رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق: خوراک آماده در بخش کشاورزی به‌لحاظ کیفیت و هزینه تمام‌شده بهتر است

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق:

خوراک آماده در بخش کشاورزی به‌لحاظ کیفیت و هزینه تمام‌شده بهتر است

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق گفت: استفاده از خوراک آماده هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ هزینه تمام شده برای مرغداران، دامداران و پرورش دهندگان آبزیان بهتر بوده، و اثبات شده است.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، دومین کارگروه رفع مشکلات صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران در شرکت تعاونی تولید و کشاورزی، تامین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام، طیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران برگزار شد.

در این نشست، امیر میران آملی رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تشکیل کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق و اقدامات اثرگذاری که از این طریق انجام شده است، یکی از کارگروه های موثر آن را خوراک دام، طیور و آبزیان عنوان کرد که ارتباط مستقیمی نیز با صنایع دارد.

وی با تأکید بر اهمیت تعامل بین بخشی برای موفقیت در حل مشکلات فعالان اقتصادی در بخش خوراک دام، طیور و آبزیان، گفت: در طول سال ها هنوز از سازمان های صنعت، معدن و تجارت و بخش معاونت ترویج جهاد کشاورزی استان استفاده نکردیم در حالیکه هم در بخش آموزش و هم در بخش صنعت نیاز به این دو مجموعه داریم.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران پیشنهاد داد که باید با همکاری اتحادیه مرغداران مازندران شهر به شهر، خانه به خانه و اتحادیه به اتحادیه بخش آموزش و ترویج را احصا کنیم.

این مسئول درباره استفاده از خوراک دام و طیور آماده گفت: اگر از خوراک آماده استفاده شود هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ هزینه تمام شده برای مرغداران، دامداران و پرورش دهندگان آبزیان بهتر بوده، و این مهم، اثبات شده است.

میران آملی با بیان اینکه بیشترین آسیب برای مرغداران است و با یک مشکل ساده دچار خسارتهای فراوانی می شوند، افزود:فعالان اقتصادی در این بخش و سایر بخش های حوزه کشاورزی، در شرایط فعلی اقتصادی با کاری که انجام می دهند در واقع به اشتغال و سرمایه گذاری کمک می کنند. باید به آنها آموزش بدهیم که وقتی بر استفاده از خوراک آماده تاکید می شود در حقیقت ابتدا می خواهیم سلامت جامعه و پس از آن نیز مرغدار، اشتغال و سرمایه گذاری را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: البته شکل سنتی تهیه خوراک در حال پوست اندازی است و ظرفیت کارخانجات نیز بالاتر می رود چون هم مشتری دارد و هم کیفیت بالاست. مرغداران و دامداران و پرورش دهندگان آبزیان، اتحادیه و تشکلهای ما باید به مرغدار بگویند که می خواهیم به شما منفعت برسانیم و باید تلاش کنیم در کشور زنجیره غذایی و خدمت را راه بیدازیم.

گردش مالی ۲ هزار میلیارد تومانی تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در سال ۹۷

در این نشست، مدیرعامل  شرکت تعاونی تولید و کشاورزی، تأمین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام، طیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران با اشاره به اینکه نخستین خوراک دام در  دهه ۳۰ تأسیس شد و در کشور ۳۰ واحد داشتیم، افزود: اکنون ۶۸۰ واحد با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال، تحت مدیریت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارند و در مازندران نیز در دهه ۶۰ تنها یک واحد راه اندازی شده بود و اکنون ۵۰ واحد تولید خوراک دام و طیور و آبزیان با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال داریم.

حسین کیهانی گفت: در پایان سال گذشته، ۱۰ مییلون تن خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در کشور تولید شد، در مازندران نیز در سال گذشته، ۴۵۰ هزار تن تولیدات داشتیم که حدود ۳۳۰ هزار تن در بخش طیور، ۶۵ تا ۷۰ هزار تن در بخش دام، ۱۰ هزار تن آبزیان و بقیه نیز کنسانتره بوده است که گردش مالی بیش از ۲ هزار میلیارد تومانیرا در سال ۹۷ داشتیم.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ هزار نفر در کشور و حدود ۲ هزار نفر در کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان استان شاغل هستند. واحدهای در حال احداث قطعاً با امکانات روزو نوآوری های جدید، طراحی شده اند.

کیهانی یکی از مشکلات موجود را کمبود سرمایه در گردش اعلام و بیان کرد:با توجه به افزایش قیمت اقلام علوفه ای نیاز به اطلاع کافی فعالان حوزه مرغداری، دامداری و آبزیان است تا از خوراک آماده صنعتی استفاده کنند.اکنون همچنان در برخی واحدها خوراک دام به صورت خام و سنتی استفاده می شود.

 

 

واحدهای تولید و نگهداری خوراک باید پروانه بهداشتی داشته باشند

سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در سخنانی با تأکید بر اهمیت سلامت دام، طیور و آبزیان برای جلوگیری از خسارات های احتمالی، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی همواره در این فکر است که کمترین آلودگی را در بحث رفت و آمدهای بازار ناشی از فروش ماهی و مرغ به صورت سنتی داشته باشیم.

وی افزود:  کنترل بیماری ها موضوع مهمی است و باید آن را جدی بگیریم و از واحدهای تقاضا داریم که بیشتر با کارشناسان دامپزشکی همکاری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: نگاه ما به این سمتاست که کارخانه های خوراک فعال بتوانند اعتماد خریداران را جلب کنند تا خوراک صنعتی که کنترل شده و تایید شده است به جای خوراک سنتی وارد واحدهای دام و طیور و آبزیان شود. این کار هم برای واحدهای تولیدی و هم برای خریداران به صرفه است ضمن اینکه تداوم این روند سبب می شود که واحدهای ما کیفیت خود را بالاتر ببرند و مشتریان را راضی نگه دارند.

رضوانی اظهار داشت: در خصوص خوراک،باتوجه به گلایه مندی که وجود دارد اصرار داریم که اگر به سمت خوراک آماده بروند بهتر است. لذا به صورت خیلی جدی ورود پیدا کردیم تا فعالان دامپروری، مرغداران و پرورش دهندگان آبزیان به تولیدکنندگان اعتماد کنند.

وی با اشاره به وجود واحدهای غیرمجاز گفت: به اداره صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرکهای صنعتی و جهاد کشاورزی استان اعلام کردیم تا واحدهای غیرمجاز را اعلام کنند در این زمینه نیز ورود جدی در کارخانه های خوراک داشتیم، سلامت و امنیت غذایی شوخی بردار نیست و هر نوع سهل انگاری در این زمینه منجر به زیان مالی و تلفات انسانی می شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه راضی به تعطیل کردن هیچ واحد کسب و کار نیستیم، بیان کرد: تمامی واحدهای تولید و نگهداری خوراک باید دارای پروانه بهداشتی باشند. واحدهایی که مجوز ندارند را زمان دادیم که نسبت به کیفی سازی و یا ساخت واحد جایگزین اقدام کنند در غیر اینصورت از فعالیت آنها جلوگیری می شود. تاکید داریم که باید پروانه بهداشتی و بهره برداری داشته باشند.

رضوانی گفت: واحدهای مرغ مادر و گوشتی با نگاه بهداشت و کنترل بیماری باید به سمتی بروند که هم قیمت و هم کیفیت برای پرورش دهنده قابل توجیه باشد.

در این نشست، براهمیت ترویج و آموزش تاکید و اعلام شد که باید بیش از پیش همکاری های بین بخشی صورت بگیرد تا کمترین مشکل و خسارت و بیشترین بازدهی، تولید و بهره وری را در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان داشته باشیم.

 

قیمت نهاده‌های کیلکا ۴.۵ برابر افزایش یافت

همچنین موضوع افزایش قیمت نهاده ها و مواد اولیه بریا غذای آبزیان مورد بررسی قرار گرفت و گفته شده که پودر ماهی از ۹ به ۲۸ هزار تومان و نهاده های کیلکا از هزار به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که یک چالش در بخش پرورش آبزیان است. مقرر شد در این بخش راهکاری ارائه شود.

مقرر شد که کارگروهی در خصوص رسیدگی به مشکلات بخش طیور، دام و آبزیان تشکیل و بهصورت کارشناسی تر مسائل عنوان و خروجی بهتری با کمک دستگاههای اجرایی حاصل شود.

همچنین در این نشست، به پیشنهاد امیر میران آملی رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران و در حکمی از سوی عبدالله مهاجر رییس اتاق، حسین کیهانی به عنوان رییس کارگروه توسعه کمی و کیفی صنعت دام، طیور و آبزیان اتاق معرفی شد تا کارهای مرتبط در این بخش ها را پیگیری کند و نتیجه در کمیسیون های تخصصی و در صورت لزوم در شورای گفتگو به بحث و بررسی گذاشته شود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *