رییس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران: موفقیت در حوزه گردشگری نیازمند همراهی دولت با بخش خصوصی است

رییس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران:

موفقیت در حوزه گردشگری نیازمند همراهی دولت با بخش خصوصی است

 

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران گفت: فرصت های گردشگری فراوانی در مازندران داریم که اگر دولت با بخش خصوصی همراهی کند می توانیم توفیقات بزرگی داشته باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست کمیسیون تخصصی گردشگری این اتاق با دعوت  از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از فعالان مربوطه، با هدف ارائه راه کارهای مناسب به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی تشکیل شد.

در این نشست، رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق استان، مهمترین مشکل فعلی در زمینه گردشگری را زیرساختی دانست که دولت باید پا پیش بگذارد و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حوزه گردشگری حمایت کند، موانع را بردارد و بروکراسی های زائد را حذف کند.

ایوب فلاح‌نژاد با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در دنیا و اینکه ایران با جاذبه های منحصربفرد خود می تواند در گردشگری و کسب و کارهای مرتبط با آن حرف اول را بزند، افزود: در مازندران نیز فرصت های گردشگری فراوانی داریم که اگر دولت با بخش خصوصی همراهی کند می توانیم توفیقات بزرگی داشته باشیم.

وی خواستار ارتباط و همکاری بیشتری میان  اداره کل گردشگری با اتاق بازرگانی مازندران شد و عنوان کرد که البته برخی دلایل گردشگری منطقی است اما در مجموع برای حمایت از جامعه هدف، باید بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر همراه باشند.

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تأثیرات زیادی که کرونا بر کسب و کارهای گردشگری سایه افکند، عدم تمکین برخی بانک ها به مصوبات دولت در جهت حمایت از کسب و کارهای متضرر در کرونا، توجه نکردن برخی بانک ها و شرکت های به مصوبه امهال پرداخت در بخش های تسهیلات، انرژی و تأمین اجتماعی را از گلایه مندی‌های فعالان بخش گردشگری عنوان کرد.

فلاح‌نژاد با بیان اینکه در گردشگری الکترونیکی ضعف داریم، افزود: در حالیکه حداقل دو دهه است که این روش در دنیا دنبال می شود و نتیجه هم گرفته اند اما در ایران علیرغم آمادگی هایی که وجود دارد، هنوز جا نیفتاده است.

 

گردشگری سلامت ناموفق است

مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران نیز با تأیید اینکه در توسعه صنعت گردشگری الکترونیک اقدامات خاصی نداریم، افزود: علاوه بر آن، قول‌های زیادی به عنوان نمونه در گردشگری دریایی(نوار ساحلی و اتوبوس دریایی)داده شد که هنوز اجرایی نشده است.

علی احسانی افزود: اگر براساس طرح هایی چون توریسم دریایی که به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی، افزایش ضریب امنیتی نوار ساحلی و حفاظت از دریا و ساحل است؛ این نوع گردشگری در استان صورت بگیرد، یک اقدام مهم در گردشگری خواهد بود.

وی همچنین اشاره ای به گردشگری سلامت داشت و مازندران را از این نظر یک ظرفیت مهم دانست و گفت: فاصله مناسب بین مازندران و تهران و اینکه به طور ویژه توریست عرب بسیار به تهران سفر می کنند، آن را فرصت مناسبی برای رونق گردشگری سلامت عنوان کرد که تاکنون از آن استفاده نکردیم.

 

تأکید سازمان جهانی گردشگری بر گردشگری هوشمند 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به خسارت ۵۳۰ میلیارد تومانی کرونا به حوزه گردشگری استان تنها در اسفندماه ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ماه امسال، افزود: از طرفی کاهش قابل توجه اقامت گردشگر را در استان داشتیم به طوری که در دو ماه ابتدای شیوع کرونا تمامی واحد‌های اقامتی و گردشگری تعطیل بودند و از ماه سوم با ۵۰ درصد ظرفیت اقامت اجازه فعالیت داشتند.

مهران حسنی ادامه داد: سازمان جهانی گردشگری بر ترویج گردشگری هوشمند تأکید دارد زیرا از یک سو سفر آرامش‌بخش است و از سوی دیگر معیشت بخش قابل توجهی از مردم مناطق گردشگری از این طریق تأمین می شود.

وی بیان کرد: موضوع بخشودگی مالیاتی، تخفیف در بحث بیمه تأمین اجتماعی و توجه به شغل های درگیر با کرونا به ویژه حوزه گردشگری، جدی است و باید بدانیم اگر کرونا به همه صنایع خسارت زد اما به گردشگری خسارت بسیار شدیدی وارد کرد.

در ادامه، تعدادی از فعالان آژانس های مسافرتی، نمایشگاه های صنایع دستی و هتل داران، به بیان مشکلات خود پرداختند.

افزایش هزینه برق در اردیبهشت‌ماه امسال، قوانین بیمه ای که فاکتورهای ۱۰ سال پیش را هم مطالبه می کند، عدم حمایت ویژه در بخش بیمه، و نبود برنامه مطمئن در خصوص وضعیت گردشگری و نمایشگاه های صنایع دستی در وضعیت کرونا، ازجمله مواردی بود که توسط فعالان گردشگری به آن اشاره شد و قرار است در شورای گفتگوی استان مطرح شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *