رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور: کالاهای خارجی ۲۵ درصد سبد خانوارهای ایرانی را تشکیل می دهد

رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور:

کالاهای خارجی ۲۵ درصد سبد خانوارهای ایرانی را تشکیل می دهد

 

رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشورگفت: کالاهای خارجی ۲۵ درصد سبد خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد و باید برای توسعه صادرات گام برداریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، افروز بهرامی در کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به عقد دو تفاهمنامه بین این صندوق و دو استان کشور برای توسعه صادرات اظهار داشت: اگر اتاق بازرگانی مازندران تمایل داشته باشد، کارگزاری صندوق ضمانت به این اتاق واگذار می‌شود.

وی به اهمیت صادرات اشاره و اضافه کرد: ارزآوری و تأمین نیازهای داخلی از ویژگی‌های صادرات است و اقتصاد داخلی را برابر تکانه‌های اقتصادی مقاوم می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های خارجی، تجارت و صادرات را مورد هدف قرار داده است یادآور شد: صادرات می‌توان تولید داخلی را برابر تحریم‌ها مقاوم کند و وفاق دولت و بخش خصوصی می‌تواند دستیابی به اهداف را محقق کند.

بهرامی با اشاره به اینکه صنعت ما براساس جایگزینی واردات مستقر شده است گفت: صنعت ما از کمبود تقاضا رنج می‌برد و با ظرفیت کامل تولید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مصرف خانوارهای ایرانی کالاهای خارجی است گفت: در حال حاضر با ممنوع شدن ۱۴۰۰ قلم کالای خارجی شاهد آن هستیم که تنها راه نجات صنعت، ورود به بازارهای خارجی و صادرات است.

رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور ادامه داد: استراتژی وزارت صمت، تمرکز بر بازارهای همسایه برای توسعه صادرات است و اکنون ۲.۵ درصد صادرات کشورهای همسایه سهم ایران است.

بهرامی، کمک به شرکت‌ها و بنگاههای اقتصادی را از دیگر استراتژی‌ها برای ورود به بازارهای خارجی است گفت: سهم ما از بازار صادراتی جهان قابل قبول نیست در حالی که قابلیت‌های زیادی در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور یادآور شد: برای توسعه صادرات باید بخش خصوصی و دولتی وارد کار شوند و اکنون یکی از نگرانی‌ها، پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری است و صندوق ضمانت صادرات در این زمینه، خدماتی ارائه می‌کند.

 

مازندران در زمینه صادرات پیشرو است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه ظرفیت مازندران در حوزه صادرات بیش از وضع موجود است گفت: با این حال جزو استان های پیشرو در صادرات هستیم.

عبداله مهاجر دارابی با اظهار اینکه صندوق توسعه ضمانت در استان تاکنون به نتیجه نرسیده است افزود: امروزه در کشورهای خارجی کشاورزی یک افتخار محسوب می شود ولی کشاورزان ما درگیر مشکلات فراوانی هستند.

وی با تاکید برایجاد ظرفیت ها برای رونق کشاورزی و توسعه صادرات در استان گفت: امروز اگر قرار باشد کسی در کشور تولیدکننده باشد عاشق باشد زیرا با مشکلات عدیده ای روبرو است.

مهاجر با عنوان اینکه یکی از ظرفیت های مازندران در حوزه آبزیان و برنج، طیور، مرکبات، کیوی و بخش مختلف است گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان هفت میلیون تن است و در ۱۴ محصول رتبه های برتر را دارا هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، صادرات را گامی مهم برای توسعه استان بیان کرد و گفت: در سه ماه آخر سال قبل میزان صادرات استان حدود ۳۰ درصد رشد یافت و صادرات به بیش از ۴۲۰ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت صارداتی مازندران بیش از وضعیت موجود است افزود: در برنامه ششم، نگاه این است که میزان صادرات به سه میلیارد دلار برسد و برای دستیابی به این هدف باید موانع فراروی را برطرف کنیم.

وی با تاکید براینکه باید رویکرد جدیدو دیگری برای توسعه صادرات در استان درپیش گرفته شود گفت: صندوق ضمانت یکی از شاخص ترین آیتم ها برای توسعه صادرات به شمار می رود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برنامه دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری صادرات در استان تعریف شده است افزود: صادرات یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است و باید در این بخش برنامه ریزی صورت گیرد.

مهاجر با اشاره به اینکه مازندران جزو استان های پیشرو در حوزه صادرات به شمار می رود گفت: با این حال ظرفیت مازندران در زمینه صادرات بیش از وضعیت موجود است و باید بسترهای لازم در این حوزه فراهم شود.

وی با اظهار اینکه امکانات اتاق بازرگانی در اختیار صندوق ضمانت توسعه صادرات قرار می گیرد گفت: برای توسعه صادرات نیاز به هماهنگی و همکاری صندوق ضمانت داریم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه آمار صادرات استان بیش از یک میلیارد دلار است افزود: بخشی از کالاهای استان از مبادی دیگر استان ها صادر می شود.

 

ضعف در برندسازی از مشکلات توسعه صادرات است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس، ریسک بالای تجاری و ضعیف بودن برندسازی را از مشکلات فراروی توسعه صادرات بیان کرد.

علی اصغر یوسف نژاد عصر سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به سابقه حدود ۵۰ ساله صندوق ضمانت توسعه صادرات، عملکرد چندساله این صندوق توسعه را خوب برشمرد و گفت: در مازندران از نظر تولید مشکل نداریم ولی در حوزه عرضه چالش داریم.

وی با بیان اینکه برای عرضه کالاها در حوزه کشورهای همسایه باید ورود پیدا کنیم گفت: عدد ۲.۵ در هزار میلیارد دلار بازار کشورهای همسایه ناچیز و صفر است و این مسئله ریشه در عدم وجود زیرساخت ها، برندسازی، توانمندبودن، مالیات و غیزه است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، ریسک تجاری در حوزه صادرات بالا است و در این شرایط صندوق ضمانت و خدمات بیمه ای باید پشتوانه ای برای صادرات باشد زیرا فضای کسب و کار ناقص، ریسک بالای تجاری از جمله موانع فراروی به شمار می رود.

یوسف نژاد با تاکید براینکه بخش خصوصی باید اعتبار و اعتماد را در جامعه هدف ایجاد کند گفت: از نظر برند سازی برای صادرات بسیار ضعیف هستیم و در حال بخش عمده تجارت جهانی دست ۱۰ درصد برندهای معتبر است و برندهای ایرانی سه دهم درصد در تجارت جهانی نقش دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقویت بخش خصوصی، تقویت و تعامل با کشورهای همسایه را برای توسعه تجارت ضروری دانست و گفت: تجارت یک علم به شمار می رود و با شیوه های سنتی نمی توان در این عرصه موفق بود.

وی گفت: در شرایطی کنونی که مشکل انتقال پول و ریسک بالای تجاری را شاهد هستیم پوشش و خدمات بیمه ای می تواند سبب مشوق برای صادرکنندگان شود.

 

دیپلماسی اقتصادی سرلوحه کار مدیریت در مازندران است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: دیپلماسی اقتصادی سرلوحه کار مدیریت استان است و در این راستا، سه رویداد مهم بین المللی اقتصادی در استان برگزار می‌شود.

حسن خیریان پور به تفاهمنامه همکاری با صندوق ضمانت توسعه صادرات تا سقف یک میلیارد دلار اشاره کرد و افزود: امیدواریم روند توسعه صادرات غیرنفتی در استان شتاب فزاینده ای گیرد.

وی اظهار داشت: مازندران با داشتن سه فرودگاه، سه بندر با ۱۳ میلیون تن ظرفیت، موقعیت استراتژیکی ویژه، همجواری با کشورهای دریای خزر، اتصال به راه آهن سراسری، تولید سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، قابلیت‌های زیادی برای صادرات غیرنفتی دارد.

وی با عنوان اینکه مازندران در تولید ۱۴ محصول رتبه اول کشور را دارد گفت: مازندران می‌تواند با برنامه ریزی دقیق و مناسبت می‌تواند دارای کارکرد فرااستانی و فراکشوری داشته باشد.

خیریان پور با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی سرلوحه کار قرار دارد گفت: میزبانی سه رویداد مهم اقتصادی مانند اجلاس رؤسای اتاق بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نمایشگاه توانمندی‌های استان مازندران و همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با حضور معاون اول رئیس جمهور از برنامه‌های مهم خردادماه در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران یادآور شد: صندوق ضمانت می‌تواند به عنوان پشتوانه محکم برای توسعه صادرات کمک کار باشد و بخش خصوصی با تقویت صنایع تبدیلی، سورتینگ، حمل و نقل بین المللی، برندسازی و ارتقای کیفیت برای صادرات برنامه ریزی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *