رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران: تسهیلات بانکی باید به روز پرداخت شود تا تولیدکننده متضرر نشود

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران:

تسهیلات بانکی باید به روز پرداخت شود تا تولیدکننده متضرر نشود

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران گفت: قیمت کالاها و تجهیزات، به دلیل تورم و افزایش دلار، روزانه در حال تغییر است و چون تسهیلات بانکی به روز پرداخت نمی شود و زمانبر می شود، به ضرر متقاضی و تولیدکننده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، پنجمین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق استان به ریاست غلام عسکر بهزاد با حضور تعدادی از تولیدکنندگان و نمایندگان بانکها با بررسی بخشنامه جدید مبنی بر مدیریت بدهی ها، بخشودگی جرائم، و اوراق بازار پول و سرمایه برگزار شد.

در این نشست، ابتدا تولیدکنندگان به بیان مشکلات بانکی خود پرداختند که اصلی ترین موارد عنوان شده در خصوص امهال و تمدید و دریافت تسهیلات بانکی بوده است.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به بخشنامه های متعددی که در طی سال در این زمینه ابلاغ می شود، گفت: انتظار می رود که بخشنامه های ابلاغی در جهت بهبود فضای کسب و کار بوده و به روز باشند.

غلام عسکر بهزاد با بیان اینکه رقم بخشودگی و نرخ بهره های اعلام شده چندان رضایت کننده نبوده است، افزود: اما همین میزان نیز برای افرادی که مشکلات بانکی دارند کمک کننده است.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشستها اولاً شناسایی تولیدکنندگان آسیب دیده است و دوم اینکه مشکلات آنها بررسی و در سطح گسترده ای که سایر فعالان اقتصادی نیز ممکن است با چنین مواردی مواجه شده اند، حل شود.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه ماههای پایانی سال را در پیش داریم و برای شب عید، هزینه های تولیدکنندگان تا سه برابر می شود، تمدید و امهال در پرداخت بدهی ها را کمک بزرگی به تولیدکنندگان عنوان کرد که بانک ها باید مساعدت کنند.

این مسوول با بیان اینکه بخشی از مشکلات عنوان شده در جلسه، مباحث مدیریتی و نداشتن اطلاع کافی از وضعیت بازار هدف و تغییرات ناگهانی است، بخشی دیگر از مشکلات را ناشی از تحریم ها و افزایش ناگهانی ارز و شیوع کرونا عنوان کرد.

بهزاد ادامه داد: بانک های استان باید اختیارات بیشتری داشته باشند و بتوانند پاسخگوی مشکلات پولی تولیدکنندگان باشند؛ اکنون اگر رقم تسهیلات بالاتر از ۲۵ میلیارد تومان باشد نیاز است که با هماهنگی تهران و پس از طی شدن یک پروسه طولانی مدت، در صورت تأیید، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: زمانبر شدن این پروسه، خود یک مشکل بزرگ است چون تورم به سرعت افزایش می یابد و ارزش پول کم می شود، شاهدیم که نوسانات قیمت دلار چه بر سر تولید آورده است.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی مازندران گفت: اکنون ۵۰ درصد ظرفیت تولید ما در استان خالی است و از دلایل مهم آن نبود بازار مطمئن برای عرضه محصولات و تأمین به سختی برخی اقلام اولیه و تورم افسار گسیخته است که تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

وی در پایان گفت: یک تولیدکننده برای آنکه بتواند در بازار جهانی رقابت کند نیاز به حمایت بخش دولتی دارد، دولت باید ریل گذاری درست و مطمئنی را ایجاد کند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در این شرایط سخت اقتصادی بتوانند فعالیتهای خود را به سهولت انجام دهند. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *