رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران: نقش اثرگذار بخش خصوصی در رویداد ساری ۲۰۲۲ دیده شود

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران:

نقش اثرگذار بخش خصوصی در رویداد ساری ۲۰۲۲ دیده شود

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ یک فرصت طلایی برای مازندران است و باید ببینیم چه تدابیری تاکنون اندیشیده شده است، خواستار باور به توانمندی بخش خصوصی و دیده شدن ظرفیتهای آن در تحقق اهداف این رویداد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، سیزدهمین نشست کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق به‌منظور هم‌اندیشی جهت تحقق اهداف رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ کشورهای عضو همکاری های اقتصادی(اکو)، به ریاست ایوب فلاح‌نژاد و با دعوت از فعالان بخش گردشگری و نمایندگان ادارات کل مربوطه در سالن کنفرانس اتاق استان برگزار شد.

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران، زحمات زیادی برای رویداد ساری ۲۰۲۲ تقبل شده و اهمیت این موضوع برای اکثریت کسانی است که می توانند در این رویداد تاثیرگذار باشند.

ایوب فلاح نژاد با اشاره به اینکه هدف از تاسیس اکو برقراری تعاملات اقتصادی در کشورهای عضو و ارتقای توان اقتصادی و رقابت با کشورهای دیگر بوده و موضوعات مختلفی را در حوزه اقتصادی هدفگذاری کرده است، افزود: این تعاملات می توانند در بخش های سرمایه‌گذاری یا تجاری، کشاورزی، ورزش، سلامت، صنعت و معدن، نیروی انسانی، محیط زیست و گردشگری باشد.

وی با عنایت به اینکه صنعت گردشگری می تواند دروازه ورود به دیگر عرصه ها بر پایه اقتصاد باشد، اظهار داشت که در بخش گردشگریِ مرکز مازندران متصدی خاصی نداشتیم و این، شاید در چارت سازمانی دیده شده است اما در عمل چیزی ندیدیم.

رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ یک فرصت طلایی برای مازندران است و باید ببینیم چه تدابیری تاکنون اندیشیده شده است، خواستار باور به توانمندی بخش خصوصی و دیده شدن ظرفیتهای آن در تحقق اهداف این رویداد شد.

این مسوول با ابراز گلایه‌مندی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، معتقد است که این مجموعه در مازندران خوب عمل نکرد و باید برای گردشگری مازندران یک اقدام اساسی انجام داد.

فلاح نژاد با اظهار تأسف از اینکه از گلوگاه تا رامسر یک هتل پنج ستاره نداریم و در بخش حمل و نقل نیز علاوه بر ناوگان فرسوده، از داشتن یک آزادراه محروم هستیم، افزود: در حوزه پروازهای مستقیم نیز ضعیف هستیم و به عنوان نمونه در برخی مسیرها، گردشگر باید با چند پرواز وارد مازندران شود که به هیچ عنوان برای گردشگر قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه استان مازندران در گردشگری سلامت امتیازات خوبی دارد اما هنوز نامی از این استان در لیست استانهای صاحب گردشگری سلامت نیست، گفت: لازم است که علت این عقب‌ماندگی و غفلت بررسی و مشکلات احصا شود.

رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران با تاکید بر اینکه مازندران قطب گردشگری است، افزود: واقعا باید باتوجه به امتیازی که رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ در اختیارمان قرار داده است؛ در این مهم همکاری کنیم و فرصت بسیار طلایی را از دست ندهیم.

فلاح نژاد با بیان اینکه میراث فرهنگی باید ارتباط بیشتری با بخش خصوصی در این رویداد داشته باشد و از آن گریزان نباشد، افزود: حرف های زیادی در حوزه گردشگری داریم، بی‌توجهی های زیادی صورت گرفت و با توجه به اهمیتی که دارد اما نگاه ضعیفی به گردشگری حاکم است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ رویداد ساری ۲۰۲۲، از حالت حکومتی خارج و رنگ و روی خصوصی و مردمی بگیرد تا در بخش گردشگری و سایر بخش‌ها که فعالان اقتصادی پای کار هستند، تحولی ایجاد شود.

قرار نداشتن مازندران در لیست مقصد گردشگری سلامت

مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سند آمایش ملی، شهرهای تبریز، تهران، شیراز، رشت و مشهد ازجمله مقاصد گردشگری سلامت در کشور هستند، افزود: مازندران در این لیست قرار ندارد و هنوز به عنوان مقصد گردشگری سلامت معرفی نشده است و حتما دلایلی برای این انتخاب‌ها داشتند.

علی احسانی ادامه داد: اما جا دارد که این موضوع به دلیل ویژگی ها و ظرفیت‌هایی که مازندران دارد مورد بررسی قرار بگیرد، اگر نیاز به سیاستگذاری و یا مسائل قانونی دارد، پیگیری شود؛ به این دلیل که ابتدا باید به عنوان استان گردشگری سلامت انتخاب شویم و متعاقب آن نیز سیاست‌گذاری ها و برنامه ریزی‌ها انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم قدمهای اقتصادی برداریم، بدون مشارکت اجتماعی امکانپذیر نیست، گفت: تمرکز مردمی و مشارکت داوطلبانه مردمی باید قدری بیشتر شود.

مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه مزیت اصلی مازندران کشاورزی و اولویت این استان در بخش رونق دادن به اقتصاد از طریق ظرفیتهای گردشگری است، عنوان کرد که باتوجه به ساختار اقتصادی اکو، گردشگری راهی برای رونق در بخش های صنعت، ورزش، فرهنگ و سلامت است.

غفلت ۵۰ ساله در بخش گردشگری مازندران

در این جلسه، مسوول دبیرخانه رویداد ساری ۲۰۲۲ و طراح این رویداد بزرگ، بیان کرد: افتتاحیه این رویداد به زعم میهمانان داخلی و خارجی محکم برداشته شد، و یک کار ترکیبی خوبی در زمینه معرفی ظرفیتهای مازندران و ساری، برپایی شب‌های فرهنگی، بازدیدها و نمایشگاه‌ها انجام گرفت.

علی ماهفروزی بیان کرد: مشکلات وجود دارد و نباید عقب ماندگی های گذشته را از طریق این رویداد حل کنیم؛ گرچه این رویداد می تواند محرک و تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری باشد، اما نباید انتظار داشته باشیم این رویداد همه مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه در حوزه های دفاع مقدس، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، ورزشی، کشاورزی، و صنعت باید گام به گام پیش برویم، از اهمیت جریان رسانه ای گفت و اینکه اخیرا گروهی از گردشگران به چشمه سورت آمده بودند و اعلام کردند که از طریق رسانه ها با چنین مکانی آشنا شده اند.

مسوول دبیرخانه رویداد ساری ۲۰۲۲ بیان کرد: آنچه در گردشگری مازندران می بینیم حاصل نیم قرن غفلت از این بخش است و زمان زیادی لازم داریم که به نقطه مطلوبی برسیم.

طرح گردشگری سلامت و خانه خلاق در راه شورای گفتگو

در این جلسه، نمایندگان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پارک علم و فناوری، فرهنگ و ارشاد، همچنین نمایندگان جامعه هتلداران، و راهنمایان گردشگری سخنان خود را بیان کردند.

پرداخت تسهیلات به شرکتهای حمل و نقل و استفاده از ظرفیت حمل و نقل بین المللی در حوزه داخلی باتوجه به محدودیت‌هایی که کرونا در کشور ما و سایر کشورها ایجاد کرد، راه اندازی دبیرخانه و خانه خلاق که شامل ۲۹ حوزه خلاقیت است و مجوز آن از سوی اداره کل پارک علم و فناوری مازندران صادر می‌شود، مدیریت در حوزه پذیرایی میهمانان داخلی و خارجی با برنامه ریزی درست و به‌هنگام، و استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری، ازجمله مواردی بود که از سوی فعالان بخش خصوصی مازندران در راستای تحقق اهداف رویداد ساری ۲۰۲۲، عنوان شد.

در این جلسه مصوب شد که موضوع انتخاب مازندران به عنوان مقصد گردشگری سلامت  و راه‌اندازی خانه خلاق در شورای گفتگوی استان مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *