رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران: تصمیم گیران صنعت طیور پاسخگوی تعهدات خود باشند

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران:

تصمیم گیران صنعت طیور پاسخگوی تعهدات خود باشند

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به افزایش قیمت و توزیع نادرست نهاده های کشاورزی، گفت: تصمیم گیران صنعت طیور باید پاسخگوی تعهدات خود باشند زیرا این روند امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، امیر میران آملی در نهمین جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران که در خصوص بحث و بررسی مسائل و مشکلات صنعت طیور استان بود، با اشاره به مشکلات این صنعت و سکوت تصمیم گیران در قبال تعهداتی که داده اند، خواستار رفع موانع موجود شد.

وی با بیان اینکه صنعت طیور با وضعیت فعلی رو به نابودی می رود، به نامه آقای طهماسبی رییس انجمن شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ و مدیرعامل شرکت زنجیره ای ساوانا اشاره کرد و افزود: اگر در یکماه گذشته مرغ مادر جوجه ریزی نشده یا خیلی کم شده و اگر امروز به جایی رسیده ایم که آقای طهماسبی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نامه عزا و ختم صنعت طیور را اعلام می کند نشانه آن است که تولیدکنندگان ما به ستوه آمده اند و عده ای از تصمیم گیران یا نمی توانند و یا نمی خواهند کاری برای این صنعت انجام بدهند.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: قیمت نهاده ها بسیار بالاست و هزینه تمام شده برای مرغداران نیز با قیمتی که دولت از تولیدکنندگان می خواهد وارد بازار شود همخوانی ندارد، مرغداران متضرر شده اند و درخواست ما این است که در اسرع وقت نیازمندی ها تأمین شود و تولیدکننده حداقل دغدغه تأمین نهاده را نداشته باشد.

وی ادامه داد: ۴۵ درصد از میزان جوجه کشی کشور را مازندران دارد و در مجموع سه استان شمالی ۷۲ درصد این سهم را دارند و این یعنی اگر مشکلات تنها در سه استان شمالی حل نشود، شرایط فوق العاده و نگرانی ایجاد خواهد شد که امنیت غذایی را تحت الشعاع قرار می دهد.

میران آملی تأکید کرد: تصمیم سازان صنعت طیور باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند، زیرا بخش خصوصی وظیفه خود را به درستی انجام داد و در بدترین شرایط در سنگر تولید حضور داشته و دارد.

وی ادامه داد: وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به عنوان دو مجموعه دولتی در کنار بخش خصوصی شامل تشکل ها و اتحادیه ها باید قرار بگیرند و مشکلات را برطرف کنند.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران پیشنهاد داد که برای حفظ تولید و گله های مولد، تخم مرغ نطفه دار طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار خریداری شود.

این مسئول اظهار داشت: تأمین نهاده ها نیز در زمان مقرر و همزمان با جوجه ریزی صورت بگیرد.

وی از بانک های عامل خواست که تمدید تسهیلات بدون پیش پرداخت به مدت یکسال برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور لحاظ شود.

در این جلسه همچنین گلایه مندی هایی از سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی عنوان شد که به عنوان نمونه چرا ۳۰۰ هزار تن ذرت و ۱۴۰ هزار تن سویا وارد می شود اما تنها ۹۴ هزار تن ذرت و ۶۷ هزار تن سویا از طریق سامانه بازارگاه توزیع می شود؟ بقیه نهاده ها کجا می رود و چرا نظارتی نمی شود.

همچنین عنوان شد که بهتر است ارز، آزاد شود، زیرا ارز آزاد با نیمایی تفاوت چندانی ندارد و امکان تجارت هم در این حالت، بهتر است.

فعالان صنعتی طیور تأکید دارند که اگر دولت نمی تواند مشکلات این بخش را حل کند، شفاف بگوید تا ما واحدهای خود را مدیریت شده تعطیل کنیم تا بتوانیم در فرصت دیگری آن را احیا کنیم.

در پایان این نشست، عطااله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران به عنوان رییس کارگروه کمی و کیفی صنعت طیور کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران منصوب شد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *