رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران: نگران تامین نهاده‌ها و بازار مرغ هستیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران:

نگران تامین نهاده‌ها و بازار مرغ هستیم

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران گفت: باتوجه به شرایط موجود در صنعت طیور، نگرانی از بابت تامین نهاده و بازار مرغ وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، امیر میران آملی در بیست و سومین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی  استان با اعتقاد به اینکه حذف ارز ترجیحی که دولت تمام هزینه های ریالی و سایر تبعات آن را پذیرفته است، می تواند سبب شود تا صنعت طیور جایگاه خود را پیدا کند، یکی از چالش های فرا روی این صنعت را بحث نقدینگی عنوان کرد.

وی ادامه داد: صنعت مرغ مازندران که تأمین کننده بخش اعظمی از پروتئین کشور به ویژه در بازار بزرگ تهران است، گفت: در سال های گذشته و اکنون پس از حذف ارز ترجیحی، کشتارگاه ها و دامپزشکی، جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران، بخش خصوصی و استانداری مازندران با تمام توان پای کار بودند تا مرغ مورد نیاز بازار به موقع تأمین شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه مرغداران مازندران در بحث جوجه ریزی دچار سردرگمی هستند و با قیمت جدید نهاده ها توان خرید کاهش یافته است، گفت: دولت می بایست دو ماه پیش از اجرای بسته های حمایتی، صنعت طیور را برای این اقدام آماده می کرد. دولت گفته است در سامانه بازارگاه خرید کن، اعتبار می‌دهیم و مشکلی وجود ندارد اما به تعهدات خود عمل نکرد و اکنون قیمت نهاده‌ها ۶ برابر شده است.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران پیشنهاد داد که پشتیبانی امور دام به جای اینکه به مرغدار در ازای خرید مرغ پول بدهد، نهاده بدهد؛ چون نقدینگی انحراف می آورد اما نهاده که دست مرغدار بیاید بهتر است.

میران آملی با اشاره به اینکه اکنون انبارها و کشتارگاهها پر از مرغ است و شاید ۴۵ روز دیگر اینطور نباشد، تصریح کرد: خروجی مرغ گرم کاهش یافته است، پشتیبانی امور دام بخشی از مرغ ها را خریداری و ذخیره سازی کرده است، اما با افزایش قیمت نهاده ها و از طرفی تامین آنها که به سختی انجام می شود ممکن است دچار چالش شویم و دسترسی به نهاده ها سخت تر شود.

وی با بیان اینکه در بحث تأمین نهاده ها باید واردکننده های برتر بیایند، افزود: پیش از اینکه چالش ایجاد شود و ما تجربه تلخ معدوم سازی جوجه یکروزه را نداشته باشیم، باید نهاده ها تأمین شود، چون اگر نهاده نیاید کشتارگاهها و مرغداریها تعطیل می شوند.

میران آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازمندی مرغداران و دامداران به سرمایه در گردش و ایجاد خط اعتباری برای این منظور از سوی دولت و بانکها، اظهار داشت: اکنون کل زنجیره صنعت طیور سرمایه در گردش می خواهند، این اعتبار باید جنبه حمایتی داشته باشد به طوری که با سود کم و بازپرداخت بلندمدت همراه شود.

این فعال بخش خصوصی گفت: کشتارگاهها و کارخانجات در بسته حمایتی وارد شوند چون اگر مرغداران در بحث تضامین دچار مشکل شوند، این مجموعه ها می توانند به مرغداران کمک کنند.

وی در زمینه نرخ تسهیلات اظهار داشت: شرکتهایی که بزرگتر می شوند، هزینه های آنها نیز بیشتر می شود؛ دولت در قیمت‌گذاریها تاثیر مستقیمی دارد، چطور می‌خواهد بگوید در یک مرغداری با کارمزد ۱۰ درصد تسهیلاتی که می‌گیرد مثلا قیمت مرغ بشود ۵۲ هزار تومان و در زنجیره هم با کارمزد ۱۸ درصد بشود ۵۲ هزار تومان، اساس این کارشناسی کجاست؟ و ما حتما این مورد را پیگیری می کنیم.

دولت ساز و کار مناسبی در حذف ارز ترجیحی نداشت

علی احسانی مشاورعالی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی به اتفاق خواستار برداشته شدن ارز ترجیحی بودند و حالا برداشته شد، افزود: مطالبه بخش خصوصی اتفاق افتاد اما ساز و کار خوبی نداشت؛ اتاق ایران خواسته بود که اولا ارز ترجیحی را تدریجی بردارید، ساز و کار سرمایه در گردش مورد توجه باشد و خرید تضمینی برای ۶ ماهه دوم باشد که دولت به هیچکدام توجه نکرد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی می دانست که اگر این موارد اعمال نشود مشکل پیش می آید، گفت: دولت می گوید من میخواهم نهاده وارد کنم اما به این سادگی نمیتواند محموله وارد کند. اکنون کل زنجیره، سرمایه در گردش می خواهند و اگر قرار است پرداخت شود باید با نرخ سود پایین باشد که تولیدکننده ضرر نکند.

احسانی ادامه داد: اکنون ۸۰ درصد مرغداران گرفتارند، دولت هم باید ساز و کارهای متناسب اتخاذ کند. اگر دولت ارز را آزاد کرد باید همینطور باشد و قیمت گذاری برای چیست؟

نماینده بانک عامل اشاره ای به “دامدار کارت” داشت و عنوان کرد که بانک در پرداخت تسهیلات مشکلی ندارد، بیش از ۲ هزار نفر با دامدار کارت وام ۵۰ میلیون تومانی دریافت کردند اما اکنون که این رقم به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است هنوز مراجعه ای نداشتیم./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *