رئیس اتاق مازندران: معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات عملیاتی شود/ ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و ارز نیمایی جایگزین شود

رئیس اتاق مازندران:

معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات عملیاتی شود/ ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و ارز نیمایی جایگزین شود

 

رئیس اتاق مازندران در جلسه فعالان اقتصادی این استان با رییس دفتر رییس جمهور، خواستار عملیاتی شدن معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی ارز نیمایی شد.

 

عبداله مهاجر دارابی در جلسه هم اندیشی که با حضور دکتر محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، حسین زادگان استاندار و فعالان اقتصادی و کارآفرینی مازندران برگزار شد، با بیان اینکه شورای گفتگو از ظرفیت هایی خوب کشور است که هم دولت به آن عنایت داشته و هم مجلس قانون خوبی را مصوب کرده است، این شورا را فرصت خوبی برای رسیدگی به چالش های پیش روی فعالان بخش خصوصی دانست.

وی ضمن قدردانی از احمد حسین زادگان استاندار مازندران که به طور جدی در کنار بخش خصوصی حضور دارند؛ از مشکلات زیاد فعالان اقتصادی این استان سخن گفت.

رئیس اتاق مازندران، محیط کسب و کار را یکی از موضوعات جدی عنوان کرد که “اگر به دقت مورد توجه قرار بگیرد، مشکلات بسیار اندکی خواهیم داشت اما به نظر می رسد این قانون را تنها بر روی کاغذ مصوب کردند و در حالیکه دولت بر پیگیری مصوبات تأکید دارد و علیرغم پیگیری هایی که صورت می گیرد و جلسات متعددیکه برگزار می شود؛ ۵۰ درصد آن اجرایی شده اند و به ۵۰ درصد دیگر توجه نکردند”.

این مسئول با بیان اینکه “نظام” بر وضعیت کسب و کار و اجرای قوانین حساسیت نشان داده است ولی قوانین و مصوبات به درستی اجرا نمی شود، اشاره ای هم به قوانین دست و پاگیر تأمین اجتماعی داشت و عنوان کرد که دلیلی ندارد این سازمان به هر راهی که شده سوژه گیر بیاورد تا تولیدکننده را تحت فشار بگذارد.

مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بخش صادرات اشاره و با اعلام اینکه محصولات استراتژیکی چون پرتقال، کیوی، مرغ و برنج در وضعیت نامناسب صادراتی قرار دارند؛ اشاره به این داشت که سال گذشته ۴۰ تا ۵۰هزار تن صادرات “غیرصادراتی”داشتیم؛ به این معنا که چون صادرات رسمی برای تولیدکننده  صرفه اقتصادی نداشته و خارج کردن پرتقال از مرز عراق و آستارا برای او صرفه داشته، لذا به هر طریقی محصول را از استان خارج کرده است.

وی ادامه داد: امسال این عدد صادرات از طریقی که شرح داده شد، بیشتر از ۲ برابر شده است به این استناد که نزدیک ۱۱۵ هزار تن پرتقال و ۱۱۰ هزار تن کیوی از استان خارج شده است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران بیان کرد: مازندران ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن مرکبات را دارد که می تواند یک میلیون تن آن را صادر کند. هر سال وقتی به مهرماه می رسیم؛ کشاورز ، استان، استانداری و دولت دغدغه دارند زیرا مشکلات بازار خرید و صادرات مطرح است.

مهاجر دارابی پیشنهاد داد که معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات – که حدود ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نمی شود – عملیاتی شود زیرا به نظر می رسد از این طریق رقابت ما با دیگر کشورها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهتر صورت یگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از ظرفیت های اصلی مازندران برنج است ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، واردات برنج  قطعاً بیشتر از میزان مصرف داخل است که باید مدیریت شود، درخواست ۴۲۰۰ تومانی را حذف و ارز نیمایی را پرداخت کنیم تا با کمک به تولیدکننده و رقابتی شدن قیمت برنج از ضرر کشاورز جلوگیری شود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *