رییس کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق مازندران پیشنهاد داد: دولت، تعطیلات آخر هفته را افزایش دهد

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق مازندران پیشنهاد داد:

دولت، تعطیلات آخر هفته را افزایش دهد

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی  اتاق بازرگانی مازندران پیشنهاد داد که دولت برای تعدیل هجوم سفرها، تعطیلات آخر هفته ( پنج شنبه ها و جمعه ها ) را افزایش دهد تا فرصت سفر در طول سال ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، جلسه بحث و بررسی موانع و مشکلات گردشگری استان و ارائه راهکار مناسب جهت هماهنگی و تسهیل در خدمات رسانی برای گردشگران خارجی و داخلی در راستای اقتصاد و توسعه گردشگری، به ریاست ایوب فلاح نژاد رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی مازندران برگزار شد.

وی با اشاره به آغاز پیک جدید کرونا در سطح جهانی که ایران و مازندران نیز از آن مستثنی نیستند، گفت: این شرایط معادلات حوزه گردشگری را به هم ریخته و مختل کرده است. اکنون باید راهکارها و پیش بینی های لازم را برای شرایط جدید داشته باشیم.

رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ مشکلات عدیده ای را به وجود آورد و این روند در سال ۱۳۹۹ نیز تکرار شد، تصریح کرد: ۹۰ درصد مردم، برای تعطیلات نوروز ترجیح دادند در خانه بمانند و تنها ۱۰ درصد جابجایی مسافر را در سال گذشته داشتیم.

این مسوول ادامه داد: اما در سال ۱۴۰۰، هجمه مسافر شروع شد و تبعات آن را هم دیدیم که افزایش سه برابری مبتلایان به کرونا را داشتیم. باتوجه به اینکه در آستانه نوروز ۱۴۰۱ هستیم و باید از تجارب سالهای گذشته استفاده کنیم، می توانیم شرایط را به نحو مطلوبی برای رونق گردشگری تغییر بدهیم.

فلاح نژاد گفت: از یکسو موضوع واکسینه شدن مردم حائز اهمیت است و یکی از مواردی است که فعلاً در این شرایط می توانیم مقداری به گردشگری خوش بین باشیم.

وی با بیان اینکه در بدبینانه ترین شکل امکان دارد که سفرها قفل و محدود شود، افزود: امکان دارد که مانند اواخر سال ۱۳۹۹، محدودیت ها را بردارند و باز هجمه سفر آغاز شود یا اینکه محدودیت ها را برای واکسن نزده‌ها اعمال کنند تا امنیت سفر مقداری بالا برود.

فلاح نژاد گفت: چرخه صنعت گردشگری باید از حالت ایستایی خارج شود و مقداری حرکت داشته باشد. مسوولان بیشتر در صحنه بیایند و راهکارهای عملیاتی که به نفع مردم و کسب و کارهای حوزه گردشگری است را بیشتر انجام بدهند.

رئیس کمیسیون گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران یکی از راهکارهای تعدیل در هجوم سفرها را افزایش تعطیلات هفته عنوان و اظهار کرد: مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری باید تعطیلات هفته را بیشتر کنند تا اشتیاق به سفر تعدیل شود؛ یعنی به طور کامل پنجشنبه ها تعطیل باشد که با روز جمعه بتوانند برای یک سفر هرچند کوتاه برنامه‌ریزی کنند.

این مسوول بیان کرد: باید تمامی ظرفیتهای گردشگری استان خود را برای نوروز ۱۴۰۱ آماده کنیم و نگاه ما این است که به هر حال مسافر را در تعطیلات آخر سال و نوروز خواهیم داشت و باید آمادگی پذیرایی از میهمانان نوروزی را داشته باشیم.

آغاز فعالیتهای ستاد خدمات سفر در مازندران

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه بیان داشت: از سال ۱۳۹۸ تا کنون فراز و نشیب زیادی را در حوزه گردشگری داشتیم و خسارات بسیار زیادی به صنعت گردشگری دنیا و متعاقب آن ایران و مازندران وارد شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با واکسینه شدن جامعه، از شهریورماه روند خوبی را در سفر داشتیم و تا نیمه نخست آذرماه وضعیت مناسب بود و بخشی از خسارتها جبران شد.

معاون گردشگری مازندران گفت: در اواسط آذرماه امسال دستور برگزاری ستاد اجرایی خدمات سفر از سوی وزارت کشور به تمامی وزارتخانه های تابعه و استانداری ها، و از وزرات گردشگری به ادارات کل گردشگری در استانها ابلاغ شد.

حسنی اظهار داشت: در حال حاضر جلسات ستاد سفر برگزار می شود. تاکید وزارت گردشگری بر آمادگی استان‌ها به ویژه مازندران برای خدمات رسانی به مسافران است. تاکید بر مازندران به دلیل انباشت سفر است؛ چون بواسطه محدودیتهایی که اتفاق افتاد، اکنون رغبت و اشتیاق بالایی در سفر وجود دارد و حجم سفرها نیز غیر قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: البته اکنون بحث افزایش ابتلاها را به سبب شیوع سویه امیکرون داریم. با همه این تفاسیر و ابهاماتی که وجود دارد دستور بر آمادگی استانهاست و در مازندران نیز به کمیته های ۱۲ گانه استان اعلام کردیم و تاکنون سه جلسه با ستادهای خدمات سفر ۲۲ شهرستان به صورت ویدئو کنفرانسی انجام شده است.

معاون گردشگری مازندران گفت: به هر حال باید برای نوروز متفاوت در سال ۱۴۰۱ آمادگی داشته باشیم. امسال اسکان نوروزی در مدارس ممنوع شده است، اما کماکان زائرسرا، خانه های مسافر، خانه های استیجاری و کمپینگ ها را داریم و اگر نیاز باشد، از خوابگاههای دانشجویی استفاده می شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *