رییس اتاق بازرگانی مازندران در جمع خبرنگاران: دولت باید شرایط صادرات را تسهیل کند

رییس اتاق بازرگانی مازندران در جمع خبرنگاران:

دولت باید شرایط صادرات را تسهیل کند

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: تولیدکننده و صادرکننده کار خود را به خوبی انجام می‌دهند اما ابزار صادرات دست دولت است و باید شرایطی را برای تسهیل در تجارت فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در نشست خبری، با قدردانی از همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: رسانه ها نقش مهم و اثرگذاری در کمک به رشد اقتصاد کشور و تقویت زیرساختهای این بخش دارند.

وی با اعلام صادرات بیش از ۷۰۰ میلیون دلاری فعلی در استان، پیش بینی ظرفیت یک میلیارد دلاری را دور از انتظار ندانست و گفت: طی چهار ماهه امسال به نسبت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد صادرات داریم.(مجموع وزن و ارزش)

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران، این حجم از رشد صادراتی را جایگاه مازندران ندانست و تاکید کرد: اگر در حوزه اقتصادی و صادرات، مشکلات را حل نکنیم؛ نمی توانیم به جایگاهی درخور مازندران دست پیدا کنیم.

 

مشکل بازار مرکبات با صادرات به چین رفع می شود

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به برنامه صادرات مرکبات به چین گفت: تحقق این مسئله مشکل فراروی بازاریابی مرکبات را رفع می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبداله مهاجر با اشاره به اینکه راه اندازی پنجره واحد در استان ضروری است، گفت: باید دستگاه‌های مختلف دور یک میز بنشینند و مشکلات فراروی روی سرمایه گذاران را حل کنند.

وی با بیان اینکه تا روزی که هر دستگاهی جزیره‌ای عمل کند به رشد هشت درصدی تعریف شده نخواهیم رسید، گفت: وضعیت استان مازندران منحصربفرد است و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات ضروری است.

وی ادامه داد: اگر در حوزه اقتصادی و صادرات مشکلات را حل نکنیم نمی‌توانیم به هدف صادرات یک میلیارد دلاری دست یابیم.

مهاجر به موضوع صادرات مرکبات به چین اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه ای بین وزارت خارجه ایران و چین برگزار شد و باید از ظرفیت تعریف شده برای صادرات محصولات کشاورزی بهره گیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: مقرر است تجار چین به مازندران وصل و اگر این هدف محقق شود مشکلی برای صادرات مرکبات به چین نخواهیم داشت.

مهاجر بازار روسیه را ظرفیت دیگری برای صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد و گفت: این کشور دارای پروتکل‌ها و استانداردهایی است که باید در صادرات محصولات رعایت شود.

وی با اشاره به استقرار سرای تجاری مازندران و روسیه در ولگاگراد، گفت: تنها استان کشور هستیم که در ولگاگراد سرای تجاری داریم و فکر می کنیم بخشی از مراودات و تبادلات تجاری بین دو کشور، متأثر از همین فرصتی باشد که در روسیه فراهم کردیم.

وی از ایجاد رانت و فساد ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور و مخالفت اتاق بازرگانی مازندران نسبت به این رویه اقتصادی در سال ۱۳۹۷ اشاره و اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک جراحی اقتصادی و اقدام جسورانه ای بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد اما باید مدیریت صورت بگیرد تا رضایتمندی مردم حاصل شود.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با بیان اینکه اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است و باید در جلسات اقتصادی حق رأی داشته باشد، افزود: اما اتاق بازرگانی در جلسات اقتصادی کمتر حق رأی دارد در حالی که دولت باید اصل ۴۴ قانون اساسی را به درستی انجام بدهد، لذا درخواست فعالان اقتصادی این است که اعتماد و باور و حمایت از بخش خصوصی در اولویت تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های اقتصادی کشور باشد.

مهاجر دارابی در بخش پایانی این نشست، با بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به عنوان سه اتاق نخست کشور نقش مهمی در بازرگانی داخلی و خارجی دارد، گفت: برای اینکه به رشد اقتصادی برسیم؛ ناچاریم که علم، دانشگاه، فناوری، بازار، بازرگانی، تجارت و تولید را در کنار هم داشته باشیم.

وی افزود: جدیت استاندار مازندران در حوزه دانش بنیان قابل تحسین است و برای افزایش صنایعی که بر پایه فناوری ها و تکنولوژی ها به تولید محصولات دانش بنیان و قابل رقابت در بازارهای منطقه ای و بین المللی هستند، حمایت های خوبی را انجام می دهد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه پولی و مالی و حمل و نقل کالا وجود دارد، تصریح کرد: تولیدکننده و صادرکننده کار خود را به خوبی انجام می دهند اما جایی که باید انتقال پول انجام شود، زیرساختها و تبادلات دیپلماسی در بخش اقتصادی فراهم بیاید؛ دولت باید وارد عمل شود؛ یعنی ابزار دست دولت است و باید شرایطی را برای تسهیل در صادرات فراهم کند.

مهاجر دارابی اظهار امیدواری کرد که برجام به خوبی پایان یابد و با حفظ عزت و آبروی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران اقتصاد پویایی داشته باشیم که در این صورت هیچ بیگانه ای نمی تواند ما را تهدید کند.

در پایان این نشست از تلاش های ارزشمند خبرنگاران و اصحاب رسانه قدردانی شد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *