رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران: مدرنیزه شدن مناطق روستایی موجب کاهش فعالیت دامداری های سنتی شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران:

مدرنیزه شدن مناطق روستایی موجب کاهش فعالیت دامداری های سنتی شده است

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران طرح های خروج دام از جنگل و مدرنیزه شدن مناطق روستایی را عوامل اصلی حرکت چراغ خاموش برای نابودی دامداری سنتی در این خطه شمال کشور اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، شمس علی هادیزاده معلم در جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران گفت: هم اکنون با اجرای ناقص این طرح ها به خصوص خروج دام ازجنگل و کاهش دامداری سنتی میزان تولید محصولات دامی استان روند کاهشی داشته است.

وی افزایش نرخ بیکاری در مناطق روستایی را نیز ناشی از بین رفتن دامداری های سنتی در کشور به خصوص استان مازندران اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران عدم حمایت از دامداری های سنتی ، اصلاح غیر کارشناسی نژاد دام سنتی و کاهش نقدینگی را از دیگر علت های کاهش دامداری های سنتی در این استان اعلام کرد.

هادیزاده اظهارداشت : در حالی دامداری سنتی به دلیل سیاست های نادرست در این استان رو به کاهش نهاده که دامداری صنعتی نیز جایگزین این شیوه دامداری و درآمدزایی در مناطق روستایی نشده است.

وی اضافه کرد : مازندران قطب دامداری سنتی درسطح کشور است و برای رو پا ماندن نیاز به حمایت همه جانبه دارد و در صورت حمایت این بخش می تواند علاوه بر تامین نیاز محصولات دامی، اشتغال جوانان را نیز تامین کند.

وی تصریح کرد : دولت باید زیرساخت های مناسب را برای حضور جوانان تحصیلکرده در حوزه کشاورزی فراهم کند تا این جوانان بتوانند با حضور در حوزه کشاورزی برای افزایش میزان تولید گام بردارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این جلسه علمی نبودن فعالیت دامپروری در کشور را علت اصلی رو به افول نهادن این بخش و تامین نیاز کشور به محصولات گوشتی از خارج دانست.

زربخت انصاری پیرسرایی دلیل اجرای طرح خروج دام از جنگل را نیز ناشی از علمی و کارشناسی نبودن این طرح دانست و گفت که این طرح به دلیل غیرکارشناسی شدنش ضرر های زیادی را متوجه دامدار و جنگل کرده است.

وی افزود : برای افزایش تولید محصولات دامی نیاز به علمی کردن فعالیت ها در سطح کشور و ورود کارشناسان به این بخش و بهره گیری از نظرات آن ها داریم.

در این نشست تعدادی از دامداران مازنی نیز از اجرای ناقص طرح خروج دام از جنگل، حمایت نشدن دامداران و کاهش نقدینگی در این حوزه ابراز نگرانی کرده و خواهان حمایت دولت از دامپروری شدند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *