رییس و اعضای هیت نمایندگان اتاق مازندران خواستار شدند فعالیت های اقتصادی حلال آسان شود/ نظارت ها به‌معنای واقعی صورت بگیرد

رییس و اعضای هیت نمایندگان اتاق مازندران خواستار شدند

فعالیت های اقتصادی حلال آسان شود/ نظارت ها به‌معنای واقعی صورت بگیرد

 

چهاردهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران حاوی مطالب مهمی ازجمله تشدید نظارتها و کنترل بر نقل و انتقالات مالی، آسان‌گیری در فعالیت های حلال، پیگیری و جدی گرفتن جلسات، و بکارگیری مدیران توانمند و پیگیر بوده است که از دولت مطالبه کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مازندران، عبداله مهاجر دارابی در چهاردهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی مطالبه گر است و ابزار لازم برای حل مشکلات در دست دولت قرار دارد، اشاره ای به جلساتی چون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشت و ابراز گلایه مندی کرد که برخی از مدیران نسبت به اهمیت این جلسات توجیه نیستند و موارد عنوان شده را جدی نمی گیرند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مدیران پای کار بیایند و در حوزه اختیارات خود پیگیر مسائل تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشند، موانع را زودتر از سر راه بر می داریم، افزود: در وضعیتی قرار داریم که قیمت ارز افزایش چند برابری یافته، با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم و شرایط قانونی برای فعالیت در فضای کنونی مهیا نیست.

 

اتاق بازرگانی مازندران برای رایزنی جهت حل مشکلات به بلوغ رسیده است

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به پیگیری ها و تلاش های این مجموعه جهت حل مشکلات صادرکنندگان و سایر فعالان اقتصادی استان، اظهار داشت: اکنون اتاق به بلوغی رسیده است که می توانیم به راحتی برای رفع موانعِ همه گروه های اقتصادی، با مسوولان استانی و ملی گفتگو و نشست داشته و مکاتبه و پیگیری کنیم.

مهاجر دارابی با انتقاد از خروج غیراصولی مرکبات، هلو و شلیل و کیوی از مازندران که به اقتصاد استان لطمه می زند، گفت: سال گذشته ۱۷۵ هزار تن پرتقال و ۱۶۰ هزار تن کیوی از مازندران خارج شد اما به نام استان ثبت نشده و خیلی‌ها نیز به صورت پیله وری منتقل شده است، لذا مطالبه ما از دولت این است که نظارت ها را در این بخش افزایش دهد.

 

همکاری و حمایت دولت از بخش خصوصی، حیاتی است

نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران هم در این نشست  از پتانسیل خوب اقتصادی در مازندران گفت اما شرایط را خوب ندانست و معتقد است حتی اگر بهترین ماشین را داشته باشیم ولی جاده و بنزین مهیا نباشد، فایده ای ندارد.

محمد چلنگری جویباری از دست‌اندازی های فراوان در حوزه اقتصاد و نبود سرمایه در گردش و نقدینگی گفت که حال سرمایه گذاران را گرفته است و بسیاری از آنها با ورشکستگی و مشکل مواجه شده اند.

وی ادامه داد: ما یک موقعی می خواهیم بلندپروازی کنیم و خرید جدید داشته باشیم اما به دلیل موانعی که هست، گیر می کنیم و در کار می مانیم.

این فعال اقتصادی نیز در شرایط کنونی، تنها همکاری و حمایت دولت در بخش زیرساخت‌ها را برای بخش خصوصی حیاتی دانست.

 

مدیران، شایسته سالاری را مد نظر قرار دهند

رضا رستمی نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه بیشتر مشکلات امروز از مدیران ناکارآمد و تصمیمات نادرست آنهاست، افزود: باید مدیران ترسو را کنار بزنیم، مدیر باید به کار زیرمجموعه خود اشرافیت داشته باشد، از طرفی بعضاً تغییرات مدیریتی را می بینیم اما هیچ تغییری در زیرمجموعه اتفاق نمی افتد؛ حال آنکه برخی از مشکلات به کارشناسان و کارمندان ناکارآمد نیز بازمی گردد. بنابراین یک مدیر لایق باید به شایسته سالاری اهمیت بدهد.

 

برخی نهادها اراده‌ای برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل بین‌المللی در مازندران ندارند

علی تقی‌پور خزانه دار اتاق بازرگانی مازندران نیز در سخنانی اظهار داشت: تجربه نشان داده که تصمیم در حوزه کسب و کار بدون بخش خصوصی کارنامه خوبی نداشته است، لذا حضور این بخش در جلسات تصمیم گیری حائز اهمیت است.

وی با انتقاد از مجوزی که از سال پیش قرار بود برای شرکت های متقاضی جهت راه اندازی پایانه حمل و نقل بین المللی صادر شود اما انجام نگرفت، افزود: پیگیری توسط بخش خصوصی انجام اما اراده ای در برخی نهادها نسبت به این موضوع وجود ندارد.

وی بیان کرد: مازندران از سال ۸۶ تاکنون شرکت حمل و نقل بین المللی ندارد و پس از پیگیری های فراوان به این نتیجه رسیدیم که دستور وزیر نادیده گرفته شده است.

تقی‌پور همچنین گریزی به ارز حاصل از صادرات زد و گفت: در شرایط فعلی ترجیح می دهیم صادرات نکنیم، ما حتی اگر بزرگترین تولیدکننده هم باشیم اما وقتی بستر برای فعالیت فراهم نباشد، صادرات نمی کنیم.

 

تولیدکننده با نوسانات شدید در شبانه روز مواجه است

امید حاجیان برنجستانکی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران هم با اشاره به اینکه با شرایط بد اقتصادی و بویژه که به دلیل شیوع کرونا، ویروس شدت یافته و بسیاری از شرکت ها ورشکسته شده اند و یا مشکل دارند، صحبت خود را شخصی ندانست و گفت: اکنون صحبت از مملکت و کلی بوده و از سرمایه گذار و تولیدکننده حرف می زنیم که باید حمایت شوند.

وی، حرکت در فعالیت اقتصادی را همچون حرکت مهره های شطرنج دانست که اگر به خوبی کنار هم چیده نشوند، نتیجه درستی نمی دهد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تولیدکننده و سرمایه گذار با نوسانات شدید قیمتی در شبانه روز مواجه بوده، و برخی از آن ها به دلیل مشکلات مالی و واقعاً بیگناه در زندان هستند.

حاجیان برنجستانکی همچنین با اشاره به سخنانی در خصوص ایجاد هلدینگ، تصریح کرد: هلدینگ برای سرمایه دارها و پول های بیکار است، نه برای سرمایه گذار، ما تولیدکننده هستیم و هر طور هم مشکلات باشد، دست از تولید نمی کشیم.

 

نظارت ها به معنای واقعی صورت بگیرد

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اگر دولت بستر مناسبی را برای بازرگانی ایجاد کند، سرمایه گذاری به شکل صحیح انجام می گیرد، تأکید کرد: هر جایی که دولت بستر را فراهم کند، بخش خصوصی با تمام توان وارد میدان می شود و این توانایی در اتاق بازرگانی مازندران وجود دارد.

سید اسماعیل یزدانپناه ادامه داد: بازرگانی بیشترین سهم را در زنجیره ارزش دارد، یعنی اگر بهترین تحقیق و توسعه و تولید انجام بگیرد اما بخش بازرگانی لنگ باشد و زیرساخت فروش و صادرات وجود نداشته باشد، زحمات به هدر می رود.

وی که سال هاست در زمینه تولید و صادرات برنج فعالیت دارد، با انتقاد از واردات بی رویه برنج در حالی که نیاز برنج کشور با مقدار کمی تأمین می شود، به واردات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی برنج در سال ۹۸ با ارز دولتی اشاره کرد که یک میلیون و ۲۰۰ یعنی سه برابر بیش از نیاز کشور بوده است.(نیاز داخلی ۴۰۰ هزار تن بود)

وی از مسوولان خواست که برای حفظ اشتغال موجود، کمک به تولید داخل، کمک به سرمایه گذاری ها و اشتغال جدید و تحقق شعار جهش تولید، از واردات بی رویه و واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد، جلوگیری کنند و نظارت ها و اعمال قوانین بازدارنده به معنای واقعی صورت بگیرد.

 

برخی مدیران پاکدست از مجموعه کنار زده می شوند

سیدمحمدجعفری رییس کمیسیون تخصصی تجارت خارجی اتاق بازرگانی مازندران نیز ساختار فعلی اقتصادی و مدیریتی در این حوزه را نیازمند اصلاح دانست و گفت: ساختار بگونه ای است که حتی مدیران توانمند نمی توانند در آن فعالیت کنند و حتی مدیران پاکدست در برخی مجموعه ها کنار زده می شوند.

وی ادامه داد: برخی از مدیران تنها به دنبال حفظ شرایط موجود و حفظ صندلی خود هستند، و این موضوع مدیر را از مسیر اصلی خود منحرف می کند.

جعفری بزرگترین مشکل امروز کشور را مدیریت اجرایی نادرست دانست و خواستار بازنگری در این ساختار اساسی و زیربنایی در کشور شد.

 

فعالیت های ثواب و حلال آسان شود

رییس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران هم از سختی فعالیت های اصولی و حلال در کشور گفت که برخلاف کشورهای موفق و پیشرفته است، کشورهایی که اجازه نمی دهند هیچ پولی بدون حساب و کتاب وارد چرخه اقتصادی شود.

سید مجید لطیفی از این شرایط گلایه مند است و می گوید: اگر در این کشور بخواهم پولی را در چارچوب خودش انتقال بدهم زیر ذره‌بین هستم اما یک فرد عادی، بدون چارچوب می تواند هر پولی را جابجا کند و بازخواست نمی شود.

وی در پایان از دولتمردان خواست که انجام فعالیت های اقتصادی ثواب و حلال را در کشور آسان و جریان بازار را کنترل کنند، همچنین اراده ای در کشور برای نظارت بر نقل و انتقالات نظام پولی و مالی حاکم باشد.

 

تلاش می کنم تا چراغ تولید روشن باشد

غلام عسکر بهزاد رییس کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به مشکلاتی که در راه تجارت و فعالیت اقتصادی وجود دارد، اظهار داشت: سطح اختیارات بانک ها پایین است و این موضوع مشکلات را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی از پول بیت المال است، بر این نکته تأکید داشت که چرا بانک ها به طرح های که توجیه اقتصادی ندارند تسهیلات می دهند. اکنون کارخانجاتی داریم که تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

بهزاد با اشاره به برخوردهای نادرست بانک ها و بیمه تأمین اجتماعی با تولیدکنندگان، گفت: آن ها حتی به‌حق محاکمه نمی کنند، برای امثال من که تخلف ندارم قانون به دنبال ایراد گرفتن است اما به دنبال آنهایی که بدون حساب و کتاب و با تخلف فعالیت دارند، نمی رود.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: من یک تولیدکننده هستم، همه زندگیم را روی همین کار گذاشته‌ام تا چراغ تولید روشن باشد.

 

کسب و کار ۲۸۰ دفتر گردشگری مازندران تحت‌الشعاع کرونا از رونق افتاد 

رییس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه سن و سالی را در فعالیت اقتصادی گذراندیم و فراز و نشیب‌های فراوانی را دیدیم، گفت: حوزه گردشگری یکی از اولویت‌های نخست اقتصادی در مازندران است، جایگاه خاصی دارد اما فشل مانده است.

ایوب فلاح نژاد با انتقاد از تصمیم گیری ها و نبود پاسخگویی مناسب در حوزه گردشگری استان، اظهار داشت: نیازمند رونق کسب و کار در حوزه گردشگری هستیم و این امر نیاز به پاسخگو  و پیگیر بودن مسؤولان دارد.

وی با اعلام اینکه بر اساس آمار ۲۸۰ دفتر گردشگری در مازندران تحت الشعاع ویروس کرونا از رونق کسب و کار افتادند، افزود: تسهیلاتی که اختصاص دادند هنوز وضعیت پرداختی آنها مشخص نیست، اکنون باید به سرمایه گذاران کمک کنیم که طرحهای گردشگری خود را به سهولت به نتیجه برسانند، موانع بیمه ای آنها را از پیش رو برداریم تا رونق کسب و کار حاصل شود.

 

دولت باید حامی صادرکننده باشد

موسی آقایی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه ۲۵ سال پیش که غرب استان صادرات کیوی داشتیم؛ برای مدتی دولت به خوبی از صادرکنندگان حمایت می کرد و به راحتی به ترکیه و برخی دیگر از کشورها صادرات انجام می شد اما از سال ۸۵ یا ۸۶ مشکلات ما آغاز شد و حتی برای دریافت کارت بازرگانی محدودیت ایجاد شد.

وی که تا سال ۹۷ بعنوان صادرکننده نمونه بخش کشاورزی معرفی شده است، می گوید: صادر کننده ای که سرباز نظام است و در خط اول مقابله با جنگ اقتصادی قرار دارد، باید مورد حمایت نباشد نه اینکه موانع زیادی را در برابرش قرار دهند.

 

انتظار بیش از سه ماهه برای یک کد سامانه

محمد اوابی دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران اظهار داشت: مواد اولیه ای را که سفارش داده بودم، اکنون بیش از سه ماه در گمرک آماده تحویل است، پول را هم پرداخت کردم اما برای یک کد سامانه که باید اختصاص دهند تا تیک ترخیص را بزنند و کالا را دریافت کنم؛ اینهمه مدت باید منتظر بمانم.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصادی و بعضاً تصمیم گیری های نادرست که شرایط را بدتر می کند، افزود: در کشور مشکل سوء مدیریت یا عملکرد بد مدیران را داریم. سیستم و ساختار مشکل دارد.

اوابی گفت: جای ارزشها در کشور عوض شده است و آنهایی که می خواهند سالم کار کنند با مشکلات فراوانی مواجه می شوند، باید مشکلات اقتصادی در استان فراتر از این و در سطح ملی با اصلاح ساختار حل شود تا تعادل به بازار برسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *