رییس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مازندران: بستر پیشرفت و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود

رییس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مازندران:

بستر پیشرفت و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود

رییس کمیسیون تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مازندران گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان قدرت حل مشکلات را دارند و باید بستر ارتقا و پیشرفت آنها فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نخستین نشست کمیسیون تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی استان به ریاست پور مداح با حضور تعدادی از مدیران یا نمایندگان شرکت های دانش‌بنیان و مدیران دستگاه های مرتبط دولتی برگزار شد.

پور مداح یادآور شد که کمیسیون تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان وظیفه پایش فضای کلی کسب و کارها را در کشور برعهده دارد و می‌تواند پیشنهادهای اجرایی برای بهبود فضای کارآفرینی و اشتغال، تبیین تغییرات محیط کسب و کار و مشاوره رایگان جهت ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه این کسب و کارها را به دست‌اندرکاران و مسئوولان مربوطه ارائه کند.

وی با اشاره به اهمیت شرکتهای دانش‌بنیان در ارزآوری و قطع وابستگی کالایی در محصولاتی که توسط این شرکتها، باکیفیت بالاتر و قیمت پایین‌ترین نسبت به مشابه خارجی ساخته می‌شوند،  عنوان کرد که باید به این شرکتها جهت بدهیم تا به نقاط مثبت در صنعت و صادرات برسند.

رییس کمیسیون تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه نیازهای زیادی در کشور داریم و دانش‌بنیان ها می‌توانند کمک‌کار خوبی باشند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی قدرت حل مشکلات را دارند و باید بستر ارتقا و پیشرفت آنها فراهم شود.

این مسوول گفت: می‌توانیم از ظرفیت شرکتهای دانش‌پایه برای آموزش به شرکتهایی که تاکنون رغبتی به این سمت نداشتند و یا شرکتهایی که علاقمند به تحول و تولید محصولات دانش‌بنیان هستند، استفاده کنیم تا به این سمت تشویق شده و رغبت پیدا کنند.

پورمداح اظهار داشت: به اشتراک گذاشتن تجارب و دستاوردهای دانش‌بنیانی و تسری باور “ما می توانیم” به سایر شرکتها برای رسیدن به این بازار و اکوسیستم، حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: شرکتهای دانش‌بنیان در حقیقت دارای محصولات دانش‌بنیان هستند و این عنوان برای مجموعه‌هایی است که به معنای واقعی با علم و دانش، ثروت‌آفرینی و به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

در این نشست، سید مجید لطیفی نایب رییس کمیسیون کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی مازندران و مدیر یکی از شرکتهای دانش‌بنیان استان با تأکید بر اینکه باید اراده‌ای از سوی نظام و حکومت نسبت به جامعه نخبگان کشور صورت بگیرد، افزود: اشتباهات زیادی در کشور صورت می‌گیرد و با سوءمدیریت و بی‌تدبیری و تنها متکی بودن بودن به کارهای صرف سازمانی نمی‌توان کم و کاستی‌ها را حل کرد.

وی با بیان اینکه تنها با شعار به جایی نمی‌رسیم، گفت: باید “مانع‌زدایی” پیوست عملی همه شعارها در حوزه تولید و اقتصاد باشد.

تعارض بین قوانین دانش‌بنیان با قوانین بانکها، توجه به اهلیت فنی برای تبدیل یک شرکت تولیدی و صنعتی به دانش‌بنیان، نبود حمایت مناسب و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، فقر نیروی مهارتی در بخش کشاورزی، ارتباط بیشتر فضاهای علمی با بخش‌های عملیاتی و اجرایی و راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار با همت دانشگاهیان در بخش صنعت و کشاورزی، ازجمله مواردی بود که نمایندگان شرکتهای دانش‌بنیان و بخش دولتی در جلسه عنوان کردند.

تامین اعتبارات مورد نیاز و پرداخت به موقع تسهیلات، ضرورت باور و اعتماد به دانش‌بنیان‌ها، ایجاد بستر بازاریابی و تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان، ایجاد خط اعتباری برای شرکتهای راکد و تعطیل، حل موانع پارکهای علم و فناوری، و لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، از دیگر مسائلی بود که در نخستین نشست کمیسیون تخصصی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق مازندران، عنوان شد.

به گفته ایوب فرهادی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری مازندران، از ۹۶ شرکت دانش‌بنیان در استان، ۴۶ شرکت با تولید ۵۵۸ محصول، زیر نظر پارک علم و فناوری مازندران هستند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *