رییس اتاق بازرگانی مازندران: روز صنعت و معدن فرصتی برای بازنگری در تصمیمات حوزه تولید است

رییس اتاق بازرگانی مازندران:

روز صنعت و معدن فرصتی برای بازنگری در تصمیمات حوزه تولید است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، روز صنعت و معدن را فرصتی مغتنم برای تجدید نظر در تصمیم‌گیری‌های این بخش دانست به‌نحوی که هماهنگ با شعار سال باشد و به معنای واقعی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برای جهش تولید صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی با تبریک روز ملی صنعت و معدن به همه فعالان و تلاشگران این بخش، بیان کرد: صنعت و معدن به عنوان موتور محرکه بخش اقتصاد تأثیر مهمی در افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی دارد، از اینرو باید نگاه مسوولان به این بخش بیشتر و بهتر از گذشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات فراروی حوزه صنعت و معدن مهمترین مسئله را بروکراسی‌های زائد و دست و پاگیر عنوان کرد و گفت: این روال که در حال تبدیل به یک موضوع عادی بوده و رنجش فعالان اقتصادی را در پی داشته است؛ ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از بانک مرکزی و مالیات و گمرک گرفته تا وزارت صنعت، معدن و تجارت است که یک سردرگمی را ایجاد کرده، تا حدی که گاهاً سرمایه‌گذاران از آغاز یا ادامه کار منصرف می‌شوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: در فعالیت‌های معدنی با تداخلات بسیار زیادی بین محیط زیست، منابع طبیعی، و صنعت، معدن و تجارت مواجهیم، واگذاری محدوده‌‌های معدنی استان در پیچ و خم تصمیمات ادارات کل منابع طبیعی و صمت مازندران مانده است. حتی اوقاف نیز در برخی موارد با اسناد و مدارک و ادعای وقفیت اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، چالش‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است تا حدی که در مواردی؛ سرمایه گذاران استعلام و مجوزات قانونی گرفتند و کار را شروع کردند اما اکنون مشخص شده که بخشی از اراضی موقوفی است و صاحبان صنایع با مشکل حقوقی مواجه شده‌اند.

این مسوول همچنین نوسانات شدید نرخ ارز که به بالارفتن هزینه‌های تولید منجر شده، دخالت دولت در بازار و قیمت گذاری‌های دستوری محصولات فلزی و معدنی و ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه را از دیگر مواردی عنوان کرد که فعالان بخش صنعت و معدن را به ستوه آورده است و در این شرایط که واحدهای تولیدی و صنعتی ما نیاز به محیط آرام و باثبات برای ادامه فعالیت دارند اما مسوولان با اعمال سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مغایر با فعالیت در محیط کسب و کار “خودتحریمی” را رقم زده‌اند.

مهاجر دارابی روز صنعت و معدن را فرصتی مغتنم برای تجدید نظر در تصمیم‌گیری‌های این بخش دانست به‌نحوی که هماهنگ با شعار سال باشد و به معنای واقعی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برای تولیدکنندگان و صنعتگران ما که در شرایط تحریم نیز دست از کار و تلاش نکشیدند و در عرصه اقتصاد حضور داشتند؛ اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از گفتگو با بیان اینکه استان مازندران دارای توانمندی‌های بالایی در بخش معدن است، اعلام کرد: این استان از نظر ذخیره فلورین  و سنگ گرانیت در رتبه نخست کشور قرار دارد، همچنین از نظر ذخیره ذغالسنگ در رتبه دوم قرار گرفته و دارای آنومالی‌های مس، طلا، تنگستن، سرب، روی، باریت و … است.

رییس اتاق بازرگانی مازندران ازجمله توانمندی‌های این استان در بخش صنعت با بیش از ۳ هزار واحد صنعتی را در زمینه عایق‌های رطوبتی، فلزات اساسی و ماشین‌آلات، صنایع برق و الکترونیک، انواع مواد غذایی و فرآورده‌های لبنی، کاغذ، مقوا، سیمان، مصالح ساختمانی، انواع روغن‌ههای خوراکی، انواع کنسانتره آبمیوه و نوشابه، و … عنوان کرد که به بیش از ۸۰ نوع می‌رسد.

مهاجر دارابی در پایان اظهار امیدواری کرد که در دولت جدید و با نگاه جدی‌تر به حوزه تولید و اشتغال، موانع پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود و شاهد رونق و جهش تولید باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *