زمان خود ۹۰ درصد گوشت مرغ کشور را تامین می کرد، افزود: اما این نژاد همگام با پیشرفت نژادهای خارجی پیش نرفت و نتوانست در بحث اصلاح نژاد و تحقیقات ژنتیک جهت رقابت با نژادهای مرغ موجود در بازار پیش برود به طوریکه سهم آرین از بازار ایران به صفر رسید.

میران آملی اشاره ای به نامه سال ۱۳۸۸ به استاندار وقت مازندران داشت که اعلام کرده بود این استان دارای چنین توانایی مهمی است اما دیده نمی شود و اگر حمایت شود بخش خصوصی می تواند به تنهایی برای صادرات مرغ آرین کار کند که متاسفانه جدی گرفته نشد.

این فعال اقتصادی با ابراز گلایه مندی از نشست اخیری که برای احیای مرغ آرین در استان بدون دعوت از بخش خصوصی برگزار شد، افزود: پس از اعلام مراتب اهمیت حضور فعالان صنعت طیور در چنین تصمیمات مهمی، به نشستی دعوت شدیم که در آن نامه ای به خط رهبری مبنی بر احیای نژاد آرین را ملاحظه و نهایتا برنامه و نظرات خودمان را عنوان کردیم.

وی اظهار داشت: نظر بخش خصوصی این است که آرین نهایتاً در حد ۵۵ درصد وارد بازار شود که این میزان از سالی ۵ درصد آغاز گردد تا به این عدد برسیم.

میران آملی ادامه داد: اگر افزایش تولید در نژاد آریم به طوری که گفته شد باشد؛ هم بازار می پسندد و هم این نژاد احیا می شود ضمن آنکه تسهیلات تشویقی نیز پرداخت گردد که تولیدکننده به سمت نژاد آرین برود.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران با بیان اینکه قرار شد تا مرغ آرین ۱۲ درصد بیشتر از سایر نژادها از تولیدکننده خریداری شود، اعلام کرد: اما در استان چیزی ندیدیم؛ در جلسات تأیید می کنند و در واقعیت خبری نیست. باید تکلیف را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان تولید کننده، رسالت خود را انجام می دهیم اما این مابه التفادت ۱۲ درصد را که دولت باید بدهد، هنوز مشخص نکرده است و تولیدکننده را نگران می کند.

میران آملی با اعلام اینکه یکی از بسته های حمایتی دولت سود ۶ درصدی تسهیلات بود، بیان کرد: در حال حاضر سود ۶ درصدی را نداریم و حتی برای تمدید باید سود ۱۸ درصد پرداخت کنیم.

این فعال اقتصادی گفت: با شرایط فعلی هیچ رغبتی برای مرغ آرین وجود ندارد مگر اینکه دولت به تعهدات خود پایبند باشد. اگر واحدهای مرغ گوشتی در استان حمایت شوند واحدهای مرغ مادر نیز حمایت می شوند.

وی با اشاره به تصمیماتی که در تهران برای آرین اتخاذ می شود، معتقد است که با این تصمیمات نژاد آرین را له می کنند. به عنوان نمونه؛ وقتی تهران می گوید در مرغداری های غیرمجاز آرین بریزید و مرغدار را آزاد بگذاریم که به صورت منجمد یا گرم بفروشد، این اشتباه است.

میران »لآآملی ادامه داد: ابتدا گفته شده که مرغ آرین ۱۲ درصد بیشتر خریداری می شود اما اکنون گفته شده که این تصمیم ملغی شده و در ازای آن مرغدار را آزاد گذاشتند که گرم یا منجمد به هر صورت که خواست تولیدات را بفروشد.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی مازندران با بیان اینکه شاهد چندگانگی در برخورد، رفتار و گفتار تصمیم گیران در قبال نژاد آرین هستیم، تصریح کرد: ما بنا به تشویق و فکر خودمان آرین نریختیم چون می دانیم که اگر آرین نریزیم گله بعدی به ما نمی دهند.

این مسوول گفت: چرا دولت به واحد غیرمجاز آرین می دهد، چرا به او مجوز داده نمی شود که هر نژادی را خواست پرورش بدهد؟

وی با تاکید بر اینکه حمایت های کاغذی پاسخ مطالبات بخش خصوصی نیست، اظهار داشت: سال گذشته نژاد آرین ۱۵ درصد بود و امسال به ۴۰ درصد رسیده است و این میزان باید جذب بازار شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران یادآور شد: مازندران اولین استانی است که آرین پرورش می دهد چون مرغ لاین/ آرین در اختیار این استان است.

میران آملی درباره مصوبات این نشست اعلام کرد: وام ۶ درصد برای تولیدکنندگان مرغ آرین باید به قوت خود باقی بماند و استمرار داشته باشد. همچنین چون واحدهای گوشتی حلقه آخر زنجیره طیور هستند و باید حمایت شوند تا کل صنعت حمایت شوند، لذا با خرید ۱۲ درصد بیشتر، از حمایت تضمینی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: از جهاد کشاورزی می خواهیم که برنامه ای را برای احیای نژاد آرین ببیند و برنامه درازمدت خود را اعلام کند و به جای اینکه پول نفت و مالیات به جیب واردکننده یا تولیدکننده خارجی برود، به مدت سه سال این هزینه به تولیدکننده برای احیای مرغ آرین پرداخت شود.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران همچنین اعلام کرد که برای صادرات نژاد آرین، پرداخت یارانه‌ای تسهیلات به واحدهای پرورش دهنده آرین از سوی بانکهایی غیر از کشاورزی نیز در نظر گرفته شود.

علی احسانی مشاور اتاق مازندران با اشاره به اینکه اصلاح نژاد آرین مورد تاکید حکومت است، تصریح کرد: اگر چه نژاد آرین برای امنیت غذایی شاید خوب باشد اما برای امنیت سرمایه گذاری موضوع خوبی نیست.

وی بیان کرد: این نکته حائز اهمیت است که اگر این نژاد زیر سوال است باید برگردیم به دستور مقام معظم رهبری که این نژاد را احیا کنید.

احسانی ادامه داد: برای اینکه آرین را به خط تولید ببریم متضرر شده ایم و توقع این است که این هزینه ها در بخش تحقیقات بیاید و از وزیر کشاورزی می خواهیم که طرح و برنامه خود برای احیای مرغ آرین و توانمندی های بالقوه و بالفعل این نژاد را اعلام کند.

در این نشست، فعالان اقتصادی و نمایندگان دولت به بیان نظرات خود پرداختند؛  تاکید بر تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر احیای مرغ آرین، تحقق تسهیلات ۶ درصدی و افزایش ۱۲ درصدی خرید مرغ آرین توسط دولت که به عنوان بسته حمایتی عنوان شده است، اختصاص هزینه جهت تحقیق و پژوهش در خصوص نژاد آرین و اصلاح نژاد، حمایت واقعی و مستمر از تولیدکنندگان مرغ آرین، پرورش نژاد آرین توسط شرکت های دولتی و زنجیره ها و نگاه تخصصی به نژاد آرین، ازجمله مهمترین مباحثی بود که در این نشست عنوان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *