رییس اتاق مازندران در برنامه زنده تلویزیونی”جهش”: صادرات قطع نمی شود/ باغداران پرتقال را کمتر از ۱۰ هزار تومان نفروشند

رییس اتاق مازندران در برنامه زنده تلویزیونی”جهش”:

صادرات قطع نمی شود/ باغداران پرتقال را کمتر از ۱۰ هزار تومان نفروشند

رییس اتاق بازرگانی مازندران از باغداران استان خواست که صبوری پیشه کنند و پرتقال را کمتر از ۱۰ هزار تومان نفروشند، همچنین تأکید کرد که “در کشور چیزی به نام صادرات بی رویه نداریم و صادرات هم قطع نمی شود”.

 

به  گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، مازندران، عبداله مهاجر دارابی در برنامه تلویزیونی “جهش” از سیمای مازندران که با موضوع صادرات مرکبات برگزار شد؛ به فرصت ها و چالش های صادراتی اشاره کرد.

وی با تقدیر از احمد حسین زادگان استاندار مازندران و حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی ایشان که توجه خاصی به صادرات مرکبات و کیوی استان دارند، اظهار داشت: با پیگیری های خوبی که انجام گرفت؛ در حالی که سال گذشته در چنین زمانی پرتقال مازندران را روی درخت حتی هزار تومان هم نمی خریدند .

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه برای مدیریت قیمت و متناسب سازی عرضه و تقاضا راهی جز صادرات نداریم، افزایش قیمت دلار را عاملی برای بالا رفتن تقاضای صادرات عنوان کرد که مرکبات با قیمت خوبی صادر می شود.

این مسوول با اشاره به تولید بیش از ۲ میلیون تن مرکبات سالانه در مازندران، افزود: بیش از یک میلیون تن مازاد بر مصرف داخل داریم که بهترین راه مدیریت آن، صادرات است به طوری که سود واقعی را باغدار و بازار ببرند.

مهاجر دارابی با اعلام اینکه مرکبات در میادین میوه تهران تا ۱۵ هزار تومان به فروش می رسد، تصریح کرد: امسال با توجه به مشاهداتی که داریم، فروش پرتقال در باغ تا ۱۰ هزار تومان هم می رسد و ۵ هزار تومان مابه‌التفاوت قیمت در میادین تهران نیز برای کرایه های حمل و نقل است.

وی از باغداران خواست که صبوری و متانت به خرج دهند و پرتقال را کمتر از ۱۰ هزار تومان نفروشند.

رییس پارلمان بخش خصوصی مازندران از اینکه تعهدات ارزی در حوزه صادرات برداشته نشده است گلایه مند بود، اما از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات را در برابر واردات قرار داده است، آن را نقطه قوت از سوی دولت عنوان کرد.

مهاجر دارابی ادامه داد: اگر حمایت‌های دولت وجود داشته باشد و به مطالبات بخش خصوصی پاسخ دهد؛ کشاورز و باغدار بهره‌وری و کیفیت محصول را بالا می برد تا قیمت بالایی داشته باشد.

وی همچنین خواستار افزایش سهم تولید از منابع پولی و بانکی در مازندران شد و اعلام کرد که این سهم در حال حاضر ۶۵ درصد است در حالیکه استان تهران تا ۹۵ درصد از منابع بانکی را به بخش تولید و حوزه کسب و کار اختصاص داده است.

رییس اتاق بازرگانی مازندران همچنین اشاره ای به ورود خریدارانی از عراق، روسیه، آذربایجان و برخی دیگر از متقاضیان مرکبات به باغهای استان داشت و اعلام کرد: “البته ما خوشحالیم که باغدار ما پول خود را می گیرد اما آنها در واقع واسطه هایی هستند که به باغدار آسیب می رسانند(خرید محصول پیش از موعد و پایین تر از قیمت واقعی) که باید این‌ها را جمع کنیم”.

این مسوول خواستار در پیش گرفتن مسیر مشخص در حوزه صادرات شد و بخشنامه های متعدد در طول سال را مخل فعالیت اقتصادی دانست زیرا اگر مسیر ثابت باشد، تکلیف صادرکننده و تولیدکننده مشخص است.

وی از مدیران و مسوولان گمرک مازندران به جهت همکاری با صادرکنندگان و پاسخگو بودن در هر ساعت از شبانه روز قدردانی کرد.

مهاجر دارابی درباره سخنانی مبنی بر “صادرات بی رویه”گفت: “مردم کشور و مازندران بدانند که ما نه مرکبات کم داریم و نه صادرات بی رویه داریم، صادرات داریم و  قطع نمی شود”.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در پایان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باتوجه به تحریم ها و شیوع کرونا اعلام کرد که اگر صادرات هر استانی تا ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته باشد، نرمال است، این در حالیست که مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون، نسبت به عدد صادرات سال گذشته در چنین زمانی، ۱۹ درصد کاهش داشته است.

در این برنامه، حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز حضور داشت و آقایان محمد تقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی و علی یوسفی منش ناظر گمرکات استان، میهمان تلفنی برنامه بودند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *