رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران: دولت باید کانال ارز را مشخص و روشن کند/حفظ مفهوم تولید با حمایت از تولیدکننده

رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران:
دولت باید کانال ارز را مشخص و روشن کند/حفظ مفهوم تولید با حمایت از تولیدکننده

رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران گفت: مسوولان مربوطه باید پاسخ دهند که نرخ گذاری ارز به چه صورت است که تولیدکننده یک دلار صادر می کند و بانک مرکزی می گوید دو دلار برگردان، دولت باید نرخ ارز را واقعی و کانال ارز را مشخص کند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی مازندران، ششمین نشست کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق با دعوت از مسوولان مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، تعاون و گمرک، به همراه تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان با هدف بررسی و پیگیری موانع موجود برگزار شد.
رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جهش تولید، اظهار داشت: یکی از مسائلی که مشخصاً در این زمینه می توانیم پیشنهاد دهیم، کنترل واردات است.
سید اسماعیل یزدانپناه ادامه داد: تقاضای مشخص ما به دولت این است که به طور جدی از ورود کالاهایی که در داخل تولید می شود، جلوگیری کند و نباید فرصت تأمین نیاز ۸۰ میلیون مصرف کننده و مشتری کالاهای داخلی را با واردات بی رویه از تولیدکنندگان داخلی بگیریم.
وی با بیان اینکه مشخصاً در وسایل آرایشی بهداشتی هیچ کمبودی در کشور نداریم و نیاز به واردات نیست، تأکید دارد که واردات کالاهای مشابه داخل، تنها برای کشور مبدأ سودآوری دارد، اما هم ارز ما را می سوزاند و هم تولیدکننده داخلی را متضرر می کند.
عدم رقابت در بازار خارجی با نرخ ارز کاذب
رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به گلایه یکی از تولیدکنندگان استان در زمینه ارزش ارز، اظهار داشت: نرخی که دولت در نظر می گیرد، قدرت رقابت در کشور رقیب را از ما می گیرد، دولت باید پاسخ دهد که نرخ گذاری به چه صورت است که تولیدکننده یک دلار صادر می کند و بانک مرکزی می گوید ۲ دلار را برگردان!
این مسوول درباره بازگشت ارز که به سختی صورت می گیرد، افزود: ما مجبوریم ۱۵ درصد صرافی را پرداخت کنیم و داستانهای متعددی را بگذرانیم که همه اینها اصل صادرات را زیر سؤال می برد.
جهش تولید در سایه حمایت از تولیدکننده است
یزدانپناه گفت: اگر ما به دنبال جهش تولید هستیم ابتدا باید تولید داشته باشیم و بخش مهم، توجه به بازار فروش است؛ اگر نتوانستیم محصولات خود را بفروشیم، باز هم تولید مفهوم خود را از دست می دهد.
رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به واردات بی رویه برنج در سال گذشته که برای کشاورزان ناامیدکننده بود، اظهار داشت: امسال نیازی به واردات برنج نداریم و امیدواریم دولت، در جهت حمایت از تولید داخل و تکرارنشدن اتفاقات ناخوشایند گذشته، از واردات برنج جلوگیری کند.
نیازی به واردات برنج نیست
مدیر توسعه بازرگانی اداره‌کل جهاد کشاورزی مازندران نیز در همین زمینه گفت: سال گذشته ۳/۵ تن تولید برنج داشتیم که نیاز کشور را برطرف می کرد اما یک میلیون و دویست هزار تن وارد شد که انتقاداتی را در پی داشت.
ابراهیم قربان نژاد بیان کرد: امسال وضعیت برنج خوب است اما تولیدکننده در شرایطی موفق است که حمایت شده و ضریب اطمینانی برای او ایجاد شود. لذا نیاز است که برای عدم تکرار مشکلات گذشته، بحث حمایتی و کنترل و نظارت بر بازار برنج به زودی انجام بگیرد و موضوع در شورای گفتگو به طور جد پیگیری شود.
وی ادامه داد: اگر چه نسبت به سال گذشته، تولید برنج اندکی کاهش یافته است اما برای تأمین بازار داخلی و صادرات، مشکلی وجود ندارد.

تعهد به گمرک در خصوص ارزش کالای صادراتی
در این جلسه مشکلات تأمین ارز تولیدکنندگان نیز مورد بررسی قرار گرفت، به عنوان نمونه یکی از مدیران عامل شرکت اظهار داشت: همه می دانیم که نمی توانیم ارز وارد کنیم مگر ارز ریالی مثلاً از افغانستان و عراق. و در این راه دو مشکل وجود دارد یکی اینکه به عنوان نمونه، کالا را از مرز سقز به عراق می فرستیم و ریال پرداخت می کنیم، قیمت تمام شده کالا کمتر از یک دلار است اما دولت می گوید باید دو دلار پرداخت کنی.
ابوالقاسم مدانلو گفت: چرا وقتی ارزش یک کالا به یک دلار نمی رسد، به اندازه دو دلار باید ارز حاصل از صادرات را پرداخت کنم، آنهم در حالی که هیچ دلاری هم دریافت نکرده ام.
در ادامه این بحث، رییس گمرک ساری، از تولیدکننده خواست تا اسناد و مدارک را در اختیار گمرک قرار دهد، تا اولاً تولیدکننده تعهد دهد که براساس ماده ۱۶ قانون گمرکی ارزش کالای او به چه میزان است، نظر گمرک هم اعلام شود، و با اخذ تعهد ارائه‌شده، به مشکلات این صادرکننده و سایر افرادی که با مشکل مشابه مواجهند، رسیدگی شود.
عسکر نیک‌نفس تصریح کرد: براساس ماده ۱۶، هرگاه بعد از ترخیص کالا از گمرک معلوم شود وجوهی که وصول آن به عهده گمرک است بیشتر یا کمتر از میزان مقرر دریافت شده و یا دریافت نشده، و یا اینکه اشتباهی دریافت شده است، گمرک و صاحب کالا می توانند در مدت مشخص، بر حسب مورد تمام یا مابه‌التفاوت را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند.
در این جلسه تأکید شد که کانال ارز باید دقیقاً مشخص و روشن باشد تا تولیدکننده به زحمت نیفتد، ارزش واقعی کالای صادراتی مورد توجه باشد، واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود متوقف شود، به طور ویژه در بحث برنج و مرکبات، اقدامات حمایتی باید با حساسیت بالایی صورت بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *