رییس شورای گفتگو مازندران تأکید کرد؛ حل مشکلات حمل و نقل دریایی با ارتباط بیشتر کشتیرانی و صادرکنندگان

رییس شورای گفتگو مازندران تأکید کرد؛

حل مشکلات حمل و نقل دریایی با ارتباط بیشتر کشتیرانی و صادرکنندگان

استاندار و رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به اینکه صادرات در استان به هر طریقی که شده انجام می گیرد، تأکید کرد: حمل و نقل از طریق کشتی به صرفه تر است و برای سرعت‌بخشی به روند صادرات از مسیر دریا، نیاز به ارتباط بیشتر و تنگاتنگ با مجموعه کشتیرانی داریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، یازدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع “بررسی مشکلات فعلی پیش روی فعالان بخش خصوصی با ناوگان حمل و نقل دریایی مازندران و بررسی امکانات و ظرفیت های کشتیرانی دریای خزر جهت توسعه صادرات کالاهای مازندران” به ریاست احمد حسین زادگان استاندار مازندران و دبیری عبداله مهاجر دارابی، همچنین با حضور منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان مازندران و داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر برگزار شد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به قیمت به‌صرفه جابجایی کالا از طریق کشتی و نظر به ظرفیتهای کشتیرانی، وجود پایانه صادراتی، استقرار ۵ گمرک و سه بندر فعال، سورتینگ و وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان آشنا به مسائل روز در استان، گفت: تجهیزات و امکانات کشتیرانی نسبت به گذشته بهتر شده است و باید به حوزه صادرات کمک شود؛ بحث تأمین کانتینرها و کامیون های یخچال‌دار در مازندران به نسبت سایر نقاط کمتر مورد توجه قرار گرفته و انتظار است که اکنون باتوجه به ظرفیتهای صادراتی، بیشتر به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: اما با همین اوضاع، شرکت کاله علیرغم ریسک و هزینه بالاتر صادرات دارد، با استفاده از ظرفیت های بندری سایر استان ها و گمرکات دیگر نیز صادرات در حال انجام است اما وقتی می توانیم اینها را سرعت بدهیم طبیعتاً به همان پیشنهاد نخست اتاق مازندران می رسیم که نیاز به ارتباط بیشتر و تنگاتنگ با مجموعه کشتیرانی داریم؛ شاید صادرکنندکان ما از ظرفیتهایی که کشتیرانی دارد آگاهی کامل نداشته باشند و یا مشکلات خود را به خوبی نتوانستیم به کشتیرانی منتقل کنیم.

استاندار مازندران ادامه داد: تأمین کانتینرهای جدید و موضوع حمل مرکب و چندوجهی در تجارت بین المللی که مورد نظر صادرکنندگان است، با هماهنگی بین بخشی، نزدیکترشدن ارتباطات با دستگاه های مربوطه در حمل و نقل هوایی، جاده ای و دریایی و ایجاد دفتر متمرکز کشتیرانی(در حوزه حمل و نقل دریایی) در استان قابل حل است.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران از بنادر خواست که در پیگیری و رفع مشکلات صادرات از مسیر دریا فعالتر ورود پیدا کنند؛ چون بخشی از پایگاه های کشتیرانی در بنادر است، بندری که مزیت های مناسبی را برای صادرکنندگان ایجاد کند، آن بندر رونق بیشتری می گیرد.

حسین زادگان با بیان اینکه پایانه صادراتی مازندران به عنوان یک ظرفیت مهم در استان فعال شده است، اشاره ای به صادرات سالجاری از پایانه صادراتی مرکبات استان داشت که میزان آن می تواند چندین برابر شود. چرا که به لحاظ بین المللی و در حوزه دیپلماسی اقتصادی هماهنگی های لازم ایجاد شده، و اتحادیه اوراسیا این ظرفیت را برای ما ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی مازندران با رویکرد مسئله‌محور وارد موضوعات شده و برخی از مشکلات را احصا کرده است، افزود: فکر می کنم شرکت کشتیرانی با جدیت به مواردی که پیشنهادات کارگروه است ورود پیدا کرده و مشکلات را پیگیری کند تا حداقل در صادرات محصولات کشاورزی برای ما که یک استان ساحلی و همسایه با کشورهای حوزه خزر هستیم، استفاده کافی را ببریم.

کشتیرانی خزر باید ایرادات حمل و نقلی را برطرف کند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به برگزاری چند جلسه درباره کشتیرانی خزر و موانع صادرات از مسیر دریا، اظهار داشت: در این جلسات پیشنهاداتی داشتیم که مورد قبول قرار گرفت و این قطعی خواهد شد.

عبداله مهاجر دارابی گفت: شرکت کشتیرانی خزر امکانات بالقوه ای دارد که با حمایت مسوولان استانی می توانیم آنها را بالفعل در بیاوریم. و استان مازندران که یکی از ظرفیت های آن “بندر امیرآباد” است باید از امکانات کشتیرانی به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای مازندران به بندر آستارا می رود و از آنجا با مشقت های فراوانی به سایر کشورها صادر می شود، گفت: اگر کانتینرهای یخچال‌دار را در مازندران داشته باشیم – ۸۰ درصد کالای ما که می رود آستارا و به نام ما هم ثبت نمی شود – این زمینه ایجاد می شود که هم کشتی ها در بنادر مازندران فعال شود و هم کالا از خودِ بندر امیرآباد به مقصد ارسال می شود.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه صادرکننده ما در هر شرایطی به دنبال این است که کار خود را به نحو مناسب‌تر انجام بدهد، گفت: باتوجه به اینکه بخشی از امکانات شرکت کشتیرانی خزر دولتی و بخشی دیگر خصوصی است؛ اگر حالت رقابتی ایجاد نکند همین شرایط اتفاق می افتد که صادرکنندگان ما رغبتی به حمل بار از طریق این شرکت ندارند.

مهاجر دارابی ادامه داد: اکنون کشتیرانی اعلام کرده است که ۱۰ کانتینر یخچال‌دار در بندر امیرآباد موجود است. ما به همه صادرکنندگان اعلام کردیم اما چرا رغبت پیدا نمی شود؟ چون تا زمانی که ایرادات برطرف نشود؛ حرف صادرکننده و مشکلات آنها را پیگیری نکنیم توفیقی نمی کند.

وی خطاب به مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر گفت: ” شما در کشتیرانی ظرفیت و امکانات را دارید و می توانید اگر ۳۰ درصد ظرفیت کشتیرانی پُر است، آن را به ۱۰۰ درصد برسانید و از برگشتی استفاده کنید. بنابراین باید موضوع را ملی نگاه کنیم، ضمن اینکه ما باید حمل مرکب را هم در نظر بگیریم، ضعف ها را ببینیم، اگر ما به عنوان نماینده بخش خصوصی و کشتیرانی به عنوان نماینده دولت، مشکلات را در حوزه دریا پیگیری و اصلاح کنیم به نتیجه می رسیم”.

آمادگی مجمع نمایندگان مازندران برای پیگیری مشکلات صادرکنندگان

رییس مجمع نمایندگان مازندران نیز اظهار داشت: مهمترین موضوع ما در استان تولیدات صادرات محور است که با استفاده از زیرساخت هایی که داریم حاصل می شود. دو موضوع داریم؛ یکی اینکه بخشی از مسائل را باید در کشور و بخشی در آن سو از طریق رایزنان اقتصادی حل شود.

منصورعلی زارعی گفت: بازار بزرگ ۵۰۰ میلیون نفری را در حاشیه دریای خزر داریم و باید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه حمل بار از طریق کشتی ارزانتر است اما تنها ۳۰ درصد آن فعال است، افزود: “در بحث رایزنان اقتصادی باید قوی عمل کنیم، تقاضا این است که برخی از این مسائل با هماهنگی بین‌دستگاهی حل شود، و برخی از طریق مجمع نمایندگان استان در تهران در حوزه‌های مختلفی که شورای گفتگو اعلام کند، در خدمت هستیم”.

ثبت “شرکت کشتیرانی مازندران”

در ادامه، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر به بیان ظرفیت های کشتیرانی پرداخت و اعلام کرد که این شرکت برای توسعه حمل و نقل دریایی در مازندران تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

داود تفتی با بیان اینکه عزم راسخ در مازندران برای توسعه بندر استراتژیک امیرآباد و سایر بنادر استان وجود دارد، افزود: در کشور دو بندر حیاتی داریم؛ یکی چابهار در جنوب و دیگری امیرآباد در شمال، و رشد این دو بندر برای کشتیرانی بسیار حائز اهمیت است.

وی از تلاش شرکت کشتیرانی خزر برای ترغیب فعالان اقتصادی به صادرات از مسیر دریا گفت و اینکه در این زمینه حتی قیمت‌ها را از بنادر گیلان پایین تر در نظر گرفته ایم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر از ثبت شرکتی به نام “شرکت کشتیرانی مازندران” خبر داد و گفت: علاوه بر این امتیاز، دفاتر کشتیرانی را در بندر امیرآباد، بندر نفتی نکا و بندر نوشهر داریم تا به مشکلات و مسائل حمل کالا از طریق شرکتهای کشتیرانی رسیدگی کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران؛ در یازدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان؛ راه اندازی دبیرخانه مشترک بین کشتیرانی، استانداری و اتاق بازرگانی، و همچنین استقرار پایگاه کشتیرانی مادر در بندرامیرآباد مورد موافقت شورای گفتگو قرار گرفت.

حفظ کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی، اثبات کیفیت کانتینرهای شرکت کشتیرانی، کاهش هزینه های بندری، پیگیری و مسئولیت‌پذیری درخصوص ضمانت بار، و کنترل واسطه ها، ازجمله مطالبات فعالان بخش خصوصی در بخش صادرات از مسیر دریا بود.

بهبود خدمات ناوگان کشتیرانی، تعدیل نرخ حمل و نقل، اختصاص سوخت به شرکت های کشتیرانی و سایر شرکت های حوزه حمل و نقل دریایی، خرید و استقرار کانتینرهای یخچالدار در بندر امیرآباد توسط کشتیرانی خزر، توجه به افزایش ضریب ایمنی، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری از سوی کشتیرانی، و تشکیل میز صادراتی ایران و هند با همکاری اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و هند در محل اتاق بازرگانی مازندران، ازجمله مواردی بود که در نشست های اخیر اتاق استان درباره توسعه حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گرفت و در شورای گفتگو ارائه شد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *