رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران: مرغداری های واقع در کانونهای خطر آنفلوآنزا جوجه ریزی را به تعویق بیندازند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران:

مرغداری های واقع در کانونهای خطر آنفلوآنزا جوجه ریزی را به تعویق بیندازند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران با اشاره به تایید مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، از صاحبان واحدهای مرغداری واقع در کانونهای خطر که در سامانه “سماصط” مشخص شده است؛ خواست تا جوجه ریزی را به تعویق بیندازند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، باتوجه به تأیید گزارشاتی مبنی بر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گونه های بومی و تعدادی از پرندگان مهاجر و با عنایت به اینکه مازندران قطب تولید مرغ و ماکیان کشور و تامین کننده مرغ و استان معین تهران است، لذا نشست کمیسیون کشاورزی اتاق به قید فوریت با حضور انجمن ها و تشکل های کشاورزی، اتحادیه‌ها و تعدادی از تولیدکنندگان مرغ مادر و گوشتی، و دستگاههای مربوطه به ویژه دامپزشکی، صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با قدردانی از ارتباط خوب اداره کل دامپزشکی استان با واحدهای گوشتی و مادر که در شهرستانها و تمام روستاها حضور پیدا کردند و هم پایش و هم اطلاع رسانی داشتند، قدردانی کرد.

امیر میران آملی با اعلام اینکه امسال واکسن به وفور داریم و واحدهای مرغداری نباید مشکلی داشته باشند، گفت: گرچه همیشه بحث های حاکمیتی داریم که مشکلات را پیگیری نمی کنند اما یکسری مسائلی است که از طریق دامپزشکی و معاونت امور دام و خود فعالان صنعت طیور باید دنبال بشود.

مرغداریهای واقع در کانونهای خطر آنفلوآنزا جوجه ریزی را به تعویق بیندازند

وی با اشاره به سایت “سماصط” که جوجه ریزها در آن ثبت می شود، افزود: باتوجه به اینکه کانون های خطر آنفلوآنزا در این سامانه مشخص شده است، واحدهایی که در این نقاط قرار دارند، بهتر است جوجه ریزی نداشته باشند و آن را در سامانه ثبت کنند اما برای دوره بعد به عنوان مشوق، به آنها ۳۰ درصد بیشتر سهم جوجه ریزی داده می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران بحث آموزش را نیز بسیار مهم دانست و تأکید کرد: کلاس آموزشی را هم برای مرغداران گوشتی و مادر که در کانون های خطر آنفلوآنزا قرار دارند و هم برای مرغداران محلی برگزار می کنیم؛ علاوه بر دفاتر ما در شهرهای نکا، نوشهر، بابل و آمل، اتحادیه ها هستند که خودشان امکانات برای برگزاری کلاس ها را دارند.

میران آملی با اشاره به مساعدت هایی که سال گذشته از طریق تشکل های کشاورزی به محیط زیست در بحث غذادهی پرندگان مهاجر انجام شده است، اعلام کرد: با محیط زیست در شهرستان هایی که کانون خطر آنفلوآنزا هستند جلسه می گذاریم. از طریق اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران و سایر مجموعه های استان مازندران که پای کار هستند؛ مقادیری ذرت و یا گندم تهیه و در اختیار محیط زیست قرار داده می شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه پرندگان برای یافتن غذا به پرواز در می آیند؛ ممکن است آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند و بیماری را به مرغ و ماکیان بومی انتقال دهند و این بیماری به هر طریقی نیز وارد گله های مرغ مادر و گوشتی استان شود و در نتیجه صنعت مرغ را متضرر کند، لذا غذادهی به پرندگان مهاجر سبب می شود که آنها در زیستگاههای خود بمانند و کمتر برای یافتن غذا، پرواز کنند.

واردات مرغ و اردک از سایر استانها به مازندران فعلاً متوقف شود

میران آملی گفت: مرغداران محلی در کانون های خطر باید نسبت به قرنطینه مرغها به مدت سه هفته اقدام کنند، آنها را در قفس نگهداری کنند و در فضای باز و آزاد نگذارند.

وی با اشاره به واردکردن مرغ و اردک از سایر استان ها به مازندران، این اقدام را در شرایط فعلی با ریسک بالا عنوان و اظهار کرد: از یک طرف باید رایزنی با مسوولان این استانها داشته باشیم و هم اینکه با نیروی انتظامی هماهنگ کنیم تا از ورود نیسان و کامیون حمل مرغ و ماکیان از سایر استانها به مازندران جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران خواستار برگزاری ستاد استانی به منظور حمایت از صنعت مرغ مادر و گوشتی در این شرایط شد، چرا که مازندران هم قطب تولید مرغ در کشور و هم تأمین کننده مرغ مورد نیاز تهران است که اگر مشکلی پیش بیاید، کنترل شرایط بسیار سخت می شود.

این مسوول همچنین با توجه به تایید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گونه های بومی مرغ در بابلسر و مواردی از پرندگان مهاجر در محمودآباد از سوی سازمان دامپزشکی، گفت: در اسرع وقت جلساتی با مسوولان محیط زیست، دامپزشکی و فرماندار این شهرستانها برگزار می شود تا باتوجه به حساسیت موضوع، بحث آموزش، رعایت پروتکل ها و میزان ذرت مورد نیاز برای پرندگان مهاجر اعلام شود و اتحادیه مرغ مازندران در اختیار آنها قرار دهد.

افزایش میزان جوجه ریزی با ساماندهی و تجهیز واحدهای مرغداری مازندران

میران آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تجهیز واحدهای جوجه کشی و ساماندهی وضعیت واحدهای مرغ مادر و گوشتی در مازندران، اعلام کرد: با تجهیز واحدهای جوجه کشی می توانیم در هر دوره زمانی، ۲۰ میلیون تخم مرغ را پذیرش داشته باشیم و با ساماندهی واحدها نیز میزان جوجه ریزی ۲.۵ میلیون قطعه در هر دوره افزایش می یابد.(میزان جوجه ریزی در مهرماه ۱۰ میلیون و در آبان ماه ۱۳.۶ میلیون قطعه بوده است)

ارتباط پرندگان بومی و مهاجر در کانونهای خطر آنفلوآنزا باید قطع شود

در این جلسه مدیرکل دامپزشکی مازندران با تأیید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از گونه های بومی بابلسر و پرندگان مهاجر محمودآباد، بروز این بیماری در استان را دیرتر از سالهای قبل و پس از استانهایی چون مرکزی و اردبیل که میزبان پرندگان مهاجر هستند، اعلام کرد.

محمدحسن گلپایگانی با بیان اینکه باید ارتباط پرندگان بومی با مهاجر در کانون های خطر قطع شود، از حضور همکاران خود برای آموزش و اطلاع رسانی به پرورش دهندگان مرغ و ماکیان در این مناطق خبرداد و گفت: از ماهها پیش با محیط زیست شهرستان ها جهت ارزیابی مناطق خطر نیز پایش ها را با حساسیت انجام دادیم و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از زمان وقوع رخداد در مناطق کانونی و پرخطر، باید براساس پروتکل ها، تا ۳ هفته جوجه ریزی انجام نشود، افزود: باید پایش ها تا شعاع ۳ و ۱۰ کیلومتری انجام بگیرد. اگر منطقه ای عاری از خطر بود، اجازه جوجه ریزی داده می شود چرا که این مهم، برای حفظ سرمایه های صنعت طیور و امنیت غذایی کشور مهم است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار داشت: در برخی شهرها گفته شده که ممنوعیت جوجه ریزی اعلام شده است؛ این صحیح نیست و ما اصلا چیزی به نام ممنوعیت نداریم، بلکه اکنون با توجه به شرایط موجود، در مناطق کانونی و پرخطر، اعلام کردیم که جوجه ریزی به تعویق بیفتد.

این مسوول، از واحدهای مرغداری خواست که نسبت به رعایت پروتکل ها در شرایط فعلی اهتمام داشته باشند و اعلام کرد که در واکسن مورد نیاز برای واحدهای مرغداری مشکلی وجود ندارد و واکسیناسیون در بیشتر گله های مرغ مادر انجام شده است.

در این جلسه؛ اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مازندران و تشکل های کشاورزی، اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و تعدادی از فعالان صنعت طیور استان مازندران بر رعایت پروتکل های مربوط به قرنطینه، برگزاری کلاسهای آموزشی، و مشارکت در تأمین غذای پرندگان مهاجر تاکید کردند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *