رییس اتاق مازندران عنوان کرد: تحقق صادرات ۳ میلیارد دلاری با حمایت دولت دست یافتنی است

رییس اتاق مازندران عنوان کرد:

تحقق صادرات ۳ میلیارد دلاری با حمایت دولت دست یافتنی است

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه استاندار برای حل مشکلات پیش روی توسعه تجارت خارجی اهتمام دارد، گفت: تحقق تحقق صادرات ۳ میلیارد دلاری از این استان با حمایت دولت دست یافتنی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در نشست فصلی با خبرگزاری های استان با اعلام اینکه اگر دولت مشکلات تولید و صادرات را حل کند با همراهی بخش های دولتی و خصوصی صادرات ۳ میلیارد دلاری مدنظر استاندار تحقق یافتنی است، افزود: در صورت رفع موانع موجود، چشم انداز تحقق این هدف دور از ذهن نیست.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی با خروج آمریکا از برجام تا حدودی مبادلات بانکی ما نسبت به گذشته دچار مشکل شد و با این وضع نیز دولت می تواند با حمایت از صادرکنندگان این دشواریها را کاهش دهد.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران پرداخت مشوق های صادراتی، تعیین نرخ ارز منطقی و متناسب با شرایط روز را از راهکارهای پیشنهادی برای این حمایت اعلام کرده است.


رشد ۵ درصدی ارزش صادرات مازندران

رییس اتاق بازرگانی مازندران که در سه ماهه اول سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان مازندران ازلحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته حدود ۵ درصد بیشتر شد به طوری که در این مدت صادرات این خطه شمال کشور از گمرکات استانی به ۱۰۵میلیون دلار رسیده است.
وی حجم صادرات غیر نفتی را ۱۹۶ هزار تن بیان کرد و اضافه کرد : همین میزان صادرات کالاهای غیر نفتی مازندران نیز از گمرکات سایر استان های کشور انجام شد که به دلیل نبود آماربرداری از این ارقام به حساب استانی نیامده است.

وی توضیح داد : در سال گذشته تجار مازنی ۱۰۰ هزار تن کیوی تولیدی این خطه شمال کشور را صادر کردند و صرفا ۵ هزار تن از این صادرات از گمرکات استانی بود.

به گفته وی ۹۵ هزار تن صادرات کیوی از گمرکات استان های دیگر انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران دلیل انجام ۹۵ درصد صادرات کیوی این استان از گمرکات سایر استان ها از جمله استان همجوار ( گیلان) را ناشی از نبود زیرساخت و گرانی حمل و نقل دریایی انتقال از مازندران نسبت به سایر استان ها بیان کرد.

وی نبود شرکت های بزرگ صادراتی و برندسازی و بالا بودن تعرفه گمرکی کشورهای هدف را از مهمترین موانع پیشروی صادرات مازندران بیان کرد.

مهاجر اظهارداشت : برای صادرات مرکبات با میزان زیاد در سال زراعی پیشرو پایانه صادراتی در شهرستان جویبار در دست ساخت قرار دارد که می تواند تا ۱۰۰ هزار تن صادرات مرکبات را یکجا داشته باشد.


تولید صادرات محور

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نبود نگاه صادرات محور در تولید در بخش های صنعتی و کشاورزی را مهمترین مانع در این حوزه برشمرد و گفت که تاکنون هیچ اقدام عملی نیز از سوی دستگاه های متولی برای ایجاد این نگاه صورت نگرفته است.

مهاجر معتقد است که نبود نگاه صادرات محور در تولید با رویکرد ارتقاء بهره وری و کاهش قیمت باعث شده تا تجار ایرانی نتوانند در رقابت با رقبا خود در این حوزه موفق باشند و در بیشتر اوقات نیز با وجود ظرفیت به علت نبود این نگاه بازار از دست تجار ما خارج شده است.

وی اضافه کرد : باید دستگاه های متولی نگاه خود را از صرف افزایش تولید به رشد تولید صادرات محور تغییر دهند و بستر آن را فراهم کنند و در این صورت تجار با حمایت نسبی دولت می توانند در امر صادرات موفق عمل کنند.

وی ظرفیت های مازندران را در صادرات محصولات کشاورزی در حوزه باغی، آبزی و طیور بیان کرد و اظهارداشت که در شرایط فعلی با وجود ظرفیت های مازاد در این حوزه ها، کمترین ظرفیت مازاد با رویکرد صادرات محور است و این رویه تجار و تولید کننده را دچار مشکل کرده است./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *