رییس اتاق بازرگانی مازندران: اکنون زمان عملیاتی‌شدن توسعه تجارت بین “منگستائو” و مازندران است

رییس اتاق بازرگانی مازندران:

اکنون زمان عملیاتی‌شدن توسعه تجارت بین “منگستائو” و مازندران است

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به سفرهای استانداران و فعالان اقتصادی این استان و منگستائو قزاقستان، اعلام کرد: شناخت ظرفیت ها در این مدت صورت گرفته و اکنون زمان عملیاتی شدن توسعه تجارت بین دو طرف است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، یک هیات تجاری به سرپرستی “کولژانوف کانات ژانبیر اولی” معاون اول استاندار منگستائو قزاقستان از عصر شنبه وارد مازندران شدند.

این هیأت، در بدو ورود به استان، بازدیدهای خود را از ظرفیت‌های اقتصادی در شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر ازجمله “گروه تولیدی ساوانا” زنجیره تولید و بسته‌بندی مرغ، و همچنین بندر استراتژیک و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد آغاز کردند.

گلخانه پرورش گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای دشت ناز و مجتمع شیر و گوشت مهدشت در شهرستان میاندورود، سورتینگ روماک گستر و مجتمع ماهیان خاویاری در جویبار نیز از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی مازندران و مورد نظر هیأت قزاقستانی بوده است که با هدایت معاون اقتصادی استاندار و همچنین رییس اتاق بازرگانی مازندران، مورد بازدید هیأت قزاقستانی قرار گرفت.

این هیأت همچنین نشستی را با تجار و مدیران متناظر در حوزه کشاورزی، گردشگری، منابع طبیعی، و ساخت و ساز، در استانداری مازندران داشتند.

عبداله مهاجر دارابی رییس پارلمان بخش خصوصی مازندران در این نشست ها، ضمن خیرمقدم به طرف قزاقستانی و دعوت از استاندار منگستائو برای سفر به این استان، آمادگی مازندران برای گسترش مناسبات تجاری را اعلام کرد.

وی اشاره ای به سفر استانداران دو استان در سال ۱۳۹۰، همچنین بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ داشت که برای شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی های دو طرف انجام شد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران همچنین با اشاره به روابط کهن بین جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و همسایه قزاقستان، تصریح کرد: اگر قرار بود که در این مدت، دو طرف شناختی از ظرفیت های یکدیگر داشته باشند، این مهم به دست آمده است و اکنون زمان ورود عملیاتی در راستای توسعه تجارت است.

مهاجر دارابی عنوان کرد: بندر آکتائو و از سوی دیگر بندر امیرآباد، ظرفیت مهمی برای تجارت از مسیر دریا هستند به طوریکه از نظر شاخص زمانی نیز،  ۴۸ ساعته کالا به مقصد می رسد.

وی خواستار ایجاد ارتباط قوی تر و بیشتری بین دو استان با پیگیری دو استاندار مازندران و مانگستائو شد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اعلام صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری ایران به قزاقستان در سال جاری که ۱۵ میلیون دلار آن از مازندران بوده است، این اندازه از سطح تجاری را اندک ولی قابل توسعه دانست.

وی با بیان اینکه استان مانگستائو برای مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خواستار ایجاد یک پایگاه اقتصادی(سرای تجاری) در این استان شد.

مهاجر دارابی با اشاره به حل مشکل روادید بین دو کشور با توافق رؤسای جمهور دو طرف، اعمال تعرفه صفر را نیز یکی از درخواست ها اعلام کرد که با تحقق آن، روانسازی در تبادلات تجاری اتفاق خواهد افتاد و این مهم، با پیگیری طرفین، قابل حل است.

وی همچنین تلاش برای عملیاتی شدن مفاد توافق نامه‌های قبلی بین دو استان و پیگیری آنها با تعیین یک گروه کاری از سوی دو استان را خواستار شد.

راه‌اندازی خط پروازی هفتگی بین مازندران و منگستائو، گسترش همکاری در گردشگری سلامت، کشت فراسرزمینی، شیلات و دیگر شاخه‌های کشاورزی و دانش فنی به ویژه معماری و ساخت و ساز، ازجمله مواردی بود که رییس اتاق مازندران خواستار همکاری‌های بیشتر در این زمینه ها شد.

“کولژانوف کانات ژانبیر اولی” معاون اول استاندار منگستائو قزاقستان با توجه به اعلام ظرفیت های کشاورزی به ویژه شیلات و آبزی پروری، دامپروری و همچنین حوزه انبوه‌سازی و معماری در مازندران، خواستار گسترش مناسبات بین تجار و کارآفرینان دو طرف شد.

وی با اعلام نظر مثبت خود نسبت به ظرفیت‌های عنوان شده و بازدید شده در مازندران که مورد پسند او واقع شده است، اعلام کرد که پیشنهادات و درخواست‌های دو طرف به صورت کتبی در اختیار یکدیگر قرار بگیرد تا به استحضار فعالان اقتصادی منگستائو برسد./

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *