رییس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران: کارخانجات خوراک دام و طیور باید به‌روز شوند و اعتمادسازی کنند

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران:

کارخانجات خوراک دام و طیور باید به‌روز شوند و اعتمادسازی کنند

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران گفت: کارخانجات تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان، باید به‌روز شوند و اعتماد واحدهای مرغداری، دامی و شیلاتی را جلب کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، سیزدهمین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به ریاست امیر میران آملی، با حضور نایب رییس اتاق و مدیران یا نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مربوطه و همچنین با شرکت تعدادی از فعالان بخش کشاورزی استان برگزار شد.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ازندران با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب در استان و اینکه مازندران از معدود استان هایی است که از امکانات مطلوب برای تأمین نهاده های کشاورزی برخوردار است، نقش تشکل های بخش کشاورزی را در این زمینه مؤثر دانست و رفع دغدغه های آن ها در مسیرکاهش وابستگی به واردات نهاده ها را از ضروریاتی عنوان کرد که در هر شرایطی باید مورد توجه قرار بگیرد.

امیر میران آملی با اشاره به ابلاغ نامه اخیر احمدعلی کیخا معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شناسایی توانمندی های استان و پیاده سازی آن ها برای تأمین نهاده های کشاورزی، از معاونت برنامه ریزی جهاد کشاورزی مازندران خواست که دو محصول اساسی کشاورزی (نهاده وارداتی) را به اتاق ارائه دهد، نظام مهندسی کشاورزی نیز طرح متناسب با افزایش تولید و بهره وری این محصولات را پیشنهاد و از سوی دیگر ساز و کار جدیدی را برای تسریع در صدور مجوزات بخش کشاورزی اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه تأسیس شهرک کشاورزی و توسعه کشت گلخانه ای برای کشاورزی استان یک ضرورت است و در گذشته نیز دولت به آن پرداخته بود اما در عمل، کاری صورت نگرفته است؛ اظهار داشت: در این زمینه، قانون مربوط به فاصله گذاری ها و استقرار واحدهای کشاورزی یک دردسر شده است و در مازندران باتوجه به کمبود زمین امر مشکل‌ساز است، با این حال در شرق مازندران و اختصاصاً بهشهر، می شود نسبت به راه اندازی شهرک کشاورزی اقدام کرد.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران تأکید کرد: زمین شهرک ها باید به سرمایه گذاران دارای اهلیت واگذار شود چرا که در سالهای گذشته افرادی بودند که صرفاً زمین را تحویل گرفتند اما کاری انجام ندادند، و در مقابل افرادی بودند که اهلیت لازم را داشتند اما در تأمین زمین مشکل داشتند.

میران آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت به‌روز شدن و اعتمادسازی کارخانجات تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان، بیان کرد: نهاده های کشاورزی با مشکلات فراوانی تأمین می شود و بیشتر واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان به صورت سنتی و دستی نهاده ها را وارد زنجیره غذایی واحدها می کنند.

وی ادامه داد: ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرم دان در مقابل یک کیلوگرم گوشت است اما اگر دان آماده و باکیفیتی که مورد اعتماد واحدهای مرغداری است در اختیار مرغداران قرار بگیرد؛ این ضریب با کاهش مثبت دو دهم، به یک کیلو و ۶۰۰ گرم می رسد و در سال، به عدد بزرگی می رسیم.

وی در پایان گفت: همکاری و پیگیری جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات، دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی، دامپزشکی و تشکل‌های بخش کشاورزی با محوریت کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران می تواند به شناسایی توانمندی های مازندران در تأمین و تولید نهاده ها کمک کند.

ایران طرح های موفقی را در خودکفایی ذرت، گندم و سویا تجربه کرده است

نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به شرایط سخت اقتصادی، تحریم ها، کرونا و عدم درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت در اقتصاد کشور، گفت: اکنون تنها با تولید می توانیم از این بحران گذر کنیم. سرمایه گذاری برای انواع نهاده های کشاورزی جهت عبور از وابستگی و جلوگیری از خروج ارز با یک برنامه ریزی درست و همدلی امکانپذیر است.

محمد چلنگری با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در این راه بسیار کمک کننده است، و اینکه ما ملت توانمند با افراد تحصیلکرده و دارای دانش فنی هستیم که می توانیم با عزم جدی به خودکفایی برسیم، افزود: تجربه نشان داده که در دهه های گذشته در محصولات کشاورزی طرح های خودکفایی را در ذرت، گندم و سویا داشتیم و موفق هم بوده ایم و اکنون بار دیگر می توانیم به این درجه برسیم.

سهم اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی افزایش یابد

علی احسانی مشاورعالی اتاق مازندران نیز با اشاره به موضوع نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی اظهار داشت: تأسیس شهرک کشاورزی، ارائه طرح عملیاتی زودبازده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی، افزایش سهم اعتبارات صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، ساد‌ه‌سازی الگوی ارائه مجوزات بخش کشاورزی، توجه به اهلیت سرمایه گذاران، و استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در بخش نهاده ها، ازجمله مواردی است که در تأمین نهاده ها و کاهش وابستگی به این کالای اساسی بخش کشاورزی در کشور، کمک می کند.

توجه به توسعه عمودی در کشاورزی

گسترش کشت در محیط گلخانه یکی از موارد مطرح شده در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران بود و عنوان شد که باید برای راه اندازی گلخانه های طبقاتی کار بیشتری صورت بگیرد؛ یعنی به دلیل آنکه در مازندران با افزایش قیمت اراضی مواجه هستیم، به همین دلیل توسعه افقی چندان مقرون به صرفه نیست و باید توسعه عمودی، یعنی کاشت طبقاتی در فضای کوچک با بازدهی و تولید بالا را گسترش داد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *